Zwart stalen kast: snel beschadigd?

Ik ben me aan het orienteren op een Sinn 756, maar ben er nog niet uit welk model het gaat worden.

Er is o.a. een model beschikbaar in zwart staal. Nu vraag ik me af hoe snel zoiets beschadigd, want dit is toch immers een dun laagje op de buitenkant van de kast? Het lijkt me erg leijk als er vanwege een klein krasje blank staal tevoorschijn komt.

Enkele foto’s:
http://www.pmwf.com/PMWFGallery/Archive/MattV_Sinn756.jpg (Gewoon staal)
http://www.watch-store.com/thumbs/si0756sutc.jpg (Zwart staal)

Alvast dank voor de input.

Robert

Mijn beste,

Een juist antwoord op jou vraag heb ik niet.
Doch wil ik je wel zeggen dat ik de stalen uitvoering velen malen mooier vind dan de zwart stalen.
Succes verder (tu)

Orologio Signaturis Temporis

Helaas, ik kan je er niet al teveel over vertellen. Dit wel: ik heb een Jacob Jensen horloge, je kent het model wel een zwart/witte wijzerplaat.
Het bandje en het horlge zijn aan 1 zijde zwart (gezwart?) en aan de andere kant alu-kleurig. Hetr zwart van het bandje en het zwart van ht horloge was heel gauw beschadigd bij mij. Ik weet dat ik van nature een “slordige” drager ben, maar bij deze Jacob Jensen was het erg snel lelijk geworden.

Zelf kijk ik nu naar een Panerai Radiomir Black seal oid. er zou een limited edition zijn. Ook een “zwart” horloge. Ik ben hier ook bang en weet ook niet hoe deze zwarting ontstaan is. Een Micro oppervlaktelaagje? of door en door zwart? Ook ik hoop dat iemand hierover iets kan vertellen.

Is het niet een zogenaamde PVD-coating? Ik meen dat Tom ook een horloge met zo een coating heeft. Wellicht dat hij nog reageert. Zelf heb ik te weinig kennis om verder inhoudelijk te reageren.

Gerwin

RHV Schreef:

Helaas, ik kan je er niet al teveel over
vertellen. Dit wel: ik heb een Jacob Jensen
horloge, je kent het model wel een zwart/witte
wijzerplaat.
Het bandje en het horlge zijn aan 1 zijde zwart
(gezwart?) en aan de andere kant alu-kleurig. Hetr
zwart van het bandje en het zwart van ht horloge
was heel gauw beschadigd bij mij. Ik weet dat ik
van nature een “slordige” drager ben, maar bij
deze Jacob Jensen was het erg snel lelijk
geworden.

Zelf kijk ik nu naar een Panerai Radiomir Black
seal oid. er zou een limited edition zijn. Ook een
"zwart" horloge. Ik ben hier ook bang en weet ook
niet hoe deze zwarting ontstaan is. Een Micro
oppervlaktelaagje? of door en door zwart? Ook ik
hoop dat iemand hierover iets kan vertellen.

het is een laagje, net als een verguld laagje zeg maar, kan door electrolyse of door chemische binding.
kan er dus altijd af, wil je dit niet dan moet je kijken naar een kast van keramiek.

RHV Schreef:

Helaas, ik kan je er niet al teveel over
vertellen. Dit wel: ik heb een Jacob Jensen
horloge, je kent het model wel een zwart/witte
wijzerplaat.
Het bandje en het horlge zijn aan 1 zijde zwart
(gezwart?) en aan de andere kant alu-kleurig. Hetr
zwart van het bandje en het zwart van ht horloge
was heel gauw beschadigd bij mij. Ik weet dat ik
van nature een “slordige” drager ben, maar bij
deze Jacob Jensen was het erg snel lelijk
geworden.

Zelf kijk ik nu naar een Panerai Radiomir Black
seal oid. er zou een limited edition zijn. Ook een
"zwart" horloge. Ik ben hier ook bang en weet ook
niet hoe deze zwarting ontstaan is. Een Micro
oppervlaktelaagje? of door en door zwart? Ook ik
hoop dat iemand hierover iets kan vertellen.

het is een laagje, net als een verguld laagje zeg maar, kan door electrolyse of door chemische binding.
kan er dus altijd af, wil je dit niet dan moet je kijken naar een kast van keramiek.

Als het ‘zwarten’ goed gedaan wordt, wordt het geëloxeerd (met elektrolyse geoxideerd). Tegen grof geweld zal zo’n laag niet bestand zijn, maar ja, dat is het staal van de kast zelf ook niet. Bij normaal gebruik zal het zwart vele jaren lang goed blijven, vooropgesteld dat het eloxeren goed wordt gedaan. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat bij Sinn niet zo is.

Als het ‘zwarten’ goed gedaan wordt, wordt het geëloxeerd (met elektrolyse geoxideerd). Tegen grof geweld zal zo’n laag niet bestand zijn, maar ja, dat is het staal van de kast zelf ook niet. Bij normaal gebruik zal het zwart vele jaren lang goed blijven, vooropgesteld dat het eloxeren goed wordt gedaan. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat bij Sinn niet zo is.

Volledig mee akkoord , indien goed gedaan is is de laag geen laklaag maar een chemische binding van het metaal , type “roest” . Hierbij is dus de chemische structuur van het metaal veranderd en is beschadiging bijna niet mogelijk ( tja extreme zaken natuurlijk niet ) .

Wat jullie zeggen klopt allemaal maar geld niet voor de Sinn 756. Deze kast is namelijk getegimenteerd. Dat wil zeggen dat ie bijna krasvast is.
De zwarte uitvoering heeft dit ook. IS dus nagenoeg krasvast. Ik kon bij de mijne (gewone 756) met een schroevendraaier over de kast schuren zonder krassen.
De 656 is wel dieper zwart, maar heeft geen tegiment coating.
Kijk even op www.sinn.de bij technik lexicon

Nog effe iets over keramische kasten: deze zijn misschien wel krasvrij, maar kunnen wél breken imho…

Maak je geen zorgen dat je een keramische kast breekt. Die breek je namelijk niet. Net zomin als dat je een stalen kast breekt.

Ho, ho, ho Paul G. Pas op wat je nu zegt. Een keramische kast is wel degelijk kwetsbaarder dan een stalen kast.
Mijn vrouw heeft een Rado, horloge valt en de kast ligt in twee stukken.

Dank voor alle reacties. Hoewel de zwarte versie niet snel zal krassen vind ik de blank metalen versie toch mooier.

We gaan dit horloge waarschijnlijk aan mijn vader geven voor zijn verjaardag. Hij is een recent gepensioneerd jachtvlieger en een dergelijke mooi instrument om zijn pols is dan wel op zijn plaats volgens mij.

Gr. Robert

1 like

Prachtige reden, ik denk dat je geen geschikter cadeau kunt verzinnen!,

Groeten,

Stefan

Ik heb precies een voorliefde voor zwarte kasten,
Zijn er hier liefhebbers die een fotootje kunnen posten van zwarte kasten met schade, ik kan me er moeilijk wat bij voorstellen en online vind ik enkel perfecte modellen.

1 like

foto van WUS gepikt

2 likes

Ik vind zwarte kasten ook mooi, maar na verloop van tijd krijg je wat op de foto staat, of erger nog, gaat het zwart chippen. In mijn vorige huis had ik zware kranen. Het zwart was aangebracht middels pvd. 1 ellende jammer genoeg. Tenzij het een goedkoop horloge is, zal ik er nooit aan beginnen. Overigens: dat spul blijkt ook erg gevoelig voor zweet bijvoorbeeld.

hartelijk dank, het ging om een breitling avenger chronograph 45 nightmission
maar dergelijke gebruikssporen, daar zou ik ziek van worden op een horloge van 6k en het is ook wat te veel om uit te geven aan kastvulling.

Dit moet wel een record zijn, een 16 jaar oud draadje opstarten, misschien beter geweest om gewoon een nieuw draadje te starten.

5 likes