Zwart stalen kast: snel beschadigd?

Hangt wel van het gebruikte materiaal af. PVD coating laat dat resultaat zien. Ik heb zelf een ML Pontos S Extreme gemaakt van PowerLite (mix van meerdere metalen) en dat is echt zwart. Het is harder dan staal, echt zwart en krast niet, en dus ook geen schade of verkleuringen. Precies dat horloge ooit gekocht vanwege de kans op beschadingen…

1 like

In een oud draadje, ook een oude link…

ik wil niet dadelijk beginnen zeuren over een topic dat er al opstaat. Maar heel eerlijk, ik heb pas net gezien dat er ook een jaartal bijstaat. domme ik

Ik snap het helemaal, op zoek naar een alternatief dan maar!

Michael Jackson Zombie GIFs | Tenor

Over zombie thread gesproken! :joy:

Maareh, ik heb een PVD Seiko Samurai. Heel eerlijk: ik draag 'm niet héél vaak (iets met teveel horloges… :sweat_smile:). Maar hij blijft, ook na een aantal jaren, toch opvallend netjes. Ik zou een PVD-coated horloge echter niet als klushorloge gebruiken. Gewoon een beetje normaal mee omgaan en dan gaat 't prima, is mijn ervaring… :man_shrugging:


Dat gezegd hebbende, zie ik mezelf ook nog wel 'n keer een PVD Squale 1521, een PVD CWC diver en een PVD Heuer Monza kopen. Die look heeft gewoon wel wat, vind ik. :blush:

Doe 'ns even een plaatje, dan!

3 likes

2 likes

Ja, stoer ding, toch?
Ja, je geeft al aan dat je schade niet trekt. Dus, ligt het er helemaal aan hoe je 'm gaat gebruiken. Heb je een kantoorbaan? Geen probleem. Werk je in de bouw? Misschien niet deze als daily. Nou ja, succes met beslissen!

Dat is het dus, ik heb een frituur en hij gaat hier wel eens tegen de kast gaan of langs een muur schrapen terwijl er vet opkomt dus het zou echt voor vrije tijd zijn.

Ja, dan idd voor vrije tijd. Maar alleen jij kunt natuurlijk bepalen of je alleen daarvoor die uitgave wil doen… :thinking:

Geen problemen hier. Is mijn defensie horloge. Maar ben er ook zuinig mee

4 likes

Prachtig, heb je deze al lang in je bezit ? Kan hij wel tegen een stootje, ik vind het zo een geweldige klokje.

Misschien kan @anon53002072EV hier even wat duidelijkheid verschaffen?

Een zwarte kast is doorgaans PVD (Physical Vapor Deposition) dat is niet vergelijkbaar met vergulding. Ook is PVD niet chemisch. Eerder scheikundig. :wink:

PVD heeft doorgaans een hogere oppervlakte hardheid dan staal. Dus het is krasvaster. Het PVD kan in tegenstelling tot vergulding niet chemisch slijten. Vergulding kan verdwijnen door bijtende stoffen. PVD kan alleen slijten.

Nadeel van PVD op staal is dat je bij significante schades de staalkleur te zien krijgt.

Keramiek is inderdaad een optie voor zwart. Mat keramiek, zoals Rado nu bijvoorbeeld ook maakt. Of anders carbon-composiet. Of zelfs TIDE (zeesoepplastic) dat zijn materialen die door en door zwart zijn.

1 like

Ik heb zelf een Citizen titanium in het zwart, waar de laag uit bestaat geen idee, lijkt mij geen PVD maar met zekerheid kan ik dat niet zeggen.
Tis mijn eerste zwartkleurige horloge dus weinig ervaring mee.
Hoe oud dit horloge is heb ik ook geen idee van, gebruikt overgenomen, wel dat er geen krasje of veegje op te bekenen is.
Ik draag hem nu een paar weken elke dag, stoot ook wel eens ergens tegenaan, nog steeds niets te zien.

Het is DLC coated titanium, geen idee wat dat weer is

DLC is een coating die heel wat harder is dan gewoon PVD. Het zou dus een stuk beter bestand zijn tegen krassen. Echter, houd er rekening mee dat zowat alles vroeg of laat krassen zal vertonen en dat krassen beter zichtbaar zijn tegenover een zwarte coating.

DLC is in feite nog harder. Het staat voor Diamond Like Carbon. :slight_smile:

Dat slijt niet chemisch, nauwelijks in gebruik, zeker niet normaal gebruik. En als het DLC op titanium is, dan is de onderlaag bovendien nog grijs ook. Dus ook bij een dikke impact, zoals een schuiver met scooter, heb je nog steeds een grijs aangezicht…

DLC op titanium is een technisch logische keuze. Want Titanium krast dus wel als een gek. En DLC voorkomt dit. Terwijl de hypo-allergene eigenschappen en natuurlijk het lichtere gewicht altijd behouden blijven.

2 likes

Hier de Ray Raven II van Oriënt. Het zwart zit er nog meer dan prima; zeker gezien het allemaal heeft meegemaakt de afgelopen vijf jaar als daily watch. Ik was er in het begin ook bang voor dat de laag snel zou verdwijnen of zeer gevoelig zou zijn maar het valt alleszins mee. De enige beschadigingen die op de zwarte laag zitten, zijn die waar ook in het metaal op de band en kast butsen zitten.

Sorry, ik mis een fotootje

Bedoel je niet fysisch :grin:? (van Physical Vapor Deposition). Chemisch = scheikundig.

DLC is inderdaad nog een graadje harder dan PVD. DLC is dan weer een subvariant van PVD, mits ik het mij goed herinner.

Interessante techniek :blush: