Zwart stalen kast: snel beschadigd?

#een bericht van 16 jaar geleden :sweat_smile::crazy_face:

5 likes

Ja, sorry. ik bedoelde meer dat het geen enge giftige chemische bedoeling is allemaal. Maar een manipulatie van de fase.

Er zijn meerdere PVD methodes. De DLC-coating is (één van) de duurste PVD-processen. Dus er is zekere gelijkenis.

1 like

Ik probeer mijn weg nog te vinden hier. Heb zojuist het “quoten” ontdekt. hahahaha

1 like

PVD is een coating techniek, niet een coating soort. Zeggen dat iets een PVD coating heeft is net zoiets als zeggen dat je brood belegd hebt met “smeren”

Zwarte PVD coating is geloof ik een aluminium of titaan verbinding (not sure) welke erg hard zijn, zeker tov goud. Maar het is net zo chemisch sls een verguld horloge hoor :wink:

2 likes

Kun je nagaan hoe lang ik hier al zit……en nog steeds reageer :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

1 like

Ja leek mij ook chemisch een chemische behandeling, scheikundig whatever :joy: ook electrolitische binding is chemisch toch ? Of noem je het dan natuurkundig :crazy_face:

Scheikunde en natuurkunde overlapt hier een beetje. Er wordt technisch gezien geen chemische binding gemaakt of gebroken dus is het niet per definitie chemisch.

Maar scheikunde is gewoon natuurkunde als je ver genoeg inzoomt en natuurkunde is gewoon wiskunde als je er te lang over nadenkt :sweat_smile:

4 likes

En van oorsprong schijn ik hiervoor gestudeerd te hebben, boeit niks vandaag de dag om geld mee te verdienen :joy:

1 like

Ik ook hoor. Maar ik ben vorig jaar pas afgestudeerd dus het is nog wat verser :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

2008 :sweat_smile:

1 like

Chemie? Of Chemische Technologie?

1 like

Industrieel ontwerpen, gericht op serie productie. Flinke stukken materiaal kunde, spuitgieten , statica, dynamica en aërodynamica etc. :sweat_smile:

1 like

Ahhh in Eindhoven toevallig? De ID faculteit rook altijd naar lijm en zaagsel :joy:

1 like

Geen ervaring met (fabriek af)zwart gemaakte horloges.
Ik zou het nooit doen wanneer het door een laagje zwart is gemaakt.
Kan toch niet anders dan dat er eens doors-slijt plekken ontstaan.

Door en door zwart, daar kan ik wel wat over zeggen.
DOEN!!!

Geen staal aan te bekennen, maar wel lekker dat zwart.

7 likes

Misschien kan TS @Robert76 alsnog laten weten hoe het door de jaren heen gegaan met het pensioenhorloge met zwarte jas? Is de zwarte laag alleen nog een herinnering? Of nog piekfijn aanwezig?

Helaas is TS zo te zien al heel wat jaartjes niet meer actief :man_shrugging:t3: Misschien de laatste jaren als voyeur op HF aanwezig? Of krijgt ie nu een notificatie in de mail…

Please enlighten us…!!

Denk ondertussen een jaar. Draag hem regelmatig. Geen problemen of schade . Maar is ook een DLC op titanium. Beter dan dit is er denk ik niet als het gaat om zwarte horloges gaat. Tenzij je keramisch wilt( wat een ander gevoel is)

1 like

Gekleurd staal, dat is gecoat middels PVD. Zou dus wel correct zijn. :slight_smile:

Tenzij het DLC is, want dat is wel de coatingnaam van de middels PVD aangebrachte coating.

Ik heb toch nog wel mijn issues om coaten middels PVD of een resulterende coating als chemisch te bestempelen. Want een reactie ontbreekt in het proces, er zijn geen precursors. Je hebt bovendien ook CVD (Chemical Vapor Deposition)

Master_Fan

Ja leek mij ook chemisch een chemische behandeling, scheikundig whatever :joy: ook electrolitische binding is chemisch toch ? Of noem je het dan natuurkundig

Elektrolytisch is ook niet chemisch naar mijn idee. “Elektro” Maar voor vergulding moet goud worden opgelost en dat is chemisch in een (giftige) vloeistof.

Vandaar dat ik PVD niet als chemisch zie. De fase verandert, maar er zijn geen hulpstoffen nodig. Het is 1-op-1 aanbrengen. Is verven ook chemisch dan?

Okay Jij wint :bouquet::kiss::heart: gefeliciteerd , maar volgens mij had ik dat al lang toegegeven omdat je reageerde op een post van zo 15 jaar geleden :joy::joy::joy::joy: