Zwemmen met metalen bracelet?

Je zou eens moeten zien hoeveel horloges met schroefbodem net voor de rubber pakkingen “pitting” en oxidatie krijgen omdat daar zout water opdroogt en inwerkt.

4 likes

nou dan merk ik het wel een keertje :sunglasses:
Voor die tijd dus snel hier verkopen, bedankt voor de tip :ok_hand:t4:

4 likes

"So I had the watch for a year, the bezel was always quite stiff right from the start.
After a few swims and snorkels it became completely stuck.
Tried to soak it and move it with force :slight_smile: but wouldn’t budge.
So yesterday I decided to see what’s going on. Youtube showed me how to pop the bezel off, wasn’t as easy but I just managed.

This is what I saw:"

https://forums.watchuseek.com/f405/reason-my-stuck-bezel-hydroconquest-3810226.html

Dit is wel vrij extreem, maar doe je horloge een lol en spoel gewoon het zout even af. :slight_smile:
Ik heb wel vaak zoutschade gezien zoals @Bernard ook aangeeft. Minder erg dan dit, zonder de rode oxide koek, maar pitting. Dit idee:
e882133be183763e488c49ec015e8b6a
Als je wilt zoeken, in het Engels is het: “crevice corrosion”. Overigens is chloor ook corrosief.

4 likes

Geen problemen mee gehad met mijn SKX.
Gewoon afspoelen na elke duik, en afdrogen.

2 likes

Ik doe het zelf niet. Staal en water = roest. Vind het gewoon een eng gevoel. Dus de Deepsea blijft op de kant en de plastic G-Shock gaat om :+1:

3 likes

Ik heb met mijn Omega SMP, mijn Tag heuer S/EL en o.a. mijn Halios gedoken. Gewoon goed afspoelen en er is niks aan de hand. Je moet de rotzooi niet laten zitten.

2 likes

Ik heb zelf roodkoperen. En als ik m’n speedo’s niet aandoe slepen die in het zakske zo’n 15cm onder de buik door het water. Want ja, middelbaar he? Maar echte kerels kunnen dat ook nog wel door het water trekken hoor.

De pin&collar zaken zouden vast kunnen roesten, maar los raken door water, daar moet volgens mij 500 jaar oxidatie tegenaan gegooid worden. Hetzelfde geldt voor schroeven.

Er vanuit gaande dat je spring bar uitgeveerd vastroest maakt dat de kans op verlies ook niet groter. Het wordt alleen moeilijker om zonder WD40 banden te wisselen.

Dat gezegd hebbende, ik voorzie geen scenario waarin de basisfunctie van de bracelet (het om de pols houden van het horloge) aangetast wordt door een rondje in het plaatselijke bassin.

Ik zou bezels ook even rond laten gaan tijdens het afspoelen met kraanwater om zand, olie, zout of chloor weg te spoelen. Zo kun je de schakels van een band ook wat heen en weer bewegen. :slight_smile:

2 likes

Wie gaat er ook met een Longines de zee in? Daarvoor gebruik je toch een Seiko! :wink:

3 likes

Tenzij je El Cheapo stalen banden gebruikt, die van laagwaardig RVS zijn, is er niet aan de hand met hoogwaardige RVS banden in (zee-)water. Alleen even afspoel onder de kraan en klaar.

Welke kookpannen gebruik je in de keuken? Stenen pannen?

Ik laatste keer een Halios LOL.

Tegenwoordig ben ik geen fan van duiken met stalen band. Over een pak zit het horloge toch fijner met een rubber of kunststof band.

1 like

Zeker, voor duiken, zijn dat de beste banden. Maar voor het simpele zwemwerk zijn stalen banden prima.

1 like

Geen idee, 904L volgens mij, lijkt mij niet echt water en roestproof

Pannen? Geen idee, koken heb ik uitbesteed :hugs:

3 likes

Lees wel es dat zeep en shampoo je pakkingen aantasten.

Nice, ik heb gehoord dat je dan van unieke patina kunt genieten :upside_down_face:

En thnx voor de rest van de info. Ik ga het gewoon ff dagelijks afspoelen!

1 like

Geen stalen nu :thinking::sweat_smile:

1 like

Maar daarna toch wel even onder de douche?

p.s. Mijn legendarische Invicta duikertje heeft het in de Noordzee ook overleefd :innocent:

Wat een gedoe zeg.
Nadat je de zee in bent geweest ga je toch douchen?
Horloge tijdens het douchen aanhouden en even de bezel draaien, klaar.
Heb mn duiker sinds 1984 en helemaal niets aan de hand.

2 likes

Denk dat het met name een probleem is voor je horloge met zout water. Ook al denk ik wanneer je hem goed afspoelt dat dit geen probleem is.

2 likes

Ik laat het zout graag van me af likken door Libanese dames, maar die pakken het horloge nooit mee. :grin: :grin:

4 likes

Die band heeft helemaal niks te lijden. Gaat helemaal goed komen. Na het zwemmen in zout water even goed afspoelen met kraanwater. :+1:

3 likes