Wat maakt een horloge nu zo duur

Beleving en gebakken lucht. Ik doe hier zelf ook aan mee.:disappointed_relieved:

10 likes

Los van alle hierboven genoemde antwoorden is het codewoord boven een bepaald bedrag “merkbeleving”. Rolex geeft bv. toch ook een bepaalde status en daar is men bereid extra voor in de buidel te tasten.

3 likes

Dat is bij elk product, ook een horloge van 50 of 100 euro :wink:

1 like

Wordt niet in lagelonenlanden en/of door kinder handjes vervaardigd. Er schuilt een modern bedrijf achter een zwitsers, Duits of Japans horloge huis. Met alle behorende afdelingen (R&D, Marketing, Management etc.).

Ben benieuwd naar de reacties wanneer Omega z’n productie naar India verhuisd. :wink:

Hoe duurder het merk, hoe meer gebakken lucht er in de prijs verwerkt zit. Het is alleen zo jammer dat ik er zelf aan meedoe…

1 like

bucket

Een greep uit de afgelopen maanden…

https://www.horlogeforum.nl/t/is-rolex-duur-of-kost-een-rolex-veel-geld/161037/1

10 likes

Aangezien horloges luxegoederen zijn, lijkt mij een discussie over de prijs eigenlijk niet van belang.

1 like

Wel handig. Al die forumtopics over hetzelfde in 1 overzicht. Is here we go again toch nog handig haha

1 like

He he… hopelijk slaat de verzamelpost dit topic dood.

2 likes

Wat … ? Maar ook welk horloge ?
https://www.guidomocafico.com/work/movement/

1 like

Heb je deze topics net allemaal opgezocht? Of had je ze al klaar staan voor de volgende?
Serieus geïnteresseerd :slight_smile:

Mag ik er nog eentje aan toevoegen? Deze…

De oude baas van IWC heeft dit ooit eens heel erg duidelijk uitgelegd:

5 likes

Da’s 90% van het verhaal. Die hoge marges kunnen ze vangen omwille van de naam of het imago. Eigenlijk slaan de prijzen van 99% van alle horloges van boven de 1500 Euro als een lul op een drumstel.

Je kunt nu over parachrom, silica of co-axiale dingen gaan praten, maar eigenlijk is het gezwam.

Ik sluit mij graag aan bij het door @HorloG geplaatste filmpje.

6 likes

Wat maakt een topic nu zo overbodig ?

2 likes

Vakmanschap en arbeidsuren die erin zitten ook. Verschillende Rolexen en Breitlings kosten een jaar om te maken.

Bij de productie van mechanische uurwerken zit volgens mij inderdaad nog een hoop handwerk in en dat bepaalt voor een deel de prijs, maar als het echt een jaar zou kosten om een horloge te maken zou het ook 10 jaarsalarissen kosten, er moet namelijk ook nog winst op gemaakt worden. Dat is dus volgens mij een broodje aap verhaal. :thinking:

Oh ja, hier heeft al iemand uitgerekend hoeveel tijd er per horloge in zit, hooguit 3 uur: :sunglasses:

1 like

In de documentaire van Breitling zag ik anders een soepel en efficiënt werkende lopende band waar de horloges en uurwerken deeltje voor deeltje vervaardigd en geassembleerd werden.
Aangezien de onderdelen machinaal gemaakt worden (een stuk preciezer dan handwerk), lijkt me een jaar nogal aan de hoge kant. Het leek eerder een kwestie van uren nadat alle onderdelen gemaakt zijn.

2 likes

2 keer 3 minuten zoeken op “horloge duur” en “rolex duur”. Dat covered zowat alle discussies… :smiley:

1 like

Hier lopen twee dingen door elkaar heen, ja het afwerken van een uurwerk kost heel veel tijd voor bedrijven als Patek en A. Lange & Söhne, maar de meeste fabrikanten kopen (grotendeels) hun uurwerken in (soms inclusief machinaal aangebrachte afwerking), dus bij hen gaat dat argument niet op.