2 Rolexen en 1 Cartier gestolen. Graag hulp!

:joy:

1 like

Eenmaal overgemaakt is overgemaakt volgens mij dus zodra je zelf op je eigen app ziet dat het geld er is zit je goed.
Oppassen met cheques. Dat was in verleden nog wel eens een marktplaats truc.

Ik lees het verhaal van Bart en voel enorm mee.
Hopelijk is hij goed verzekerd maar o o o hoe naïef
kun je zijn?
Je hebt geen enkele controle dat het geld echt er is, je hebt alleen gezien dat het geld “onderweg” is zogenaamd.
Dit doen ze gewoon met namaak apps op een Android telefoon.
Ik heb het 1 keer nog sterker gehoord.
Iemand verkocht iets voor 100 euro en de koper maakte met de nep app per ongeluk 1000 euro naar hem over. Zijn ze gelijk ff gaan pinnen zodat de verkoper hem nog 900 cash kon geven.🤦🏼

Bart, je kunt het blijkbaar goed missen als je zo te werk gaat met dit soort bedragen.
Kans dat iemand hier je horloges terug vind is 0,0 tenzij je wellicht meer info deelt.
Iedereen zal wel opletten bij aanschaf en of er iets aangeboden wordt evt.
Zou jaar lang alle sites in de gaten houden.
Ga naar de politie, naar het café etc.
En bovenal: leer er maar van

6 likes

Sorry maar moest even schaterlachen… :joy:

Nog maar wat koffie.

3 likes

Dat van die directe overschrijving is nier 100% waar. Er zijn nog steeds een paar kleine banken waar dit nog steeds een dagje duurt.
Voor voor het gros klopt het wel.

Klote verhaal natuurlijk! Maar 11.000 zou ik ook even goed valideren.

Oef… Wat ellendig zeg. Zo’n overdracht blijft toch altijd spannend en je hoopt toch altijd dat het gladjes verloopt. Hier moet je toch niet aan denken…

Bij deze banken is de transactietijd ca 5 sec.
ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Knab.

Andere banken zijn nog niet zover en duurt het ca 24 uur.

Vreselijk, helaas denk ik dat de kans dat je ze terug gaat zien vrij klein is. Op dit moment kun je alleen aangifte doen bij de politie en navragen in het café of er camerabeelden zijn.
Transacties als deze zou ik persoonlijk zelf nooit aangaan, veel te riskant. Zeker als je de koper nauwelijks kent zou ik er op mijn hoede zijn.

Dat kan wel bij een automatische incasso, maar dat is hier niet van toepassing.

Super kut voor je om het maar even plat te zeggen.

Foto’s van al je horloges maken het wel makkelijker om ze te vinden.
Ik heb nu namelijk geen idee of je tapestry datejust staal of two tone is om maar wat te noemen.

1 like

Opgehaald op de net, het is hier voor een auto, maar voor iets anders is juist hetzelf:

Een auto betalen via overschrijving is echter niet zonder risico. Vooral als het een echte privé-aankoop is. Omdat een overboeking kan worden uitgevoerd vanaf een account waarop gestolen cheques zijn gestort, wat kan leiden tot annulering van de betaling - als het eenmaal te laat is! Om uzelf te beschermen, moet u de originele identiteitskaart van uw koper zien en uw bank vragen hun rekeningnummer te verifiëren. Dit garandeert u geen 100% veilige transactie, maar het biedt u maximale kansen!

Op de dag van vandaag is alles mogelijk, maar ieder zijn keuze…

1 like

Heb je ook de bron?
Ik weet niet beter dat een betaling niet teruggedraaid kan worden nádat deze is uitgevoerd. Een incasso wel (binnen 56 dagen).

1 like

Groupama bank (F)

https://www.amaguiz.com/paiement-vente-voiture

1 like

Ah… in het buitenland kan het idd anders zijn.
Maar in NL kan het niet teruggedraaid worden.

Hier op het forum is een lid een keer beschermd tegen een verlies bij de aankoop van een Hulk… DE bank had de betaling vastgehouden omdat ze de verkoper verdachten van oplichting.

1 like

Ik vind de titel wat misleidend, ze zijn niet gestolen (roof/inbraak etc), TS heeft ze zelf overhandigd zonder vervolgens te controleren of er überhaupt geld voor is binnen gekomen.

Je goederen kwijtraken door diefstal of door misleiding valt onder ander wetsartikel. Bij diefstal ben je er zelf geen partij van (althans niet vrijwillig) bij misleiding ben je er wel partij van dus kan je ook nalatigheid\goedgelovigheid\onzorgvuldigheid worden verweten.

Correcte titel zou zijn ik heb me laten misleiden; verlies 2x Rolex + 1x Cartier.

In dit geval was deze truc allang breed uitgemeten en voor gewaarschuwd in alle media, dus kan je iets verweten worden.

1 like

Er is een verschil tussen misleiding en oplichting hè. Waarbij oplichting volgens mij uit strafrecht voortvloeit en misleiden burgerlijk wetboek. Dacht ik, ben geen jurist.

1 like

Wat doe ik bij oplichting?
Misleiding kan voelen als oplichting. Maar in de wet zijn dit verschillende situaties. Bij oplichting krijgt u vaak helemaal geen product of dienst. En de verkoper is er vandoor. Als u bent opgelicht is het erg lastig om uw geld of spullen terug te krijgen. Soms is er bij oplichting ook sprake van misleiding. Of andersom.

Rick laat je niet gek maken hè :muscle:t3: Relaaaxxxxxx :slight_smile:

1 like

Duidelijke mening, ik mag jou wel. :+1:

(geen idee wat je bedoelt met het andere…)

Er staan hier veel meer reacties over het handelen van de TS. Spreek deze heren er dan ook even op aan.