2017: welke vintage draag je vandaag?

Mijn cyrillische civiele Sturmanskie om vandaag

13 likes

Alarmfase blauw - de Sorna - op de een of andere manier toch nog als een van de laatste analoge alarmklokjes in de verzameling. Ben wel nog steeds gecharmeerd van die coffin bracelet

13 likes

Seiko super 1955 met een vleugje goud.

12 likes

en een paar minuten later (iets andere lichtval) :relaxed:

11 likes

Vandaag weer mijn Heuer Monaco 1133G:

24 likes

Je begon met stelligheid te schrijven dat het service wijzers waren. Ik heb zelden zoā€™n mooie tritium wijzers gezien.

Vervolgens schrijf je dat je denkt dat het chronostop wijzers zijn en dat onderbouw je door een advertentie waarin staat dat de zwarte wijzers wellicht zijn vervangen door de witte wijzers?

Hoeveel soccer timers heb jij al in je handen gehad? Dit is mijn 3de op 15 jaar verzamelen. Er is nauwelijks online info te vinden dus hoezo moet er bij een grey dial zus en bij white dial zo?

Volgens mij bedoelde je dat je de wijzerset configuratie zoals op die van mij nog nooit hebt gezien? Dat ben ik meteen met je eens, op Google zie je eerst allerlei andere combinaties.

Wit op wit is wellicht wat vreemd maar de zwarte chrono wijzer wat mij betreft fraaier dan wit of oranje.
Is het horloge zo geboren? Geen idee maar het zou wel raar zijn om een service dial te zoeken/ bestellen. Daar dan vervolgens chronostop wijzers bij te zoeken en de oude wijzers weg te gooien. En het geheel vervolgens af te bouwen met een aftermarket zwarte chrono wijzer.

Gr. Roel

3 likes

Feit is wel dat het patina van de originele plaat niet in lijn is met de wijzersā€¦ of andersom ;-)[quote=ā€œKrabong, post:9096, topic:93272, full:trueā€]

Je begon met stelligheid te schrijven dat het service wijzers waren. Ik heb zelden zoā€™n mooie tritium wijzers gezien.

Vervolgens schrijf je dat je denkt dat het chronostop wijzers zijn en dat onderbouw je door een advertentie waarin staat dat de zwarte wijzers wellicht zijn vervangen door de witte wijzers?

Hoeveel soccer timers heb jij al in je handen gehad? Dit is mijn 3de op 15 jaar verzamelen. Er is nauwelijks online info te vinden dus hoezo moet er bij een grey dial zus en bij white dial zo?

Volgens mij bedoelde je dat je de wijzerset configuratie zoals op die van mij nog nooit hebt gezien? Dat ben ik meteen met je eens, op Google zie je eerst allerlei andere combinaties.

Wit op wit is wellicht wat vreemd maar de zwarte chrono wijzer wat mij betreft fraaier dan wit of oranje.
Is het horloge zo geboren? Geen idee maar het zou wel raar zijn om een service dial te zoeken/ bestellen. Daar dan vervolgens chronostop wijzers bij te zoeken en de oude wijzers weg te gooien. En het geheel vervolgens af te bouwen met een aftermarket zwarte chrono wijzer.

Gr. Roel
[/quote]

Maar waarom baseer jij dan je vermoeden dat de wijzers wel correct en origineel zijn? Tot dus ver zie ik twee feiten, er is met het horloge geknutseld en op google vind ik geen andere horloges met dezelfde wijzer en plaat configuratie. Beide werken natuurlijk niet in het voordeel van de originaliteit.

Ik schrijf toch dat ik niet weet of het horloge zo is geboren. Maar als het niet bij de eerste 10 Google plaatjes te zien is, betekent het niet automatisch dat het niet klopt. Ik zou geholpen zijn met info waar de zwarte chrono wijzer vandaan komt.

Je ziet trouwens wel witte platen met de witte wijzer variant. Via Google is er 1 en in die advertentie in de link.

Overigens zou ik het geen knutselen willen noemen: er is niets beschadigd en het geheel maakt een frisse onderhouden indruk.

Wijzers en wijzerplaat hebben wel vaker non matching patina. Dat komt omdat het andere leveranciers waren en de samenstelling van de lichtstof verschillend kan zijn. Ik zal detail fotoā€™s van de originele plaat maken.

Gr. Roel

4 likes

Edit. Ik zal het verkeerd gelezen hebben

Ik weet vrijwel zeker dat de wijzers vervangen zijn omdat

  1. Ik nog nooit een zwarte Chrono wijzer op welke Soccer Timer dan ook heb gezien
  2. Ik enkel witte plaat Soccer Timers gezien heb met Zwarte wijzers, en Grijze plaat met oranje wijzers.
  3. De advertentie uit de jaren 70 ook zwarte wijzers heeft.
  4. Ik op google er een gevonden dacht te hebben met witte wijzers (daaraan refereerde ik via die link) maar die bleken ook vervangen te zijn
  5. De plaat vervangen is, wat het aannemelijker maakt dat er ook andere zaken vervangen zijn.

Ik heb nu enkele jaren een Soccer Timer (met witte plaat) en bezoek elke Rikketik beurs en beurs in Dusseldorf en Keulen. Doordat ik er zelf een heb let ik er dus extra op en ben er daar afgelopen jaren denk ik een stuk of 5 tegengekomen. Heb heel wat uurtjes gezocht naar info over dit model en er is als je goed zoekt toch echt wel e.e.a. over geschreven op Omegaforums en Watchuseek. Hieronder een link

Op google zie ik eigenlijk enkel de witte plaat met zwarte wijzers, en de grijze plaat met oranje wijzers. Ik zie dus niet allerlei combinaties.

Ik vind je horloge schitterend, daarom reageer ik er ook op. Zou het prachtig vinden als er meer van dit soort vintage (Omega) Chronoā€™s voorbij komen.

2 likes

Mocht je toch de, in mijn ogen, originele wijzers zoeken, op ebay.de staan ze nu te koop. Hou de Soccer Timer horloges en onderdelen online redelijk goed in de gaten ze staan er lang niet altijd op. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn dat ze voor Chronostop wijzers hebben gekozen.

1 like

Mooi!

1 like

De toon is inhoudelijk en ik ben blij met discussie. Dus skip aub toon en irritatie, mocht ik fel overkomen zie dit dan als enthousiasme in deze zoektocht.

Ik ben het met je eens dat het geen configuratie is die je veel ziet (ze zijn er Ć¼berhaupt niet veel) en ik snap je denkrichting. Maar voor mij staat nog niet vast dat het verkeerd is. Ik ga 'm op Omegaforums.net zetten en uit zorgvuldigheid wel de marktplaats advertentie aanpassen.

Wijzerplaat met Seamaster tekst ga ik vanavond ophalen. Ik vrees dat die gerelumed is. Dat is dan wat mij betreft het grootste probleem.

Gr. Roel

2 likes

De 1170 band is ook van een aantal jaar later dan de 1117 band waar hij eerst op geleverd werd.
Hij is wel unieker dan de 1117 band.

De 1170 band was de 22mm versie van de 1171 band. Op de 1117 band werd dit model geĆÆntroduceerd (22mm versie van de jou wel bekende 1116 band :)) Aangezien die van jou serienummer 27xxxxxx heeft en daarmee een vroeg exemplaar is denk ik dat de band ook ooit vervangen is.

Net als dat de Omega Mark II eerst op de 1159 band (met tussenschakels dus) geleverd werd, en later ook op de 1162 band geleverd werd.

1 like

Ik vraag eerst eens bij Ferrie Schwitzer na of hij eventueel een service set kan bestellen. In de regel is hij goedkoper dan eBay en de spullen zitten dan nog in de Omega seal.

Ik vind die zwarte wijzer wel mooier dan oranje of wit. Past beter in het geheel, naar mijn smaak. Maar als het aftermarket zou zijn dan gaat die eraf.

Gr. Roel

Ferrie Schweitzer haalt het volgens mij rechtstreeks bij Omega vandaan. Ik kon (niet via Ferrie maar via een ander Omega servicepunt) goedkoper 549 endlinks via het officiele Omega punt bestellen, dan via Ebay. Dat verbaasde mij maar was wel zo :slight_smile:

2 likes

Nu eens op heerlijk soepel en acht suĆ©deā€¦

6 likes

Uploadenā€¦

10 likes

Mooi! Tissot heeft toch echt een heleboel moois gemaakt in die tijd! :thumbsup:

2 likes