Weet je nog toen in 1969 ook een grote revolutie plaats vond in het horlogemaken. Er kwam een accurater, robuuster uurwerk op de markt dat minder onderhoud nodig had.
Filmpje is zeker de moeite van het kijken waard. Bereid je wel voor op abominabel gesproken Engels. Techniek is de moeite waard maar het horloge zelf? Meh.
De werking is niet anders dan een normale automaat. Enkel het anker is van ander materiaal en oscilleert veel sneller. Dan is de springdrive toch iets revolutionairder.
Desalniettemin erg mooi gebruik van nieuwe materialen en gaaf om te zien.
Dat vind ik een bijzondere conclusie, het hele hart van een mechanisch horloge is vervangen voor een andere soort echappement, volgens mij is de balans en het anker foetsie en vervangen voor dit nieuwe onderdeel.
Springdrive is inderdaad een stap een hele andere kant op, en veel meer een soort kinetic/quartz-achtig uurwerk.
Ik vind de accutron en springdrive uurwerken interessant.
Nadeel van dit soort technieken is wel dat je erg vast zit aan 1 merk die het ‘ontdekt’… en dat je voor altijd aan die manufactuur blijft vast zitten voor service.
? - mijn focus lag meer op de basistechnologie. Geen benul waarom je aanstoot lijkt te nemen aan mijn opmerking waarin ik een en ander slechts in een breder kader plaats.
Maar Bulova was de eerste / grondlegger!
Om van de techniek te genieten zat je dus niet per se vast aan Bulova. Dat was m’n punt.
En nee, @ruud. Dat is in beide gevallen, dus FC’s echappement en spring Drive, exact hetzelfde. De krachtbron blijft in beide gevallen een veerton, en in beide gevallen is alleen het echappement vervangen.
Een spring Drive is dus geen quartz. Net zomin als die FC een origami-horloge is.
Dit klopt niet. De springdrive is door een quartz oscillator gereguleerd en is dus een soort mechanisch aangedreven quartz uurwerk. Daarom vergelijk ik het met een kinetic, al is dat inderdaad nog dichter bij een quartz uurwerk omdat daar gewoon een condensator wordt geladen.
De FC heeft net zoals de springdrive een hele andere vorm van echappement, maar dan zonder elektrische componenten. Wel delen de springdrive en FV voor zover ik kan zien verder een traditionele veerton en gear train.
Stemvork werkt natuurlijk nog veel anders.
Net zoals de hele oude geflopte elektrische horloges van weleer.