De afgelopen weken heb ik twee Seiko’s in ontvangst mogen nemen. Hieronder vinden jullie een korte review en vergelijking.
Allereest de op dit forum aangeboden Seiko Brightz SDGM007 Azabur Tailor limited editie van @Tuur1968. Deze Brightz lijn, ook wel de ‘Grand Cocktail’ genoemd, heeft mij altijd geïnteresseerd en toen deze limited aangeboden werd in het blauwe gedeelte heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt. Na een snelle communicatie was Arthur bereid om het horloge bij mij thuis af te komen leveren op de terugweg vanaf zijn werk, werkelijk top! Het horloge komt standaard op een blauwe kroko band met vouwsluiting. Daarnaast zit er een donkerbruine en een witte leren band bij, die ik beide maar snel vergeet. De blauwe band daarentegen is enorm fraai, ware het niet dat deze enorm glimt. Gelukkig wist @Ko-Banden daar wel raad mee, want na wat berichtjes heen en weer heb ik de blauwe band naar hem verzonden voor het mogelijk matter maken van de band. Nou, het resultaat mag er zijn wat mij betreft! Prachtig zijdeglans kwam de band vandaag terug.
De Brightz valt meteen op met zijn prachtige blauwe wijzerplaat, zijn lange elegante wijzers en indices, en de grijze chapter ring. De typische kastvorm, die ik sinds het vertrek van mijn Sumo en Stargate toch wel een beetje miste, vind ik prachtig. De zwarte onyx op de kroon is niet door iedereen geliefd, maar ik vind het niet misstaan en het draagt zeker bij aan de unieke verschijning van dit horloge. Ook het rechte en vrij grote ‘automatic’ is een gehoord puntje van kritiek waar ik me gelukkig ook niet aan stoor. Het horloge heeft een diameter van 40,5mm, 49,5mm lug to lug lengte, 11,5mm dikte en een lugbreedte van 20mm. Het kloppend hart is een Seiko 6R15 automaat. De voor- en achterzijden zijn voorzien van saffierglas, en dat glas aan de voorkant is zo enorm helder dat ik er met verwondering naar blijf kijken.
De andere Seiko is de Presage SARX033. Deze lijn wordt min of meer gezien als de opvolger van de Brightz. Ook deze heeft 20mm lugs, een kastdiameter van 40,8mm, lug to lug lengte van 46,3mm en een dikte vam 11,5mm. Dit horloge stond al maanden bovenaan mijn shortlist en een gezocht topic bracht mij in contact met @Watch-This. Jorr had de Seiko nog ongedragen in de stickers en uiteindelijk de deal gemaakt om de Seiko over te nemen. Face 2 face afspreken kwam niet zo uit, al was dit eerst wel het plan, dus besloten we het verzekerd te versturen. Jorr was zo vriendelijk om de helft van de verzendkosten te betalen, klasse!
De SARX033 is voor mij de ideale ‘witte sportieve dresser’ in deze prijsklasse. De blauwe wijzers geven het horloge een perfecte afleesbaarheid, de emaille wijzerplaat geeft het een enorm luxe uitstraling, de kastvorm, lugs, gepolijste en geborstelde afwisseling en de schitterende band met degelijke sluiting maken het horloge helemaal af. Toegegeven, qua kwaliteit legt de band het wel af tegen Citizen Signature, met name de Courageous en Grand Touring, maar die kwaliteit is ongeëvenaard in deze prijsklasse (zover ik heb ervaren). Ook het saffierglas van de SARX033 is werkelijk prachtig en zorgt nog meer voor een goede afleesbaarheid.
Welke is mijn favoriet? Dat is nog te vroeg om te zeggen. Gezien de kleurstelling en de stalen band zal ik de SARX033 waarschijnlijk vaker gaan dragen. De SDGM007 is het meest bijzondere horloge en ook die gaat geregeld de pols sieren voorspel ik. Beide horloges hebben behoorlijk wat designelementen overeen, maar zeker genoeg eigen smoel om ze naast elkaar te kunnen hebben en dragen. Hier nog wat foto’s van beide modellen bij elkaar.
Ik ben voorlopig weer helemaal happy. Nogmaals bedankt @Tuur1968, @Ko-Banden en @Watch-This!