321 is back!

Hij is inderdaad mooi. Maar ik vind persoonlijk dat een ontwerp een ontwerp is. De “simpele” versie is in mijn ogen de originele. Ze kunnen hun tijd dan beter besteden aan een nieuwe model.

Ah well, “profit is not a four letter word”.

Maar jemig wàt een geld, daar heb je zoals[quote=“Mafkees, post:11, topic:215655”]
Lachwekkend. Daar koop je haute horlogerie voor.
[/quote]

Yes koop je inderdaad iets moois uit de categorie “haute horlogerie” voor, sterker nog, met wat zoeken ook twee keer wat moois! :grinning::tada:

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind hem gaaf.

Als je nu ter viering een ultieme Speedmaster wilt uitbrengen, dan in platinum met een 321. Ronduit cool.

Je bekijkt het vanuit het perspectief van iemand die geen 50K aan een horloge uitgeeft. Iemand die dat wel doet heeft al een kluis vol ‘haute horlogerie’.

2 likes

Volgens mij is de klantgroep niet de haute horlogerie liefhebber maar de Omega verzamelaar of ruimtevaartfanaat.

Ik ken er een paar. Die kochten ook de originele trilogy set bijvoorbeeld.

Goed punt. Maar ik denk dat een co-axial duurder in de productie is dan deze re-issue uurwerken, dus dat mag geen naam hebben dan.

Maar dat kan wel de reden geweest zijn waarom de 321 vervangen werd door de 861, niet per se omdat het een beter of verder ontwikkeld uurwerk was. En in de moonwatches zit geen co axial uurwerk

2 likes

True.

Mijn fout, ik zie ze allemaal als Speedmasters.

De oorspronkelijke 321 werd volgens mij door Lemania geproduceerd. Die kocht (ondermeer) Omega gewoon aan. Deze nieuwe 321 wordt bij Omega in house met de hand gebouwd dus zeker geen goedkopere oplossing. Daarom waarschijnlijk ook alleen gereserveerd voor “kleinere” oplages zoals deze platinum editie.

Even voor de goede orde. Omega gaat naar verwachting 2000 321 uurwerken ‘per jaar’ produceren. Waarvan een deel dus in deze Speedmaster platinum edition gaat. En een deel in een, hopelijk nog te releasen, stalen versie.

Èn deze Speedmaster is geen Limited Edition. Maar een horloge wat aan de standaard productlijn wordt toegevoegd.

Ze gaan 2000 321 uurwerken maken, van dit horloge maar zo’n 1400 stond ergens in de tekst. Ik verwacht dat ze dus nog meer gaan uitbrengen met dit uurwerk. Er is volgens mij ook een 321 seamaster geweest bijvoorbeeld.

Leuk om te weten, Lemania produceerde oorspronkelijk het 321 uurwerk. Ze waren toen onderdeel van SIHH, net als Omega. Toen dit later swatch werd, hebben ze zich uitgekocht (1981) en in 1982 werden ze opgekocht door Breguet, die in 1999 weer werd opgeslokt door swatch.

Echt, serieus? Daar wil je als volwassen kerel toch niet mee gezien worden??

Ik snap het nog wel vanuit een investeringsoogpunt maar man man zoveel neertellen voor een stripfiguur op een horloge dat moet je niet willen. Ok, op een Timex van een paar tientjes wellicht :wink:

1 like

Wel dus! Het moet niet altijd zo serieus zijn. Het is maar een horloge…

14 likes

Da’s waar maar nee, zeker niet voor dat geld. Als het niet serieus moet koop dan een Hello Kitty ofzo :stuck_out_tongue_winking_eye:

Precies, helemaal goed!

1 like

De meeste mensen hier moeten er niets van hebben. Ik vind dit persoonlijk een zeer geslaagd ontwerp om verschillende redenen:

  • De keramische bezel met de tachymeter in enamel vind ik super mooi.
  • Ik vind het uurwerk er prachtig uit zien in de open case back.
  • Applied indices en logo zonder het ontwerp van de Speedmaster professional te veranderen.

Om die reden vind ik het de juiste manier om een meer premium versie van de Speedmaster neer te zetten. Beter dan de co-axial speedmasters die gewoon écht andere horloges zijn maar in de marketing moonwatches worden genoemd.

Wat ik jammer vind:

  • Dat hij in wit goud is en daarmee onbetaalbaar wordt.
  • Dat hij in wit goud is en daarmee waarschijnlijk ook in beperkte productie zal zijn.

Ik vermoed dat er voor een ‘precious metal’ en de bijbehorende hogere prijs is gekozen omdat ze het voldoende willen differentiëren van de reguliere Speedmaster professional en ze er niet op uit zijn hun eigen verkoop te kannibaliseren met een concurrerend model in de zelfde lijn.

Ik heb er beetje gemengde gevoelens bij. Wordt met de terugkeer vd 321 de 1863 van m’n Speedy nu vervangen?

Mocht er een stalen versie gaan komen, dan zal de prijs ervan vast een “giant leap for mankind” betekenen…

1 like

Geen wit goud maar platinum. De beperking schuilt in het toepassen van het 321 kaliber dat volledig door 1 ervaren horlogemaker afgemonteerd wordt. Dus slechts een per horloge, geen deel assemblage. Arbeidsintensief betekent hoge kost en beperkte productie capaciteit.

Neen, de 321 lijn blijft een aparte lijn naast de reguliere Speedmasters, Seamasters, enz.

1 like