tja… dat hoor ik meer mensen zeggen… een snotplotter is natuurlijk een prachtig apparaat… vandeweek een prototype kastje voor het electronische handwiel van mijn Draaibank even geprint… vorige week een Vormpje om mooi een “Donut” rijst op mijn bord te kunnen storten… en dan de Saus of andersoortige lekkernijen erin te deponeren…
FreeCad is een Gratis 3D tekenprogramma dat werkt op ongeveer dezelfde manier als vele andere Professionele 3D tekenpakketten… zoals Confusion, Alibre Design, Inventor, Solidworks, Solidedge, Pro-engineer, Mechanical Desktop, en noem zo maar op… Gratis ja… maar…'t is een nogal steile leercurve waar je wel even doorheen moet… 'k kan er inmiddels wel een beetje mee overweg… 'k heb het gedownload voor projecten die ik dan wil delen, omdat het gratis is… heeft niemand een excuus meer… :P…
Maar de dingen die ik in Alibre Design zo gewend ben… die werken net weer een haartje anders in FreeCad… Toch… 't is wel een gaaf programma… en… het mooie is… je kunt de vensters en knoppenbalken overal neerzetten ('k heb 3-4 schermen aan mijn PC hangen) en dat is iets wat niet kan met de meeste andere pakketten…
Ja… 'k heb van linksonder naar rechts een 10" met de knoppenbalken, de Featuretree op een 19" linksboven, dan een 24" breedbeeld, en dan rechts weer een 19"…
't ding op het middelste scherm… is een leuke tekenoefening… een Kubus van 40 x 40 x40 mm, met gaten van 20 mm over de lichaamsdiagonalen, en afrondingen van R2 op alle buiten hoeken… die kriebel ik er doorgaans binnen 5 minuten in… ongeacht het tekenpakket… ![]()