3D print tools verzameling topic

tja… dat hoor ik meer mensen zeggen… een snotplotter is natuurlijk een prachtig apparaat… vandeweek een prototype kastje voor het electronische handwiel van mijn Draaibank even geprint… vorige week een Vormpje om mooi een “Donut” rijst op mijn bord te kunnen storten… en dan de Saus of andersoortige lekkernijen erin te deponeren…

FreeCad is een Gratis 3D tekenprogramma dat werkt op ongeveer dezelfde manier als vele andere Professionele 3D tekenpakketten… zoals Confusion, Alibre Design, Inventor, Solidworks, Solidedge, Pro-engineer, Mechanical Desktop, en noem zo maar op… Gratis ja… maar…'t is een nogal steile leercurve waar je wel even doorheen moet… 'k kan er inmiddels wel een beetje mee overweg… 'k heb het gedownload voor projecten die ik dan wil delen, omdat het gratis is… heeft niemand een excuus meer… :P…

Maar de dingen die ik in Alibre Design zo gewend ben… die werken net weer een haartje anders in FreeCad… Toch… 't is wel een gaaf programma… en… het mooie is… je kunt de vensters en knoppenbalken overal neerzetten ('k heb 3-4 schermen aan mijn PC hangen) en dat is iets wat niet kan met de meeste andere pakketten…

Ja… 'k heb van linksonder naar rechts een 10" met de knoppenbalken, de Featuretree op een 19" linksboven, dan een 24" breedbeeld, en dan rechts weer een 19"…

't ding op het middelste scherm… is een leuke tekenoefening… een Kubus van 40 x 40 x40 mm, met gaten van 20 mm over de lichaamsdiagonalen, en afrondingen van R2 op alle buiten hoeken… die kriebel ik er doorgaans binnen 5 minuten in… ongeacht het tekenpakket… :slight_smile:

3 likes

Ja FreeCAD ken ik, maar het ontbreekt me gewoon aan de zin en tijd om me hierin te verdiepen, komt nog wel ooit.

tijd hebben we genoeg… als horlogeliefhebbers toch?.. 't is alleen dat ik je niet even een Doosje zin kan sturen…

je kent het… bedoel je daarmee dat je er van gehoord hebt, maar er nog nooit een 3D vormpje mee hebt getekend?.. of heb je er al wel eens mee zitten spelen?.. als je hulp nodig hebt… geef maar een gil…

Kunnen we’t gezamelijk uitpluizen… want ik ben er ook nog niet heel erg vertrouwd mee… :slight_smile:

3 likes

Nooit geprobeerd zelf iets te tekenen, alleen gebruikt om modellen te openen. Ik heb het geluk dat ik een aantal CAD-nerds op de afdeling heb die ook beide een snotplotter hebben thuis, maar de noodzaak ook wat minder natuurlijk :joy:

Hulp zou welgekomen zijn… ik zit in een situatie waar ik FreeCAD kan doen crashen door een fillet operatie. Deze eerste hoek (blauwe lijn) heeft hij goed gedaan:

Als ik een van de andere hoeken met dezelfde 10mm wil doen is het boem gedaan:

Vrij irritant zo. Ik heb het in andere volgorde proberen doen maar dan krijg ik niet het resultaat dat ik nodig heb (eerst fillet op de kast zelf, daarna thickness voor de kast, daarna inserts in de hoeken, daarna fillet op de hoeken).

Volgens wat ik lees is filleting sowieso gezeik (maar een app crash, dat mag toch echt niet). Ik dacht het te proberen oplossen met een revolution over de as van die inserts maar dat lukt ook niet in één keer - zou nog kunnen als ik er dan nog twee andere blokken op gooi voor de hoeken maar dat is echt gepruts.

Inzichten welkom :smile:

1 like

Mijn ervaring met Fillets (ook in andere Applicaties) is dat het nog wel eens Kritisch komt… Ik ga even kijken…

't kan em zitten in je werkvolgorde…
en voor een vlak dat rondom een Fillet moet hebben… kun je ook het hele vlak selecteren… niet alleen de randen…
'k geef toe… FreeCad heeft veel dingen niet die het werken in andere applicaties zo makkelijk maken, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan…

De oplossing hier is zeer waarschijnlijk de fillet van 10 op een vlak van 10. Dat trekt ‘ie sóms wel en sóms totaal niet. Probeer eens een fillet van 9,99 of 9,9 :wink:

Jeetje wat lijkt me dat onoverzichtelijk :joy: maar belangrijkste is dat het voor je werkt natuurlijk :ok_hand:.

Zelf twijfel ik om er óf Solidworks óf Fusion bij te “leren” maar ik kan eigenlijk lezen en schrijven met Freecad dus weet niet of ik dat mezelf aan wil doen :joy:

Ik heb eerst even het “blok” getekend…
Daarna :
image

Thickness… wanddikte 2.5… dan heb je een bakje…

op de Bodem een Sketch gemaakt voor de vierkantjes in de hoeken… en die als Pad 2.5 mm minder dan de hoogte van de binnenkant.
(ik heb slechts 2 van de 4 getekend… en met Constraints de boel al een beetje op zijn plek gedwongen… dan hoef je minder maten in te schrijven… )
en dan Spiegelen…

dan heb je dus dat… en dan komt het afwerken… eerst de binnenkant afronden

Dan heb je dit dus… , de "pilaartjes in de hoeken ook nog even opfrissen… maar dat is een detail met een andere radius

en dan de buitenkant afronden…

En dit:

image

is dan mijn hele Feature tree…

Meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden… :joy:

Ja… Momenteel ook bezig met het schrijven van Software, en dan is het wel fijn dat je 3 beeldschermresoluties hebt, waar je op kan controleren of alles een beetje lekker uitkomt en past…
Ik begin dan meestal op mijn Tablet, die ik als 10"Monitor heb aangesloten via SpaceDesk, 1024 x 768…

en daar past het… de grootste uitdaging van dit project is het model Centreren op het Tekenvak, ongeacht de resolutie van het scherm… en ik heb dus direct boven mijn Tablet een “gewoon scherm van 19” met 1280 x 1024 Resolutie, en daarnaast die 24"breedbek van 1920 x 1200… als het op alle 3 resoluties goed werkt… dan zal’t wel kloppen… :slight_smile:

Nooit Twijfelen… ik kan werken met : AutoCad vanaf R10 tm R14, Mechanical Desktop, Solidworks, Inventor, Alibre Design, LogoCad, LibreCad, QCad, A9Cad, en nu ben ik dus FreeCad aan het leren… en het gaat me steeds meer aanstaan eigenlijk… 't mooie van FreeCad vind ik dat je je Parameters op een echte Spreadsheet kan zetten en daar bewerken… in plaats van die lamme mini-Editortjes in Alibre Design bijvoorbeeld…

FreeCad is Gaaf… omdat het veel kan, best goed werkt, alleen mist het nog een aantal Features die je in andere pakketen wel hebt…

'k weet dat ik DIT in Alibre Veel sneller voor elkaar heb dan in FreeCad, maar als ik iets met VEEL parameters moet doen… denk ik dat de keuze wel in het voordeel van FreeCad zal vallen…en, bedenk:

Alles wat je geleerd hebt… kan Niemand je ooit nog afnemen!

1 like

Ja, dat werkt. Trekt wel op niks natuurlijk, dat kan mijn bijna-OCD niet aan. :joy:

Ha, kijk, dat zijn dus de dingen die ik niet wist, ik had eerst de fillet gedaan van de grote bak, dan thickness van de hele zwik (zodat de binnenkant automatisch z’n fillet mee krijgt), dan de vier hoeken er in gezet die dan door de bodem uitstaken, en het is fillet doen op die vier uitsteeksels dat de mist in gaat waar die moet aansluiten op de bestaande. Maar dat is dan inderdaad wat @GewoonD aanhaalt, 10 op een vlak van 10.

Omgekeerde volgende klinkt een heel pak zinniger. Moet ik eens kijken of ik dat kan aanpassen zonder letterlijk alles naar de klote te maken natuurlijk… :crossed_fingers:

2 likes

Haha.

donald-trump-not-a-chance

ALLES om zeep. Scrollen van foutmeldingen van verdwenen edges en whatnot. Gegarandeerd veroorzaakt door ik die alle dingen veel te expliciet vastmaak links en rechts natuurlijk. :sweat_smile:

Maar hee, heel de boel triviaal opnieuw gemaakt in een mum van tijd nu. Veel efficiënter en in minder bewerkingen. Zo leer je bij :v: bedankt @Arie_Kabaalstra @GewoonD!

2 likes

Graag gedaan!.. 't is met tekenen net als met het maken van het uiteindelijke ding. nadenken voor dat je er iets mee gaat doen…
als ik een Horlogekast ontwerp, dan begin ik met een Ring, Ø62 x 15, die kan ik zo inkopen, dan eerst de binnenkant tekenen… want dat is Draaiwerk… (Als ik alles wat daarna komt Suppress, dan heb ik al de tekening om de binnenkant te draaien… dan teken ik de buitenkant… eerst wat ik kan draaien (tekening maken om de buitenkant te kunnen draaien, en dan het frees en vonkwerk…

en… Remember the 6 P’s : Proper Planning Prevents Piss Poor Performance…

en die Volgorde… Dat is Precies waarom Engineering een Vak is… :slight_smile:

1 like

Okee, eentje die een beetje dieper in de wiskunde duikt en waar ik FreeCAD ook de mist mee in laat gaan…

Ik wil een deel van de solid afschaven, en wel door een kegel met vaste straal X en apex fixed in het witte punt, zijn oppervlak te laten rollen over de groene lijn.

Loft kan het niet want het is niet één beweging. Subtractive pipe klonk veelbelovend maar kan niet overweg met een nuldimensioneel vast punt. Sweep gaat op hetzelfde de mist in. Boolean operations zou gruwelijk veel werk betekenen voor een slecht resultaat, als het al werkt.

Een doodsimpel nonplanar oppervlak laten maken met diezelfde nuldimensionele curve aan één kant doet ook alle solvers over z’n nek gaan. Ik zit ergens met het idee dat ik hier expres een degenerate lijn ga moeten infoefelen om de tools te bedotten. Er is Rotational Sweep die dit in theorie simpel zou moeten kunnen maar die gaat er ook kapot op (geen idee waarom, python backtrace).

Maar ik hoor heel graag als er een simpeler oplossing is :slightly_smiling_face:

“Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan” :man_shrugging:t2::joy:
Ik heb soms rondom 4 fillets/chamfers, en dan kan bij 3/4 R10 op een 10mm vlak wel en de 4e moet R9.99… ik ben inmiddels op het niveau “nja dan maar zo” :joy:

Het gaat nog lukken ooit precies… rotational sweep fixed, binary split op de zijkanten, facebinder op de onderdelen, compound op de rotational sweep + facebinder… nu kijken of ik er een binary cut kan mee doen.

Wat een gedoe zeg. Ben je nu nog steeds bezig met die fillets? Zou je niet gewoon een fatsoenlijk softwarepakket gebruiken? Onshape is gratis als je je ontwerpen in het publieke domein laat. :slightly_smiling_face:

Nee, dat is allang klaar. Gewoon even de denk-volgorde omgedraaid zoals Arie aangaf en dat werkte meteen. Dit is een stapje verder en drie grootteordes meer gedoe. :smile:

Kan je mij een pakket aanraden dat standaard tools heeft om een cut te doen met een solid opgebouwd uit een non-planar 3D oppervlak te genereren uit een curve en een nuldimensioneel ijkpunt, en drie aansluitende vlakken? :yum:

Ik heb het voor 90% klaar intussen, maar ik mis zo hard een routine in de basics dat simpele dingen gewoon te veel tijd kosten. Dat zou bij een ander pakket leren niet anders zitten denk ik.

1 like

Ik heb zelf alleen ervaring (~15 jaar) met SolidWorks. Daarin zijn oneindig kleine geometrieën ook best vaak een probleem, wat ik overigens niet zo raar vind. Proberen zulke programma’s iets exact te laten doen zoals je het zelf bedacht hebt is een recept voor instabiliteit en frustratie. Vaak zijn er andere, betere manieren om je doel te bereiken.

Dat gezegd hebbende: als FreeCAD al moeite heeft om twee fillets op elkaar te laten aansluiten… Nou ja. Ik zou Onshape gebruiken.

Ik wel, wiskundig is er tenslotte niets exotisch aan. Lijntje dat aan één kant vastzit in een punt, en de andere kant over een curve wandelt. Maar ja, het ding moet het wel kunnen.

Die heb ik gezocht maar niet gevonden. Of ik moet 10, 100, 1000, … aparte posities van een standaard cut laten berekenen en samenvoegen. Brrrrrrrrr.

Dat gezegd zijnde, FreeCAD kan het dus wel, redelijk triviaal nog eens je snapt dat je een Curves workbench moet aanzetten, en je met de standaard workbenches hoofdzakelijk met vlakken werkt. Dat kostte mij al een paar uur aan limieten van standaard tools opzoeken.

Ik zit nu eerder te kutten met alignment. Wat een van de eenvoudigste dingen zou moeten zijn. :joy:

Ik nu 5 dagen met FreeCAD dus :smiling_face_with_tear:

Dingen die online-only zijn en in een browser draaien…hmja. Geen grote fan van. Misschien dat ik er wel eens naar kijk, maar mijn obstakels zijn voorlopig 100% mijn eigen onkunde. :slight_smile:

1 like

Misschien zoeken ze nog een kernel-programmeur. :smile:

Dat lijkt me inderdaad triviaal.

En dat is hoe je zó gewend raakt aan het rijden in een Lada Samara dat je nooit meer iets anders wilt. :smile:

1 like