3D print tools verzameling topic

Bij OnShape dan, want FreeCAD heeft het al :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ach, ik zal maar eerst wat basis inzicht in CAD krijgen, het is niet alsof ik er ooit professioneel iets ga mee doen.

Of een Kia Retona dus :face_with_peeking_eye: :joy:

1 like

Als je bij SWX aan de slag gaat heb ik nog wel een lijstje met klusjes voor je. :cold_face:

Jezus, ik heb het niet eens allemaal gelezen. Maar ik krijg nu al zorgen als ik geen gebruik meer kan maken van academische licenties…. :sob: dat autodesk is toch wel heel chill.

Laat mijn onkunde je niet afschrikken hoor. :joy:

1 like

Kijk, en na nog eens een rondje RTFM begint het ergens op te trekken.

Ik vind het ergens wel leuk. Enkel zo’n gedoe omdat je alles op drie verschillende manieren kan doen. Of vijf, waarvan er na heel veel godveren toch drie nĆ©t niet je dat zijn. :smile:

1 like

Niet om een Discussie aan te zwengelen over welk CAD pakket nou het beste is voor ons als ā€œHobbyistenā€.

Maar wat ik begrepen heb is dat AutoDesk de Graties versies allemaal in de Cloud heeft… en (dat is vooral voor de CNC bewerkers een Crime, dat hun Confusion Postprocessor geen Ijlgangen uitgeeft… waardoor 3D Freeswerk1½ eeuwigheid duurt…

Onshape?.. Ik heb het met de P1lot One wel gebruikt, omdat ik toen makkelijk 3D modellen met de anderen van het team kon delen… Dat is dan weer wel een voordeeltje van Cloud software…

Mijn Account is nog actief…

Maar… Wat ik het mooie vind van FreeCad is dat je vrij eenvoudig dingen kan parametriseren, en dat ook nog eens heel overzichtelijk met de Spreadsheets…en met name voor de MakerCommunity die met 3D printers (snotplotters) werkt, om allerhande Spul te maken voor Lade indelingen en dergelijke… is dat een groot pluspunt…

"Beginner… ":grin:… Nah… Komt ook doordat ik Direct na, of eigenlijk al tijdens mijn laatste jaar Avondschool al op mijn werk regelmatig wat dingen deed met AutoCad
en dat is… eh… 26 jaar geleden…
Dat was vooral AutoCad 14, Kort daarna ben ik ook met Mechanical Desktop gaan werken, en SolidWorks (2000), Daarna Inventor geleerd (en dat leverde me in 2007 een baan als Engineer op (Never had one lesson… gewoon zelf thuis uitgevlooid)), een jaartje later Alibre Design ontdekt, en daar was toen een aanbieding mee… $99,- voor een Basis versie waar je al best veel mee kon… kort daarna overgestapt naar de Expert Versie, omdat je daarmee veel grotere Assemblies kan maken… want 10 onderdelen was gewoon te weinig…

Kort geleden FreeCad ontdekt… en dat werkt eigenlijk gewoon goed… al moet je wel even wennen aan bepaalde dingen… maar dat heb je met elk pakket…

Ik heb gewoon educatie licentie, dus dit probleem heb ik (nog) niet. Maar cloud is inderdaad maar irritant…

Ter info. In Fusion heb je een export functie hiermee kun je gewoon je projecten local opslaan. Pakket staat gewoon op mijn locale schijf. Het is gewoon een gratis licentie voor persoonlijk gebruik.

1 like

Oh klinkt goed, mijn voorkeur gaat wel naar inventor zolang het nog kan

1 like

Ik begin de lol ervan meer en meer te snappen… ik heb een Waldmann ST215 liggen die ik voor 12 euro werkend gekocht had. Na wat rondmorrelen toch maar beslist van er ook LED buisjes in te steken. Ik wou de originele schakelaar hergebruiken want geen zin om op zoek te gaan naar iets custom.

Breekt de bejaarde brosse plastic verbindingsschroef om de schakelaar in de behuizing te fixeren natuurlijk af.

Vorige maand zou dat game over geweest zijn, en zoeken naar vieze hacks om de boel toch maar vast te zetten.

Nu 5 minuutjes rustig opmeten, nog eens 5 minuutjes in CAD, 10 minuutjes printen… maal twee, want het eerste design was toch net een tiende millimeter te dik om te passen zonder kracht te zetten…

En klaar. :heart:

9 likes

in 1995, toen ik nog volop actief was als Minibike Coureur deelnemend aan het NK, moest er natuurlijk wel eens wat gesleuteld worden aan de machine… kleine motorfiets… kleine Gereedschapskist… ik kocht toen een TengTools Doppenset #1436…

Maar… na ruim 30 jaar trouwe dienst… is de Cassette waar alles in zat… wel een beetje boel aan zijn eind gekomen… maar!

we hebben een Snotplotter!.. Dus…

Ergo… als je iets van Plastiek hebt, dat de geest geeft… dan maak je toch gewoon een nieuwe?.. de onderkant van deze cassette, is passend op mijn versie van Gridfinity zodanig dat ik em per 25 mm verschuiving op de Gridplates kan zetten… en dan staat ie ook ā€œvastā€
datzelfde ook voor de Cassettes voor Meetgereedschappen… als die in de la liggen… verschuiven ze niet… Ordnung muss sein!.. :slight_smile:

4 likes

Ik heb enorme belangstelling voor de STL van dit dingetje

Van de Waldman bedoel ik…

@LVA: het printen van de verbindingsschroefhuls is perfect gelukt. Geweldig bedankt voor jouw design-moeite!

1 like