4 boeken, 4 opwindveren... wat nu?

Klopt, lokaal wordt de E-modulus gereduceerd volgens je ingevoerde plasticiteitscurve. De berekende toegenomen rek ten opzichte van je elastische rek wordt plastische rek, en die kan alleen maar groeien. Dus als je materiaal meerdere keren vloeit schuif je dan op langs je plastische curve.

Yep, Marc Mentat. Beetje oude versie maar we gebruiken hem nog zeer regelmatig. Mocht het nog wat extremer worden schakelen we over naar LS-Dyna, maar die hebben we niet zelf dus huren we op projectbasis. En om dat nou voor een horlogeveer te doen… wordt een wat dure hobby :laughing:

3 likes

Aanpassing voor Felsa 294 i.p.v. 177. Veel consistenter, nu maar twee verschillende die ook dichter bij elkaar liggen. Lengte verschil minimaal en hoogte is overal hetzelfde (dan zou de veer die er nu in zat net iets te laag zijn). Dikte verschil is nu ook veel kleiner (de veer die er nu in zou zitten zou dan te dik zijn).

(Hoogte x dikte x lengte x tondiameter)
General Ressorts: 1.6 x 0.095 x 320 x 9 (4477)
Uniressor (grijs): 1.6 x 0.0975 x 310 x 9/9.5 (160-10)
Uniressor (oranje): 1.6 x 0.0975 x 310 x 9/9.5 (160-10)
Precision Ressorts: 1.6 x 0.095 x 320 x 9.5 (160 K 32)

Ik ga er dus gewoon 1 pakken want ik heb er genoeg op voorraad, gelukje! :grin::+1: Wel zonde van het experiment.

3 likes

Succes, ben benieuwd :+1:

2 likes

Nice makes sense.

FEM is ook al heel oud heb ik me laten vertellen. Toch is het te gek om te zien wat er nog aan onderzoek gedaan wordt. Vooral om het efficiënter te doen.

2 likes

Ja FEM is al heel oud. Bij sommige pakketten kun je nog steeds zien dat het geschreven is voor de allereerste computers die nog invoer hadden met ponskaarten. En omdat oude modellen nog steeds herberekend moeten kunnen worden zitten die ponskaarten er (virtueel) gewoon nog in, je zit af en toe nog steeds ponskaarten in te vullen :face_with_peeking_eye:

2 likes

Ini, mini, …

3 likes

Ja wel apart haha, eerst was het een hele strijd wat te pakken en nu maakt het ineens niet uit wegens zo’n eensgezindheid :open_mouth:

2 likes

Nice. Wel duur…
Voor de prof natuurlijk geweldig, maar 1700 voor die zeldzame keer dat ik het als hobbyist nodig heb is me wat gortig.

Bestaat hier een goedkoper alternatief voor?

2 likes

Ja, zelf iets maken… zoek maar even op YT.

2 likes

Vintage exemplaren zijn er ook en gaan voor veel minder. Zelf een heater eronder knallen van aliexpress. PTC heaters op 12V ofzo. Zet er een mosfet tussen en kunt de temperatuur regelen. :grin:

Verwacht ook wel dat zoiets wel op youtube zal staan.

2 likes

Gewoon een gaatje boren in een plaatje koper en met een soldeerbrander heetstoken. Ietsje minder gecontroleerd maar het werkt ook voor die incidentele keer dat ik een ankerpallet moet vervangen :innocent:

Overigens vind ik ankerpalletten verschuiven wel een enorme overkill voor een prellend uurwerk. Even een slappere veer erin is veel simpeler.
Verder heb je eigenlijk een te sterke veer die het hele uurwerk overbelast; een slappere veer is voor de levensduur van je uurwerk gewoon de betere optie.

4 likes

Deze dingen doen het prima als heater:

Moet geen 500 euro kosten van Bergeon.

4 likes

Daar zou ik inderdaad niet zelf voor gaan hobbyen. Mosfet kost je ook 2 euro, heater 8 euro en dan de aansturing en voeding nog. Lijkt een mooi apparaatje.

3 likes
2 likes

Helemaal mee eens. Je gaat in mijn ogen ook meer wrijving introduceren door je echappement te verzieken. Kun je net zo goed krassen maken in je veerton :rofl:. Als je anker te diep in grijpt gaat het loslaten van je ingangsteen ook heel stroef vind ik vaak.

Uiteindelijk is het een pure tribologie studie. Je gaat ook geen ferrari motor in een scooter met een blauw kenteken stoppen en vervolgens de wiellagers verzieken om hem te begrenzen op 25kmph.

Het verschilt zelfs van uurwerk tot uurwerk heb ik gemerkt. Mijn examenuurwerk in Hasselt (unitas) deed ook niks anders dan prellen na het examen (daarvoor had het ook een insane hoge amplitude). Dit uurwerk was nog niks mee gebeurd en kwam net uit de fabriek.

3 likes

:laughing: :laughing: Mooi vergelijk :rofl: :rofl:

Het blijft mechanisch; de hoeveelheid wrijving bepaalt de amplitude :face_with_peeking_eye:

3 likes

Je kan het ook gewoon omgekeerd zien hè…

Je plaatst een minder sterke veer, komt net niet aan juiste amplitude, dus je zet paletten ietsje achteruit om dit op te vangen. :sunglasses:

6 likes

Jaa maar dan kun je alles doen om meer wrijving in het uurwerk te stoppen :thinking:. Je moet ergens gaan dissiperen om die amplitude te laten dalen. Vele kiezen dan voor dikkere olie. Zou ik zelf ook een eenvoudigere oplossing vinden. Maar uiteindelijk staat de ton wel helemaal scheef als je jaren verder bent. Sommige uurwerken hebben hier ook veel meer last van dan andere heb ik inmiddels wel al gemerkt. Waarschijnlijk toleranties die minder zijn en je dus meer wrijving hebt, en dus een ‘te sterke’ veer nodig hebt om een beetje amplitude te halen.

Ik heb ooit een lot aan FHF70 laten komen en alle veerton bruggen waren klaar. Dat lotje had ik besteld omdat ik een nieuwe brug nodig had… toen heb ik dingen gedaan die hier de doodstraf oplevert :joy:

3 likes

Gelukkig ben ik van al die ellende gespaard, ik plaats gewoon nieuwe OEM veertrommel of veer. :sunglasses:

4 likes

Ja vandaar dat ik die veren kwestie voor eens en altijd duidelijk wil hebben haha. Gewoon nieuwe plaatsen als er niks van klopt. En… welke als er veel discrepantie is. Of altijd iets dunner, langer… noem het maar op. Dat we een HF vuistregel hebben om voor altijd van die prellers af te zijn en we compenseren voor moderne schoonmaak- en smeermiddelen. :ok_hand::+1::grin:

Als je een x aantal uurwerken in je werkpakket hebt krijg je dat wel door. Maar ik doe net wat ik tegen kom en wat ik leuk vind. Het kan dus van alles zijn.

Leuke input al hier, dank alle! :sunglasses:

4 likes