Heb je dan niet de kans dat je anker ongewild uit het ankerrad schiet?
Ik denk dat hij bedoeld de ankerstenen er verder uit. Als in dat die dode slag van je anker groter wordt en dus verder inhaakt. Als je anker minimaal inhaakt kost het minder energie op je balans aan te slingeren dus zal je amplitude alleen maar stijgen volgens mij.
Dit dus, te weinig amplitude, dan zorg je er voor dat het anker minder diep inhaakt, te veel amplitude uiteraard omgekeerd.
Uit nieuwsgierigheid: zou iemand mij kunnen uitleggen wat “prellen” betekent? Ik meen over een redelijk uitgebreide woordenschat te beschikken maar dit woord is nieuw voor me.
Te hoge amplitude dusdanig dat je plateausteen tegen de gaffel van je anker aan slaat, maar dan aan de andere kant. Amplitude van zo’n 360 graden dus. Hiermee slaat je uurwerk zichzelf dus de dood in. Puur omdat je een te grote kracht overbrenging hebt van je anker op je balans. Allemaal ten gevolge van een te sterke veer voor de hoeveelheid wrijving in je uurwerk.
Het is eigenlijk een Duits woord, wat vertaald in het Nederlands iets als “stuiteren” betekent.
Volgens mij is het meest gebruikte Nederlandse woord voor dit fenomeen “galopperen”
Cool wist ik niet. Ik kan helemaal geen duits.
Nu maken we er maar een heel veren topic van.
Ik dacht nu de hoogtemaat redelijk vast ligt op basis van bovenstaande veren uit de boekjes, kan ik meteen even kijken wat de juiste speling is die een veerton zou moeten hebben. Eigenlijk is het heel eenvoudig te meten. De hoogtespeling op de veerton was precies goed afgesteld voor het meten. Anders zou dit natuurlijk wel weer meetfouten opleveren.
Ik meet 3 maten, de ton gesloten, de deksel en de bodem van de ton. Dan kun je de loze ruimte eenvoudig uitrekenen. Ik kom uit op het volgende:
Hoogte trommel gesloten: 2.08mm
Dikte deksel: 0.22mm
Dikte bodem veertrommel: 0.20mm
Dus de loze ruimte is zon 1.66mm. Met een voorgeschreven veer van 1.60mm, zou de speling dus iets meer dan 0.06mm bedragen.
Dus mocht je de hoogtemaat van een veer echt niet weten, zou ik dit sommetje doen en er zo’n 0.05mm vanaf tellen om de hoogte van de veer te bepalen.
Ja precies zo doe ik het ook bij twijfel
@Akrid dit is inderdaad de manier om de hoogte van de veer te berekenen.
En dan berekenen we de oppervlakte van de veerton minus de oppervlakte van de veerton arbre en dat delen we door twee en dan hebben we de oppervlakte van de veer.
Als we de dikte van de veer weten dan kunnen we de oppervlakte van de veer delen door de dikte en dan hebben we de lengte.
Maar ja hoe komen we nu aan de dikte van de veer?
Een eenvoudige vuistregel is de diameter van de veerton arbre delen door 30.
Zo eenvoudig kan het zijn om aan alle maten van de veer te komen.
Alhoewel eenvoudig, het vergt wel wat wiskunde en rekenwerk.
Dank @jero1. Ik zoek eigenlijk naar een andere verklaring. Meer de achtergrond erachter.
Ik ben al aan het kijken waar die 3 krachtrelaties vandaan komen en heb het al gevonden in de literatuur. Het is enorm inhoudelijk en ik wil dit best graag uitwerken en hier op het horlogeforum plaatsen (denk dat het slim is daar een eigen topic aan te wijden). @wbcoupe, helaas kun je denk ik het beste even stoppen met de FEM berekeningen. Ik weet eigenlijk heel zeker dat je via die weg niet de relaties zal kunnen verklaren omdat hun afleiding compleet vanuit een ander perspectief komt. En om het even spannend te maken, vraag ik me af of die relaties wel helemaal kloppen zoals in dat artikel in het BHI journal op basis van de afleiding zoals die gegeven is. Ik denk dat jij het wel een interessant stukje zou vinden. Hiernaast zegt de literatuur ook dat FEM niet de weg is om in te slaan omdat je de juiste oplossing voor de geometrie van de veer niet kan garanderen helaas.
EDIT: Heeft trouwens iemand het boek: the science of clocks and watches van Rawlings? Dit zou het completer maken aangezien het hier vollediger in blijkt te staan. Ik ben dit boek ooit tegen gekomen op MP ofzo maar was voor mijn neus weggekocht of het was te duur… ik weet het niet meer. Hoor het graag.
Die heb ik helaas niet voor je dit is mij zo in de praktijk geleerd en daar heb ik eigenlijk altijd goed mee kunnen werken.
Maar stel hij is te sterk (toch de hoge amplitude na service bij het toepassen van dat sommetje), welke knoppen ga je dan aan draaien? Dus dunner/dikker, langer/korter?
Volgens de berekeningen is dunner dan automatisch ook langer
Je bent natuurlijk ook nog afhankelijk van de beschikbaarheid van de veer.
Helemaal mee eens, maar vanuit krachtperspectief zou dit dus niet kloppen. Ook al ben ik nu aan het uitwerken dat ik hier ook mijn twijfels bij hem.
Ik ga het lekker uitwerken. Hopelijk heb ik naast collega @wbcoupe meer werktuigbouwers die het af kunnen schieten wanneer nodig.
Ik vind het wel grappig om te zien of ik wat trends kan vaststellen. Maar dat je bij een prellend uurwerk volledig zou kunnen voorspellen welke veer je moet hebben lijkt me ook een illusie. Je weet namelijk al niet hoeveel je amplitude te hoog is. Door het prellen wordt de amplitude nooit hoger dan iets van 350 graden. Je zou dan al soort van moeten kunnen vaststellen hoe “hard” een uurwerk prellt om te kunnen bepalen hoeveel je moet zakken in veerkracht.
is het ook. Ik kijk eerder naar de effecten van veer lengte en dikte op geleverd moment, niet zo zeer hoe dit zich door werkt op amplitude want dit is onmogelijk. Net zo onmogelijk als wat ik nu aan het uitzoeken ben, maar het is eerder de pijnpunten in de afleiding van die relaties aankaarten en waarom ik denk dat je er niet vanaf moet hangen. De stelling dat veer verlengen het veel slapper maakt haal ik niet uit de afleiding van die vergelijking. Ik denk dat er een fout in zit op die site zoals ook in het BHI journal geplaatst:
https://www.vintagewatchstraps.com/mainsprings.php
maar ik ga die afleiding uitwerken. Jij kan dat prima volgen vermoed ik en weet eigenlijk bijna zeker dat je dat wel dmv FEM kan uitwerken.
1 meting is niet zo betrouwbaar. Het zal maar een outlier zijn. Mijn boekje geeft 0,1mm aan. Website van vintagewatchstraps ook. En gezien je ervaring met prellen, zou ik dan wellicht eerder de “ iets meer ruimte” ipv de “iets minder ruimte” regel hanteren? Is er nog iets in de literatuur te vinden?
De bieb van de uni?
Ik lees onderstaande net toevallig op de website van Traska. Dat bij het afregelen van de Miyota 9039 ook de lengte van de veer handmatig wordt aangepast
Dat gaat over de spiraalveer van de balans, niet de opwindveer.
Ze maken de veer trouwens niet langer of korter, maar verstellen de regelsleutel waardoor de effectieve lengte van de veer aangepast wordt.