Wat @TKH zegt. Dat is website marketing gebrabbel voor “we verzetten het regelsleuteltje wat de meest basic handeling is die elke amateur ook kan doen en doet”.
Ik heh hem gisteren laat nog besteld. Hij moet uit de VS komen en duurt wel even. Zou hem ook wel verwachten in de bieb inderdaad.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik daar eigenlijk niet kom sinds alles digitaal is
Je hebt gelijk! Ik ga ze vanaf nu ook mee meten.
Nee lastig. Ik vind het sowieso een lastige kwestie om echt inhoudelijke afleidingen te vinden van dingen op uurwerk gebied. Vind ik wel jammer omdat daar juist vaak mijn nieuwsgierigheid zit. Het enige wat ik vast kan verklappen is dat die veerkracht terug komt uit kwadratisch oppervlakte moment van een simpele balk. I=(bh^3)/12. Hier komt de hoogte van de veer dus in terug. In de oriëntatie waar het probleem beschouwd wordt is ‘b’ de hoogte en ‘d’ de dikte. Vandaar de macht 3…. het volledige stuk zal ik dus netjes uitwerken met de context erbij.
Ik denk eigenlijk dat ze hoogte wel vaak vast zetten (obv veerton afmetingen) en de dikte hier op aan passen.
Heeft trouwens iemand dat roze boek? ‘Theory of horology’? Ben benieuwd wat die zegt omdat dat wel een boek is dat ze in Zwitserland volgens mij veel gebruiken op de uurwerkmaker scholen. Anders moet ik even wachten tot ik weer in Hasselt ben want volgens mij ligt die daar.
Jaa, maar positionele afwijkingen doen ze weinig aan blijkbaar zou nog kunnen als er een Japanse etachron-ish op zou zitten. Waarom ontwerpen wij niet een fancy plaat en kast en gaan wij horloges verkopen? Volgens mij moet ons dat prima af gaan.
Ah, iets met klok en klepel…
Inderdaad. Dat is een eigenfrequentie kwestie. Ook heel interessant
Even een nieuwe balansas inzetten
Ja maar het feest begint al! Welke is het
Ik was er dus achter dat het een Felsa 294 was maar mijn boekje zegt dus nu al dat de maten niet kloppen. Balans zonder tap, meet ik al A>350.
En wat denk je dat mijn boekje zegt ?
Ik heb een felsa met schokbescherming. Dus dan kijk ik even onder dat lijstje en zie ik A = 317
Ik vind het wel een heerlijke puzzel worden. Wordt dus maar even de hele balans as gaan meten.
Leuk een zoekplaatje🙈
Ander boekje kijken. Wie weet wel andere maten.
Jaa jezus. Dat lijkt de nieuwe sport aan het worden haha 1 zo’n topic is al voldoende
Ik ben wat aan het spelen met mijn nieuwe macro fotografie opstelling. Hier een mooie plaat omdat ik het even beu ben
Nou ik heb het uurwerk gevonden hoor!
Het is denk ik een 294 met wat aanpassingen door mido. Ik vond het al een uiterst vernuft schoksysteem (wat blijkbaar ook niet werkt).
Zeg een paar honderste erbij door de gebroken tap en ik ga kijken in mijn lijstje. Ik kom al snel op een balansas met lengte 360 met het merkje mido erbij! Het is in de ronda boekjes gewoon uurwerkje ‘mido 10.5’.
Spiraalvirole en plateau eraf en even wat maatjes controleren, en ja hoor, hij komt overeen. Balansas haal ik er later wel uit. Duurt me inmiddels allemaal al te lang eigenlijk
Ik heb in ieder geval Ronda 167 nodig. Heb hem niet liggen , komen mijn ronda kastjes weer niet van pas. Iemand die me kan helpen? Hij is uit Italië te halen voor 21€. Nogal veel voor een balansasje gezien wat ik voor het horloge betaald heb.
In Italië was er ook een goedkopere. €8 eurotjes in totaal en is al onderweg.
Ik ga vast bij de deur zitten!
Dan denk ik dat ik al weet welke verkoper het is ook al een paar keer nodig gehad.
Benieuwd hoe die er gaat uitkomen. Het zou maar beter een pareltje zijn met al die uren aan research en ontwikkeling die er in zitten
Ach, ik klaag wel maar stiekem vind ik al die onduidelijkheid wel leuk. Hoe veel projecten hier wel niet liggen die niet af zijn. En dan bedoel ik een uurwerk dat af is naast een wijzerplaat, setje wijzers en een kast.
Zie hieronder
Is online te vinden:
https://drive.google.com/drive/folders/1HHbsBHoKuzCvzd2EluRWnNAFbsCEFZiM
Dat is ook zo’n lekker kaliber waar veeel verschillende balansassen voor zijn
Ja haha. Ze hebben zelfs twee virole diameters voor de niet schokprotectie variant. Had ik net de verkeerde op voorraad liggen