A tribute to: Damasko DA36



@zulu begint zijn Hands on-rubriek steevast met een gifje van dat leuke meisje. Ik ben fan van euh… die rubriek stiekem ook van het meisje, maar het zou te makkelijk zijn om hetzelfde te doen. Waarom dan Chuck Norris? Omdat Chuck zo lekker aansluit bij de Damasko, daarover later mee.

Wij gaan eerst terug naar in tijd en wel naar oktober 2015. Ik was redelijk nieuw in het horlogewereldje en ben via HF de afgrond ingegleden. Ik had al eerder wat Seiko’s gekocht en ik was toe aan de volgende stap. Die stap was geen Damasko (dat zag je niet aankomen), maar een Halios Tropik SS Black.

image

Dat was mijn eerste ontmoeting met @anon50762135EV waarna er nog vele zouden volgen, waarvoor dank. Daar in die horecagelegenheid heb ik Ide voor het eerst leren kennen, maar ook zijn Damasko. Zoals dat gaat, word meteen alle polssieraden op tafel gedrapeerd en uitgebreid uitgewisseld en betast. En ik moet zeggen; die Damasko greep mij wel om de strot. En dan nog het verhaal dat hij krasvast is, diverse innovaties kent én het Duitse degelijkheid betreft! Ik zou bijna denken dat het een verkooppraatje was. Maar niets was minder waar, Ide was bijzonder gehecht aan zijn Damasko. Genoeg over de zelfbenoemde HF-grootheid (in ruste)…

Ik kwam dus voor die Tropik. Die is ook gewoon mee naar huis gegaan en heb ik bijzonder veel plezier van gehad. Maar ook het Damasko zaadje was geplant. Thuis wat ingelezen over het merk en alles wat zij te bieden hebben.

Nu zijn de Duitsers soms niet te volgen, Damasko doet daar aan mee. Zo zijn hun Instagram posts altijd in het Duits en is in Nederland maar één officieel verkooppunt (Bensontrade, prima partij), voor zover ik weet. Dat maakt de spoeling automatisch wat dunner in Nederland, want nieuw kopen doe ik liever niet. En de huidige bezitters zijn vaak zo tevreden dat er verkoop er niet in zit.

Via de tamtam kwam mij ten ore dat @JTrapman een DA36 had. Dat is een Damasko met de gele seconde wijzer, Ide had een DA38 met een blauwe wijzer. Persoonlijk heb ik meer met de gele kleur, want die vind ik net iets frivoler en spraakmakender. Dat compenseert de drager, zullen we maar zeggen. Maar goed, nieuw en naïef in het wereldje dat ik was, wat heb ik er aan dat Jeroen een Damasko heeft. Wist ik veel wat flipperitus was. Toch de stoute schoenen aangetrokken en Jeroen een berichtje gestuurd.

Kort samengevat; januari 2016 zat ik bij Jeroen op de bank om de Damasko op te halen en mij te vergapen aan zijn collectie.

image

Als een kind zo blij had ik een Damasko te pakken. De weg omhoog was nogmaals ingezet.

image

Lang verhaal natuurlijk, maar waarom nu Chuck Norris?! De Damasko doet mij denken aan Chuck. Beetje ruig aan de buitenkant, soepel en zacht machientje aan de binnenkant.

Het uiterlijk van de Damasko, daar moet je van houden. Het is mat, misschien wat dik. @HanDavinci noemt het steigerbuis materiaal.
Ik vind het wel wat, het geeft een echte tool uitstraling en het is inderdaad krasvast! Ik heb eens een buitenlamp opgehangen met de Damasko om. Daarbij schuurde ik langs de muur, ik baalde als een stekker. Normaal houd ik daar goed rekening mee en doe ik mijn horloge af. Stomverbaasd was ik dat het materiaal geen kras bevatte, het werkt echt!

image

Nog een kritisch puntje is de bracelet. Omdat die zo goed is! En daar is de prijs ook naar. Maar goed, het is een keuze. Ik kan voor 600 euro ook een horloge kopen welke zeker niet zo goed is als een Damasko. Of ik schaf een bracelet aan.

Augustus 2017

The bracelet costs €625.
Shipping by FedEx costs €30

Plaatje van het web

En daar kwam opeens een geschenk uit de hemel, figuurlijk dan. Ik kon een occasion bracelet overnemen. Nog steeds aan de prijs, maar het zeker waard. Sindsdien is de bracelet er niet meer af geweest. Enerzijds omdat ik geen swapper ben, anderzijds omdat is dit precies zoals bedoeld is!

De bracelet is namelijk hetzelfde materiaal als de kast, maximale toolish uitstraling én tevens krasvast. Alle pinnen zitten ingenieus in elkaar en vast gezet met Torx schroeven. Damasko Torx schroevendraaien meegeleverd, zit gewoon bij de prijs in. :sunglasses:

image

De oplettende lezer, welke nog niet zijn afgehaakt, heeft het opgemerkt. De Damasko is drie (3) jaar in mijn bezit. En ja, hij heeft twee keer te koop gestaan om een andere aanschaf te bekostigen, maar ja… die was toch al gedaan en elke dag vissticks worden de kinderen ook niet minder van. Dus de Damasko is gebleven. En ik ben er blij mee. Ik draag hem nu vaak in het weekend, als het allemaal wat ruiger wordt. Daarmee bedoel ik dat ik dan midden tussen het speelgoed zit en motorgeluiden na doe.

Denk ik wel eens over de verkoop? Tuurlijk, wij hebben allemaal dezelfde ziekte of we vinden allemaal hetzelfde leuk, wat u wilt. Maar dan bedenk ik mij wat ik voor hetzelfde bedrag terug kan kopen. Dat haalt het, wat mij betreft, nooit en te nimmer bij de Damasko…

De Damasko DA36, ik hou ervan…
Ook meer weten en zien? Zorg ervoor dat je het Damasko Only-topic volgt.

TLDR;

74 likes

Ik wil ook mijn hands on dat leuke meisje doen.

2

Ja. De kleur doet mij denken aan zo’n steigerpijp, zo eentje die ze tegen een huis aan bouwen om de bovenverdieping te schilderen.

Wel een goed gemachineerde. Ik ben een fan van die stalen rupsband. @Drebin heeft hem ook.

Leuk geschreven!

8 likes

:joy:

9 likes

Mijn beste,

Hoe kom je erop!! Leuk hoor!!

Proficiat dan ook met deze vreugdevolle aanwinst!!
Een gelouterde verworvenheid voor een levenslustige tijd.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Lekker verhaal Siedo…ennuh ik begrijp de liefde wel. Helaas kon ik mijzelf (4x) niet inhouden maar ik weet vrijwel zeker dat er weer eens eentje gaat komen.

In de tussentijd van harte met het 3-jarig Jubileum…op naar de volgende drie.

En jazeker…een DA36 op Damasko staal…dat is het helemaal, Holy Moly! :ok_hand:

:+1:

4 likes

Niet iedereen leert even snel. :wink:

2 likes

Yup…ik ben een diesel…:smirk:

1 like

Leuk stukje @SwedishChef! Je bent echt een Damasko fan… naast @daffie ben jij toch wel voor mij Mister Damasko! :smile:

2 likes

Mooi horloge en soepel lezende ode :clap:. Wil 'm dit jaar ook gaan bestellen incl. de stalen band, ik ben alleen nog niet uit over de kleur van de wijzer.

Hoe zit het bij die van jou qua roestvorming? Ik lees op WUS een aantal verhalen hierover, maar dat schijnt een batch fout te zijn?

Mooi geschreven, kreeg zelfs even de neiging om fan te worden van Damasko👍🏻

2 likes

Ik had mezelf net uit het kopen van een Damasko dit jaar gepraat, om door te sparen voor een hoger segment. Maar door deze plaatjes schiet hij zo weer naar boven aan de lijst! leuk verhaal!


Mooi verhaal. Mijn DA46 is ook een blijvertje :sunglasses:

4 likes

Ik heb helemaal niets met Chuck, sorry Chuck, maar damasko…:drooling_face:. Lekker lekker.

Leuk stuk! En effe een plaatje van mijn, helaas :wink: minder frivole, da38 op leer. Staal ligt thuis warm in zijn laatje.

7 likes

Kneiters, wat een mooi horloge!
Èn leuk verhaal om te lezen, bedankt. :+1:

1 like

Haha, bedankt! Ik heb zeker wat met het merk. Uniek is een groot woord, maar het is wel weer eens wat anders.

Vrolijk of saai?

Ik heb geen roest gezien.

Dan nog even de topics van Zulu lezen, die maakt betere foto’s.

Vermoedelijk hij ook niets met jou. :wink:

2 likes

Leuk verhaal, leuke plaatjes, lekker leesbaar, top horloge! Ik heb ook op het punt gestaan de mijne te verkopen (blauwe wijzer, geen staal) maar kon het nog niet over mijn hart verkrijgen. Onlangs een originele leren vintage band gekocht, nog steeds blij mee. Hier past bijna alles bij, houden dus!

Chuck Norris feit: Chuck Norris gooide een granaat en doodde 50 mensen, daarna explodeerde het.

:v:

2 likes

Leuk verhaal, en blijft leuk spul. Af en toe kriebelt het hier ook nog wel eens… :slight_smile:

2 likes

Ik durf het bijna niet te zeggen in een topic dat zo eloquent door @SwedishChef is gestart met onder andere een ode aan een weergaloze band, maar ik vind het op deze leren band eigenlijk misschien nog wel lekkerder!

Alleen het zwaaiende meisje van @HanDavinci en dus eigenlijk @zulu is misschien nog net wel iets leuker…:sunglasses:

4 likes

Een beetje van beide, hoop ik eigenlijk :upside_down_face:.

1 like

Leuk verhaal waar het enthousiasme voor de Damasko vanaf spat!!

En nu heb je een lekkage binnen? :wink:

4 likes