Advies gevraagd: aankoop hardloop horloge

So what ? Dat is net waar het om gaat. Je kan tenminste met wat goede sturing aan je conditie en prestaties werken ipv lukraak, op het gevoel.

“Meten is weten” geldt ook voor sport en je lichaam in het algemeen.
Bovendien is een marathon geen doordeweekse inspanning, om het even welke leeftijd.

1 like

Een Garmin forerunner 45. Meer heb je niet nodig. Doet alles wat wil weten qua sporten (en rust). En hij is lekker licht en compact om de pols.

Zeer onverstandig advies.

Als eens een marathon gelopen?
Of uberhaupt meer dan 20 km aan een stuk in een beetje tempo. Dat is geen grapje, maar een behoorlijke uitdaging waarin je zonder goede voorbereiding veel stuk kan maken.

Lijkt mij zeer verstandig in de voorbereiding goed inzicht te krijgen in wat mogelijk en verstandig is qua tempo en belasting. Zodat je een juiste en objectieve referentie hebt als je straks de echte prestatie gaat/moet leveren.

Zo wordt zo een mooi evenement een geweldige ervaring.

Succes!

1 like

Dus iedereen die vóór de introductie van sporthorloges langere afstanden liep is (zeer…) onverstandig bezig geweest. Kom op zeg.
Ik heb in de afgelopen ca. 8 jaar duizenden kilometers hardgelopen, d.w.z. wekelijkse trainingsrondes. Verder drie halve marathons en vier hele marathons en nog een enorme berg loopjes van wat kortere afstand. Alles zónder randapparatuur (dus geen horloge en geen mobiele telefoon or whatever).
Uiteraard moet je je goed voorbereiden op dergelijke lange afstanden en kunnen sporthorloges handig zijn, maar het is zeker niet zo dat je niet zonder sporthorloge zou kunnen.
O.a. halve en hele marathons zijn idd een geweldige ervaring, ook (of misschien zelfs wel méér) zónder sporthorloge.

1 like

Ja, ik liep ook al in de jaren 80 toen er zelfs nog geen pc’s waren, maar ik had wel veel gerichter kunnen werken als ik de middelen van vandaag gehad had.

Vroeger reden we ook met auto’s zonder gordel, airbag, ABS, cruise control, automaat of GPS…

2 likes

Zoals ik schreef: ze kunnen handig zijn.
Maar net als met andere gimmicks wordt gedaan alsof je niet zonder zou kunnen. Daar gaat het mij om.
In veruit de meeste gevallen gaat het trouwens om recreatieve lopers, niet om topsporters. Voor die laatste groep kan ik me het nut van een sporthorloge (en metingen) beter voorstellen.

Mee eens, natuurlijk kan het ook zonder, en je kan zeker ook van lopen evenveel genieten zonder.

Alleen denk ik dat ook (of vooral) recreatieve lopers sneller de smaak te pakken krijgen en plezier gaan beleven aan lopen wanneer ze ook het belang van gericht werken met hartslagzones enzovoort gaan ontdekken en dus gericht iets opbouwen in plaats van lukraak wat te lopen, sommigen steeds voluit met mogelijk negatieve geloven, of anderen voordurend te relaxed om iets van verbetering te gaan merken.
Het maakt natuurlijk allemaal niets uit voor wie zomaar wat loopt, niets van verbetering wil merken, en het enkel gaat om wat te bewegen.

2 likes

Dat is waar, maar ik wou dat ik vroeger (jaren tachtig) een sporthorloge had gehad. Plus alles wat ik nu weet over verantwoord trainen. Dat had me een hoop ellende bespaard.

Als ik zie hoeveel ik eraan heb, ook om overtrainen te voorkomen, dan vind ik het moeilijk om de waarde te overschatten.

2 likes

Voor dames een 45s, die zijn identiek aan de 45 echter wat kleiner en in echte dames kleurtjes :+1:
Mijn vrouw is er helemaal blij mee.

Nu ook nog eens voordelig te krijgen :wink:

2 likes

Tja, maar dat verschilt van mens tot mens. :slightly_smiling_face:

Overigens onderschat ik de waarde niet, maar ik kwalificeer het niet hoger dan ‘handig’ (voor de liefhebber).

Klopt, maar het zet je opmerkingen in perspectief.

Achteraf gezien heb ik van mijn twintigste tot mijn dertigste (maar toen bestonden dit soort horloges helemaal niet, en kreeg ik hardloopkennis vooral van onze atletiektrainer en vanuit boekjes van de bieb) veel te hard en onverstandig getraind. Daar heb ik nu nog last van in de vorm van hardnekkige blessures. Ik loop overigens nog steeds wel, en ben van plan dat nog zo lang mogelijk te doen.

1 like

245M helaas met veeg

2e poging… :joy:

1 like

Ik heb een Garmin Instinct Solar, die ideaal is omdat ik meer doe dan hardlopen, bijvoorbeeld ook lange afstandswandelen. Het grootste voordeel in de praktijk is de enorm lange batterijduur, en de mogelijkheid om activities tijdelijk op te slaan en later te resumen (in plaats van gewoon te pauzeren).

1 like

Ik heb afgelopen 10 jaar meer dan 22000 km hard gelopen en 132000 km gefietst en elke kilometer geregistreerd. Waarom? Gewoon omdat het leuk is om je voortgang te registreren. Alles in Strava lekker overzichtelijk. Ik kijk ook regelmatig loopjes en ritten terug als ik deels over hetzelfde stuk (segment) heb gesport.

Voor een beginnende marathon loper is een sporthorloge echt wel aan te raden. Als je ervaren bent kun je idd goed op gevoel lopen, maar als je geen idee van je hartslag hebt en de zone’s waar je in bezig bent is het vragen om blessures.

4 likes

En anders heb ik nog een Garmin Vivoactive 3 liggen die ik niet meer gebruik, voor een vrouw ook prima te dragen. Betreft de volledig zwarte versie. Draag zelf nu de Fenix 6 pro.

1 like

Ik zou zelf ook gaan voor de Forerunner 45 of 55, heeft alles wat je nodig hebt.
Tijdens hardlopen is de bediening met drukknoppen ook fijner dan met een touchscreen.

1 like

Helemaal mee eens…

1 like

Nope :blush:

Klopt, maar het zet je opmerkingen in perspectief.

Dat perspectief behelst dus óók dat er hardlopers blessurevrij lopen zonder sporthorloge.

Nope :blush:

Dat verbaast me niet. :wink:

1 like