Advies gevraagd (mogelijk) conflict veiling eBay vintage Speedmaster

ik ben bloedserieus

3 likes

PayPal betaling niet Friends and Family doen, maar gewoon en zelf de 3% van PayPal alvast erop zetten. Dat verkoopt iig volledig betaald krijgt.

1-2 en 4 ben ik het mee eens. 3 en 5 is zinloos. Als je de betaling uitvoert kan de verkoper (zal hij/zij zeker doen) het geld gewoon terugstorten. Dit heb ik meerdere malen meegemaakt. Smoesjes als ā€œgevallenā€, "verkocht het voor mijn vader maar mocht niet en hij wilt het houden etc. Een claim openen kan dan uiteraard ook niet meer. Een negatief feedback zal hij/ zij ook nog kunnen laten verwijderen als ebay zijn/ haar verhaal gelooft.

Lijkt mij simpel.

De schade is toch voor de verkoper die TS zijn horloge weer in de staat moet brengen waarin hij het gekocht heeft? Dan wel TS een bedrag vergoeden waarmee TS dit bij een horlogemaker naar keuze kan doen?

Zijn WA-verzekering.

De koop is nog niet tot stand gekomen en het kost de koper op dit moment helemaal niets.
Het feit dat beide partijen hebben afgesproken om het horloge van eigenaar te doen wisselen, wil niet zeggen dat er al schade aan de kopende partij is toegebracht. De koop kan simpelweg nog ongedaan worden. Er is wel sprake van schade, als we het verhaal van de verkoper moeten geloven, maar dat komt hooguit volledig voor rekening van de verkoper. De kopende partij lijdt momenteel nul schade. Behalve dan die kosten van de geldservice waar hij momenteel zijn geld al aan heeft gestuurd.

Een WA verzekering biedt hier geen dekking voor. Als er al sprake was van schade aan andermans eigendommen (in dit geval dus niet), dan is er sprake van een opzichtsituatie en dat is een standaard dekkingsuitsluiting.

1 like

Rare business dat recht.
Bedoel je te zeggen dat de verkoper helemaal niet de moeite had hoeven nemen om een reden (waar of niet) voor zijn annulering op te geven? Dat er dus weliswaar een koop is gesloten met verplichting tot levering, maar dat de verkoper op Ć©Ć©n of andere manier nog in zijn recht staat als hij ontbindt zonder de koper daadwerkelijk meetbare schade te berokkenen?

Ik snap het niet geloof ik. Ik zou in dit geval, als ik er zin in zou hebben, doorpakken en daarbij de strategie van @Renejk onverkort volgen. Even langsgaan om het verhaal van verkoper te verifiƫren, in goede harmonie, zou ook kunnen.

Edit- van het horloge zelf is de lol natuurlijk al lang af.

De voorwaarden van eBay stellen echter wel:

Een winnend bod op een object of een aankoop met Nu kopen op eBay geeft aanleiding tot een bindende overeenkomst waarbij de koper verplicht is de transactie daadwerkelijk af te handelen.

(over de _ver_koper wordt blijkbaar wel niets gezegd)

BIk zou deze zaak maar snel vergeten. Geen energie meer insteken en zeker geen geld overmaken. Bij zo een onbetrouwbare verkoper zou je jezelf ook kunnen afvragen, in hoeverre zijn omschrijving van het horloge juist was. Het bespaart je m.i.z. misschien wel veel ellende. Maar aan de schandpaal ging hij bij mij wel.
Groet. Richard.

1 like

Zeker niet betalen als je niet zeker weet wat je doet. Betalen via Paypal, en dan de annulering van de verkoper accepteren = geld weg. PayPal kopersbescherming werkt via hele strakke regels. Als jij geld overmaakt terwijl de verkoper al heeft aangegeven niet te zullen leveren, kan betekenen dat je niet het hele bedrag terug krijgt.
Je teleurstelling is begrijpelijk, en het machteloze gevoel dat je bent opgelicht, maar veel kan je er niet aan doen. Laat een duidelijke, negatieve feedback achter en bescherm jezelf en andere enthousiastelingen.

Als ik aangeef bij eBay dat ik het geld via de bank ga overmaken, dan krijg ik toch gegevens van de verkoper te zien?

Dan heb ik in ieder geval iets om de persoon onder druk te zetten, nu is hij nog beschermd door zijn anonimiteit.

Goed idee?

Zit het hem hier in? Op welk moment wordt de overeenkomst dan bindend vraag ik mij af.

als winnende bieder kun je ook zonder geld over te maken de gegevens van de verkoper opvragen
koper krijgt de gegevens , verkoper krijgt een berichtje dat de koper zijn gegevens heeft opgevraagd

Ok dat is interessant. Hoe gaat dit in zijn werk?

Je belt morgen ook met hem, toch? Ik zou voorstellen om bij hem langs te gaan om eens te kijken waar het nou precies om gaat en om de voor beide partijen beste oplossing re bespreken. Altijd lullig als een horloge valt, nietwaar?

Zijn gegevens opvragen kan natuurlijk sowieso, dan heb je straks ook wat om te delen als je deze onfortuinlijke deal niet naar tevredenheid weet af te ronden.

Succes en veel wijsheid toegewenst. :pray:t2:

Dat zogenaamde bellen moeten ik nog maar zien. Het kan nog :slight_smile:

Gegevens opgevraagd! Bedankt voor de tip.

2 likes

Ik zou denken: vanaf het moment dat de aanbieding afloopt met jou als hoogste bieder, of vanaf het moment dat je op ā€˜Nu Kopenā€™ klikt (of op de bevestiging):

Ook hier: er wordt gesproken van een bindende overeenkomst om het te kopen, maar blijkbaar niet per se voor de verkoper om het te verkopen(?)

Goede raad van een oudje, zou maar uitkijken om zomaar af te spreken, in het AD stond pas dat er weer iemand is overvallen bij een transactie van marktplaats. misschien zijn die lieden nu aan het overstappen van marktplaats naar Ebay om louche transacties te regelen.

Volgens de kleine lettertjes moet er nog iets gebeuren omdat hetgeen jij beschrijft slechts aanleiding is. Zoals @Selie als schrijft: er is nog geen koop tot stand gekomen.

Ik persoonlijk zal het verbintenissenrecht, en dan het hoofdstuk koopovereenkomst, nog enkele malen goed moeten bestuderen voor ik het begrijp.

ā€œEen winnend bod op een object of een aankoop met Nu kopen op eBay geeft aanleiding tot een bindende overeenkomst waarbij de koper verplicht is de transactie daadwerkelijk af te handelen.ā€

2 likes

Je kunt best een melding doen bij eBay, zij zeggen dan foei tegen de verkoper. En als ze al meerdere keren foei tegen de verkoper hebben gezegd dan nemen ze misschien een keer een sanctie. Dat doen ze dan alleen als zij zelf benadeeld worden, cq dat een deal buiten eBay om wordt gesloten. Ik zou er verder niet wakker van liggen, want jij schiet er hoe dan ook niets mee op.