Advies gevraagd voor minimalistische, classic dress watch

Heel gestaag ben ik mijn collectie (momenteel slechts 3 :sweat_smile: ) aan het uitbreiden.
Ik ben op zoek naar wat adviezen met betrekking tot een mooie dress watch, naast mijn Tisell Antique 9015-A
afbeelding

Waar moet ie aan voldoen?
diameter <38mm
dun (9mm of minder)
zilver/staal-kleurig (absoluut geen goud/rosé e.d.)
handopwinder heeft lichte voorkeur boven automaat (ivm dikte) (liever geen quartz, ivm infrequent dragen)
minimalistisch qua stijl
het liefst geen date window
geen arabische numerals
zwarte, witte of blauwe dial heeft voorkeur
budget <500,-

Types waar ik nu al naar kijk:
60’s Omega Seamaster/De Ville/Genève
(boven budget, maar voor de beeldvorming) Rado Coupole (https://www.rado.com/de_de/collections/coupole/coupole-classic/R22860205 )
Junghans Max Bill 38mm, al vind ik die dial nog nèt te druk

Zoiets vind ik prachtig:

Nu lees ik links en rechts wel over meer tips van vintage 60’s spul zoals Zenith, Elgin, Buren, Longines… is een Omega uit die tijd dan nog de betere (ook evt. ivm waardevastheid) keus of niet?
Ik ben heel erg benieuwd naar andere tips!

2 likes

Als er 1 vintage merk vaak wordt na gemaakt (redials, onderdelen uit ander tijdperk etc) dan is het Omega wel. Win dus altijd eerst goed advies in.

Tip!:

Weliswaar quartz en maar 1 wijzer maar wel lekker minimalistisch, plat, kleiner dan 38mm en nieuw.
En nog €160 in de beurs :laughing:

1 like

Nomos?

Die Meistersinger heeft én een date window én arabic numerals. :neutral_face:
Die doet het helaas niet voor me.

Erg mooi, en voldoet qua stijl, maar boven budget.
Ik zag een Orion 35 in 't zwart aangeboden, 2e hands nog voor 750. :roll_eyes:

In vintage zijn er echt mooie dressers van Eterna.

Welke ik een heel mooie vind is de Eterna Matic Centenaire met linnen dial (wisselwaar automaat)

5 likes

Deze vind ik mooi
image
En het is eens iets anders dan die Bauhaus streepjes

2 likes

Meer in de gevraagde prijsklasse, beetje te groot, datewindow
image

1 like

Of een oude Pontiac

1 like

Daar had ik inderdaad ook al eens naar gekeken en vond ik absoluut niet verkeerd, maar ja, dat datumvenstertje… :wink:

Keep ‘m comin’! :blush:

ook een merk dat in die prijsklasse zit, en vrij goed scoort op kwaliteit en zwitsers
image

2 likes

@Marcdc je voelt me zeker goed aan :+1:;
ik heb ook al een Hamilton Khaki Field mechanical en ik ben bekend met de Intramatic (waar mijn Tisell duidelijk op geïnspireerd is).
Welke heb je net afgebeeld? is dat een Jazzmaster Slimline? Weet je de hoogte?
Op die manier is een datumvenster het minst opvallend; op de ‘6’ en zelfde kleur als dial.

Het erge is, dat ik wel last heb van scope-creep. :sweat_smile:Die Nomos Orion 35 oogt toch wel erg mooi, strak en minimalistisch.

1 like

Gewoon nog wat meer sparen en een Nomos kopen dus! :+1:

1 like

Ik vond er één op chrono24, 8,8mm, maar wel 40mm diameter…
Nomos is wel een merk dat heel hoog staat aangeschreven.


Junghans heeft ook wel een goede reputatie… deze gaat wel richting 1000 Euro, dacht ik

2 likes

Ik vind de Seamaster 600 prachtig en die past perfect binnen de definitie van een klassieke dresser. Dat geld trouwens ook voor de Constellations van die tijd (ST 168.0018 / ST 168.0033). Maar het is wel oppassen want er is een hoop ellende te krijgen in die hoek. Aan de andere kant, als je van de jacht houdt is dit een richting waar je even je lol mee op kunt.

Daarna dacht ik even aan de Seiko Presage, maar die hebben allemaal een datum venster of er zit een gat in de wijzerplaat waarvoor je het loopwerkje ziet zitten. De SSA405J1 was denk ik wel mooi geweest, ware het niet voor het doorkijkje.

Hamilton Intra-Matic (H38755751) vind ik persoonlijk erg mooi, maar dan ga je richting de 800 euro.

Tissot Heritage Visodate is ook leuk, maar wel een day-date.


Tissot heeft trouwens nog wel andere aardige series, zoals de Classic Dream (ik verzin het niet) of de Everytime (wederom…).

Orient Bambino (FAC00005) is ook leuk, hoewel het logo me iets te aanwezig is met die kleuren.

3 likes

Die Tissot…tja, enerzijds gaaf, anderzijds ietsje te lomp ofzo (valt op als je hem van de zijkant ziet). En idd day-date…
De Orient is qua styling op zich wel o.k., maar zijn volgens mij allemaal te groot (>39mm).

Die Intra-Matic vind ik ook prachtig, maar zou meer van hetzelfde zijn naast m’n Tisell Antique.
Die is 40mm, dus vandaar ook de zoektocht naar een bescheidener dress watch.

Heb je misschien nog tips om de Franken-watch Omega’s uit de 60’s te herkennen?
De crown lijkt nogal te variëren; die zonder Omega logo vallen eigenlijk al af. Ondertussen ben ik re-dials ook al lichtjes aan beginnen te herkennen.

Een franken-watch herkennen is lastig en ik zou het zeker op de bekende Internet veilingsites niet 100% waterdicht krijgen. Als de papieren er nog bij zitten is dat in ieder geval een pré. Scherpe foto’s van het binnenwerk (waarop het serienummer te lezen is), kunnen aangeven of het uurwerk van het juiste type en tijdsperiode is. En een leesbare foto van de achterkant (binnenkant) geeft je het type nummer van de kast, welke dus zou moeten corresponderen met de rest van het horloge.
Wijzers kun je leuk vergelijken met foto’s op de diverse fora zoals hier of Omegaforums.net.

Dit vind ik een hele goede write-up als je op zoek gaat naar een 60’s Seamaster of Constellation: Lean how to fish. Zeker de moeite waard om te lezen.

Wat ik zelf gedaan heb in de zoektocht naar een Seamaster 200 (1988-1994), is zo veel mogelijk informatie en plaatjes bij elkaar scharrelen op diverse fora en dat voor jezelf bij elkaar zetten tot een logisch verhaal. Dan weet je op een gegeven moment ook welke kroon er bij welke kast en welk uurwerk en welke wijzers hoort. Ik vind dit altijd een erg leuk onderdeel van de jacht en mijn interesse in een Seamaster 600 is ook wel gewekt, dus ik moet er binnenkort maar eens aan beginnen. Hoewel ik al een redelijk leuke dresser heb:

Boekjes zijn netjes ingevuld, dus serienummer en dergelijke kloppen allemaal. Dit is een Omega De Ville Classic DV met ref. nr. 191.0077. Is wel een Quartz klokje, maar dat heeft ook als voordeel dat-ie na 2 maanden niet gedragen te zijn nog prima op tijd loopt en nauwelijks een seconde per week mist. Nadeel is dat het Cal 1365 uurwerk verdomd moeilijk te krijgen is, dus als-ie stuk is, is-ie stuk.

Hij meet (uit m’n hoofd) 34mm en is lekker plat. Dus misschien dat dit ook wel wat is voor je?

Die vind ik dan net weer iets te veel tierlantijntjes hebben (ook ivm het lettertype).

Wat vindt men trouwens hiervan? Enig idee van de waarde?
Aan de lugs te zien zou ik denken dat het een 70’s model is.

1 like

Mooi, lekker simpel. Ik vind hem wel erg `fris´ voor een horloge van 40-50 jaar oud, dus ik zou hem goed bekijken. De lugs zijn opvallend kort, maar ik krijg zo snel niet gevonden welk type het exact is en wat er voor uurwerk in zou moeten zitten. Van de waarde heb ik geen idee.

1 like