Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
SuperC Schreef:
JackW Schreef:
SuperC Schreef:
Heb je toevallig een foto of een kopie
gemaakt
vanhet verzendbewijs??
Nope. Maar de ontvanger dient nu via zijn
postbedrijf ook een claim in, en dat moet toch
kunnen zonder verzendbewijs denk ik.Die claim zal kansloos zijn, PostNL is
verantwoordelijk, daar moet je zijn…
Ik was onduidelijk: volgens de koper kan zijn postbedrijf een claim indienen bij PostNL en dat schijnt nu ook te gebeuren. Zelf weet ik niet of dat überhaupt kan, ik heb het van horen zeggen.
Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
SuperC Schreef:
JackW Schreef:
SuperC Schreef:
JackW Schreef:
SuperC Schreef:
Heb je toevallig een foto of een kopie
gemaakt
vanhet verzendbewijs??
Nope. Maar de ontvanger dient nu via zijn
postbedrijf ook een claim in, en dat moet
tochkunnen zonder verzendbewijs denk ik.
Die claim zal kansloos zijn, PostNL is
verantwoordelijk, daar moet je zijn…Ik was onduidelijk: volgens de koper kan zijn
postbedrijf een claim indienen bij PostNL en
dat
schijnt nu ook te gebeuren. Zelf weet ik niet
of
dat überhaupt kan, ik heb het van horen zeggen.Ik duim voor je mee, kerel (tu)!
Dank je Jaap. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat ik zelf steken heb laten vallen (onderverzekerd, slordig met verzendbewijs), maar kennelijk gebeurt dat na 100+ probleemloze zendingen.
SuperC Schreef:
Dat sealbag gelul is een mythe en geldt niet voor
pakketten.
Helaas Jaap, dat klopt niet (binnen NL tenminste wèl verplicht
http://www.postnl.nl/klantenservice/veelgestelde-vragen/versturen/verzendopties/moet-ik-een-brief-of-pakket-met-verzekerservice-in-een-sealbag-versturen.html] [u]bij PostNL[/u
):
“Moet ik een brief of pakket met Verzekerservice in een sealbag versturen?
Binnen Nederland gebruikt u alleen een sealbag als u geld, cheques, sieraden, toegangskaarten of andere kostbaarheden wilt versturen.”
En het zou me niets verbazen als dat voor verzekerde verzending naar het buitenland ook gewoon van toepassing is. Heb echter geen zin de AV en kleine letters daarvan uit te vlooien 
WilSeiko Schreef:
Helaas Jaap, dat klopt niet (binnen NL tenminste
wèl verplicht bij PostNL ):
“Moet ik een brief of pakket met Verzekerservice
in een sealbag versturen?
Binnen Nederland gebruikt u alleen een sealbag als
u geld, cheques, sieraden, toegangskaarten of
andere kostbaarheden wilt versturen.”
thx voor t opzoeken. dacht al dat gelezen te hebben en niet voor niets nnsealbagbte hebben gebruikt.
Heel vervelend!
Mijn ervaring is dat zendingen naar het buitenland met postnl nooit helemaal goed gaan. De track en trace werkt meestal niet, en ze maken vaak iets kwijt. Ik doe dat dan ook nooit meer.
Post nl in nederland werkt dan weer wel prima
Naar buitenland bv dhl, fedex of mikropakket. Die kunnen het allemaal wel, incl btw en dat soort zaken.
Groeten, Hubert Pellikaan (Pellikaan timing)
Leek me prettig en nuttig om de uitkomst hiervan ook even met het forum te delen. Het kostte heel wat mails en telefoontjes, maar nu is er resultaat: PostNL keert het maximaal verzekerde bedrag van 518 euro uit. Dat is minder dan de waarde van het horloge, maar goed: dat risico heb ik willens en wetens genomen toen ik voor deze verzendwijze koos. Ik ben in elk geval erg blij met de uitkomst.
Even samenvattend: ik verkocht een horloge naar een buitenlands forumlid. Het pakket kwam na een lange omzwerving aan, maar zag er bij afhaling op het postkantoor verdacht gehavend uit. Het forumlid maakte de doos daarom ter plekke open en vond alleen de lege verpakking van het horloge. Hij liet de postbeambte de papierwinkel invullen en maakte een foto van het lege pakket. Daarna heb ik PostNL gevraagd een onderzoek in te stellen.
Dat onderzoek verliep niet helemaal vlekkeloos. De afhandeling duurde erg lang en ergens halverwege kreeg ik een brief: het onderzoek werd gesloten, omdat PostNL had vastgesteld dat het pakket op die en die datum op het afleveradres was bezorgd. Toen moest ik ze er dus aan herinneren dat het niet om de doos ging, maar om wat er (niet meer) in zat. Ik werd wel steeds heel vriendelijk te woord gestaan en voor de fouten bij de afhandeling boden ze ook excuses aan.
Wat heb ik voor de claim naar PostNL opgestuurd?
- het originele verzendbewijs (gelukkig alsnog teruggevonden)
- formulieren van het buitenlandse postbedrijf waarop de schade aan de verpakking en het gewichtsverschil zijn vermeld
- een foto van de lege doos (!)
- screenshots van de advertentie en de privéberichten waarin de koop gesloten werd
- een pdf van de bankoverschrijving
- een screenshot van de track & trace, waaruit de lange overkomstduur bleek
Wat is nu de les? In de eerste plaats: zorg dat je een (digitaal) paper trail bewaart bij een transactie naar het buitenland. De screenshots werden in dit geval behandeld als bewijs van verkoop. Een bankoverschrijving is in dit geval ook beter dan een PayPal-gift vermoed ik. Ik had denk ik ook geluk dat de ontvanger het pakket op het postkantoor ophaalde, zodat hij er meteen werk van kon maken. Hoewel een gewichtsverschil als het goed is ook achteraf nog vast te stellen is, omdat het pakket bij aankomst in het land van de ontvanger gewogen is.
Afsluitend: sorry voor de lange post, maar het leek me toch handig om het verhaal van A tot Z in 1 bericht te zetten. Met name voor mensen die ook wel eens een horloge over de grens sturen, kan het een handige checklist zijn!
Dank aan alle forumleden die hebben meegedacht, hier en via PB.
Dank voor de update en nuttige tips, fijn dat er uitgekeerd is!
Tobias Schreef:
Dank voor de update en nuttige tips, fijn dat er
uitgekeerd is!
Ja uhhh ?
Toch een soort van gefeliciteerd Hidde.
Ondanks het netto resultaat.
Cheers,
Elf.
Dit is fijn! Mooi dat dit toch nog redelijk goed is afgelopen.
Mooi man, goed om te lezen.
Al iets op het oog? 
Goed om te lezen dat je niet helemaal met de gebakken peren zit!
Een echt heel dure klok dus toch maar verzenden met aangegeven waarde?
Ik verwacht een horloge uit Italie in die prijsklasse…
Hendrik
Gelukkig toch nog iets terug gehad hidde. Fijn om te horen.
Nuttig om ook de afwikkeling hier te bespreken (tu)
Hendrik, bij alles boven de 500 euro gebruik ik nu de verzekerservice of DHL Express. Voelt toch prettiger.
hendrik Schreef:
Goed om te lezen dat je niet helemaal met de
gebakken peren zit!
Een echt heel dure klok dus toch maar verzenden
met aangegeven waarde?
Ik verwacht een horloge uit Italie in die
prijsklasse…Hendrik
Tsja, dat was een gecalculeerd risico Elfred, dat is nu eenmaal de maximale dekking.
watchup Schreef:
Tobias Schreef:
Dank voor de update en nuttige tips, fijn dat
er
uitgekeerd is!Ja uhhh ?
Toch een soort van gefeliciteerd Hidde.
Ondanks het netto resultaat.Cheers,
Elf.
Hoezo, wilde je dat afgedragen ouwe duikertje wegdoen? 
Eddy C. Schreef:
Mooi man, goed om te lezen.
Al iets op het oog?
NielsV Schreef:
Gelukkig toch nog iets terug gehad hidde. Fijn om
te horen.
Nuttig om ook de afwikkeling hier te bespreken
(tu)
Ben het hier helemaal mee eens!
grt
Fijn te lezen Hidde, dat je dit verhaal met een goed gevoel kunt afsluiten!
Fijn dat het toch nog btje goed gekomen is Hidde. Grootste deel van je geld in ieder geval terug.
Ik stuur alles aangetekend met Postnl de hele wereld over vanuti verkopen van Ebay, doe ik al jaren en hoewel er an en toe een pakketje wat later aankomt of heel af en toe terug gestuurd wordt is alles aangekomen zonder problemen,zelfs Hong Kong en Japan dus weinig negatieve ervaringen met Postnl.
Is er een verschil tussen verzekerd bedrag aangetekende brief en aangetekend pakket? Is nml even duur maar ik dacht dat tegenwoordig vergoeding aangetekend maar €50 was.