Advies: Is het al tijd voor ‘haute horlogerie’? 😉

Het spookt al wat langer door mijn hoofd … wat is nu het beste op horlogevlak. Waar spat de ambacht vanaf? Als rasechte tukker denk ik dan aan Grönefeld. Gelukkig niet helemaal mijn smaak, want ver buiten mijn budget.

Waarom deze vraag dan? Ik overweeg de veilige keuzes eens, al is het maar voor even, achter me te laten. Aangezien dit speelveld een grote onbekende voor me is wil ik graag jullie inzichten inwinnen.

Waar moet het horloge aan voldoen? Diameter 38-42mm, kasthoogte tot 12mm, L2L tot 50mm, wr. >=100m. Wens, een open case back met zicht op een fantastisch uurwerk. Ik heb meer voorkeuren, maar ik wil me daar nu nog niet door laten verblinden.

Welke merken denk je aan? JLC, GO, Breguet, Blancpain, Bulgari, GP, …

Mon frère, wat is jouw budget? Ordinaire vraag heurrr, maar ik ben van plan max. 9K vrij te spelen.

Alvast dank voor jullie inzichten :+1:t2:

9 likes

Mooi “dilemma”!

Die prijsklasse is wel een beetje “tussen in”.

Geen volledig handmatige afwerking bijvoorbeeld.

Maar een JLC Polaris is zeker de moeite waard.

3 likes

Ik mis Parmigiani in je rijtje is ook erg haute horlogerie

1 like

Ik zit dan gelijk te denken aan duikerts

GO sea-q

Blancpain fifty fathoms bathyscape

JLC polaris.

Ik zou met alle respect GP en Bulgari geen haute horlogerie noemen…

Ik denk dan gelijk aan VC/PP/Lange en Journe. Mja dan denk ik meer aan de dress side…

Mijn keuze van deze drie zou persoonlijk de Blancpain zijn. Uurwerk met zichbodem, 100 uur gangreserve, gouden rotor. Alleen voor de 38 mm niet op staal te krijgen.

De sea-q is mooi, op staal net iets meer dan 10k lijst, moet wel een top band zijn. En alhoewel t uurwerk mooi is kun je t niet zien, dan moet je naar de ‘big date’ die is 43,nog wat en een 12kisch.

JLC spookt sinds een paar dagen ook door t hoofd… Ipv de BP. Qua maat kantje boord voor mijn dunne pols, wel net binnen jouw wensen. Stalen band heeft een soort van dubbele ‘easylink’ achtig systeem mocht die in de zomer te strak zitten en zichtbodem.

copy-of-39-22-71

4 likes

Het klinkt alsof je mijn GS wil kopen.

Voor 9k zit je nog niet in het gebied van haute horlogerie, maar het begint al deftiger te worden. Je flippert teveel, anders had ik voorgesteld om eens contact op te nemen met Michiel Holthinrichs voor een piece unique.

Dan doe je aan de zijkant van de kast: donders mooi, onnie dah

12 likes

:heart_eyes:

26 likes

Moser :ok_hand:

3 likes

Bremont misschien een idee?


De backcase is niet van glas helaas, maar is wel erg mooi vind ik
1 like

Haute horlogerie? Vraag mij eigenlijk af wanneer een horloge onder deze categorie valt…?
Ik denk dat independent horlogemakers hier onder vallen, ook merken die onderdelen nog grotendeels met de hand vervaardigen. Rolex, Tag Heuer, Breitling, Oris, Omega, etc valt hier dus niet onder. Omdat zover ik weet gewoon lopende band werk is. Hoewel, Omega heeft ook een luxere lijn, met oa die paar Tourbillons die ze per jaar produceren. Zoiets zou dan wel mogelijk onder deze categorie kunnen scharen. Tjah blijft allemaal nog maar de vraag, want waar zetten wij de streep?

4 likes

Je beschrijft een sporthorloge. In mijn beleving kan dat nooit haute horlogerie zijn, hoezeer Patek ook doet alsof met modellen als de Nautilus en zo, wat ik dus ook geen haute horlogerie vind, maar gewoon underspecced en overpriced toolwatches.

Natuurlijk niet man, je beschrijft een sporthorloge. Met die specs zou er voor mij dit uit komen rollen in Augustus:

Dan hou je nog 8.230,- Euro over. Maar als dat het niet is: Misschien een Oris Sixty Five, een Sinn 556, een Damasko DS-30, een Archimede Flieger of een Seiko Sharp Edge?

Voor sporthorloges? Mijn eigen uitgavenpatroon kennende max 2500 ballen.

Tja, dan koop je gewoon een JLC Master Ultra Thin of Moonphase, of je koopt een JLC Reverso.

Zijn dat sporthorloges? Nee. Of, nja, de Reverso was dat in 1930 wel.
Voldoen ze aan je specificaties? Met uitzondering van WR zeker wel.

Maar dan heb je tenminste een watchmaker’s watch zonder in al te vulgaire cliché’s te vervallen.

Oh, en je hebt na die Reverso of die GS van @HanDavinci gewoon nog geld over. Zoals dat heurt.

4 likes

Breguet Marine lijkt me wel een behoorlijk geschikte keuze als ik dit zo zie.


De stalen varianten passen ruimschoots in het budget👌🏽
Met lederen band zijn ze ook nog eens een beetje fancy

5 likes

Ik heb deze kast in m’n handen gehad in Delft. Erg cool hoe ze de custom teksten kunnen maken.

3 likes

Hmmmm … :thinking: … nope. Te clean.

True, maar daar wil ik vanaf. Dus op zoek naar iets ‘speciaals’. Misschien is het ook niets voor mij, daar hoop ik hier achter te komen. Holtinrichs vind ik tof, maar alleen als de verwijzing op de kast naar 3D printing eraf kan.

2 likes

Erg tof! Ik weet alleen niet of dit (nu) al mijn stijltje is :thinking:

Allemaal top.

Maar wellicht ook zenith? De el primero?

Dit lijkt me wel wat … maar een doolhof, zoveel variaties … ik duik er eens in.

Natuurlijk met een knipoog :wink: voor mij helaas niet betaalbaar. Maar ik wil eigenlijk max. horlogerie voor mijn Eurootjes.

3 likes

Het was een grapje.

Het zijn bespoke horloges. Volgens mij wil Michiel die verwijzing er wel af bespoken als je dat graag wil. :sunglasses:

1 like

:+1:t2:

:+1:t2:

:-1:t2:

1 like

Deze komt denk ik wel dicht in de buurt qua afwerking etc.

7 likes