Advies: Is het al tijd voor ‘haute horlogerie’? 😉

Hupsakee, instap haute horlogerie. Alhoewel ik denk dat die term wel erg losjes gebruikt wordt in dit draadje :smile:

Ik ben fan! Schitterend.

10 likes

Ik denk dat King Seiko niet zo’n cultstatus heeft als de Alpinist. Of dat terecht of onterecht is is een tweede, maar dat komt ook omdat de groene kompas-alpinist natuurlijk zo’n enorme hit is geweest.

1 like

Voor een appel en een ei.
In elk geval is het allemaal niet haute horlogerie.

Voutilainen is toch nog niet genoemd? Dan gaat het hele draadje niet over haute horlogerie.

2 likes

Moser Pioneer is een praktisch horloge waarmee je gewoon het water in kan. En potver wat is het een mooi ding.

Maar ik ben bevooroordeeld.

15 likes

Is zo’n moser een beetje te krijgen voor het budget van TS?

1 like

Jawel. Dat moet lukken.

Oh ja. En een zichtbodem.

afbeelding

10 likes

Ik wil forumleden die een Van der Gang dragen uiteraard niet voor het hoofd stoten en vind het geweldig dat er in Nederland zo’n fabrikant zit. En de ETA uurwerken behoren tot de beste die er zijn. Maar Van der Gang is een microbrand en die zijn nu eenmaal altijd bovengemiddeld duur. Als ik een vergelijk maak met bv Omega of Breitling zul je mijn betoog begrijpen. Afgezet tegen deze merken vind ik Van der Gang bijzonder prijzig.

Jij bent kleurenblind, dus dat telt niet mee! :unamused:

Dit is een voorbeeld van Patek Philippe kwaliteit voor Rolex prijzen. Prachtig horloge, stijlvol, sportief en tijdloos.

Neem dan iets van Nederlandse bodem.

3 likes

Uiteindelijk is ‘Haute Horlogerie’ een lege marketingterm zonder vastomlijnde definitie en daarmee voor eigen interpretatie vatbaar.

In mijn beleving zou de prijs nooit het uitgangspunt kunnen zijn.
Voor mij is Haute Horlogerie een hulde aan de horloge-ambacht, en staat het voor de top op het gebied van: Complicaties, afwerking, (inhouse) uurwerk ontwerpen, vakmanschap en kwaliteit.
Deze technieken kosten tijd en geld, dus ja, H.H. komt met een prijskaartje, dat betekent niet dat je puur o.b.v. het prijskaartje kan bepalen of iets h.h. is of niet.

Laten we b.v. de L.U.C met caliber 96 die ik hierboven post erbij pakken, dan raakt je alles wat je mag verwachten van H.H.

Een prachtig in-house uurwerk met een micro rotor. ontworpen door Michel Parmigiani en volledig met de hand vervaardigd is. De hoogste vorm van afwerking met alle denkbare technieken. Een kast en uurwerk met een Geneva Seal van een horlogehuis dat als sinds de 19de eeuw horloges maakt en tot op de dag van vandaag independent is. De beste heer Philippe DuFour heeft wel eens geroepen dat het Cal. 96 één van zijn favoriete automatische uurwerken is.

Al dit prachtigs kan je (gebruikt) oppikken voor ergens vanaf 6K. In mijn beleving is dat 100x meer H.H. dan zeg een Royal Oak offshore van 50K .

Maar goed, zoals gezegd het blijft een lege marketing term die voor interpretatie vatbaar is. Als voor jou de prijs zo bepalend is, dan is dat prima, iedereen heeft gelijk in deze.

EDIT:
@anon10817008HF ik zou voor de LUC gaan. Hou je nog genoeg geld over om er een sportieve Nomos bij te kopen.

EDIT2:
Laat anders maar, ik ga zelf op zoek naar een LUC :joy:

5 likes

Hier ben ik het niet mee eens.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de JLC Polaris geweldig! En prijs/kwaliteit is best netjes. Maar het zit niet op niveau van Patek. De (machinaal) vervaardigde uurwerken zijn echt van een ander niveau. Ook b.v. de wijzers zijn (onder een loupe of macrolens) duidelijk minder verfijnd afgewerkt dan een PP/VC.

1 like

Het blijft altijd arbitrair natuurlijk. Maar er wordt ook weer gezegd dat Lange meer handwerk is dan PP. Of dat FP Journe op een nog hoger niveau staat dan PP of VC enz. Of dat er over machinaal vervaardige uurwerken bij Rolex plotseling niet wordt gepraat en bij bv JLC weer wel. Feit is dat als het zoals in de topic over haute horlogerie gaat vele merken in aanmerking komen. Misschien zit de afgebeelde Polaris niet geheel op het niveau van PP , het ontloopt elkaar veel minder dan menigeen denkt en in de hoge segmenten bij JLC of bv ook Chopard en IWC zit er nauwelijks verschil. Maar die afgebeelde JLC polaris had ik qua prijs kwaliteit verhouding graag willen hebben.

Die middelste is niet het caliber van de bathyscaphe,

4 likes

Ze tikken beide in bathyscapes.

1315 = 120 uur gangreserve en tikt in de 43,6 mm
1150 = 100 uur gangreserve en tikt in de 38 mm

1 like

O dat wist ik niet. Het uurwerk van de 43mm vind ik veel mooier.

1 like

Mooi! :star_struck:

1 like

Is dat zo?

Staan er wel wat te koop op Chrono … neu.