Adviesvraag; hoe bouw je een collectie het beste op?

Neeeeeeeee hè! Ik weet zeker dat bond deze horloges ook zelf zou kiezen.
In het eerste boek van fleming, wordt al geschreven over Rolex​:rofl::rofl::rofl:

In de latere delen staat vast ook Breitling Seiko en omega!

:stuck_out_tongue_winking_eye:

:beers:

Ik kom uit 1988, maar ik begrijp nog steeds niet waarom iemand aan Omega denkt bij James Bond.

James draagt Rolex.

Fuck…Ian Fleming droeg Rolex, een 1016.

rolex-explorer-1016-jbw007-20100201v500

Er staat niet in de boeken dat James een Semenmaster draagt, er staat Rolex.

Edit:

Godsamme Brick, je steelt de spotlight.

Maar dat dus.

2 likes

Nog even sparen en dan koop ik de échte James’ Bentley.

//eu1.dh-cdn.netI//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netv//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netu//eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netj//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netz//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.netf//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.net,//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.netu//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.net!//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.net(//eu1.dh-cdn.netJ//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netm//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netm//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netj//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.nety//eu1.dh-cdn.net)//eu1.dh-cdn.net

1 like

Volgens mij was het een tegenspeler die de Breitling droeg… :v:

com-optimize-12-1
image

2 likes

Maar wie heeft nou betaald? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Q, want die prepareerde de horloges.

3 likes

Toch nog even een voortvloeiende vraag; Zou je als je het origineel niet kunt krijgen/betalen, kiezen voor een alternatief of volhouden tot het wel lukt?

Dus die Rolex 6538 of de latere 6238 als heilige onbereikbare graal nemend; zou je een Seiko modden tot iets wat er op lijkt? Of zou je misschien een alternatief accepteren in de vorm van een nieuwere 114060? Of een Invicta 8926OB? Of uiterste geval omdat het je echt alleen om de looks gaat een replica?

Ikzelf zie me eigenlijk eerder alle componentjes bij elkaar sparen, dus het uurwerk of een basis horloge (het 1030 uurwerk is te vinden in goedkopere uurwerken zoals deze AirKing) en daarna de dial, kast en etc… Alleen ik vraag me af of dat een goede strategie zou zijn (plus dat je misschien een goede Rolex moet leeghalen tzt).

1 like

Hallo. Repilca kopen is criminaliteit supporten. En mensen met een replica zijn treurneuzen.

3 likes

Verwijder de link naar de replica maar, die is tegen de forumregels namelijk. :wink:

Mijn mening is dat je alles kunt doen wat je zelf leuk vindt. Het is jouw verzameling. Als jij het gaaf vindt om iets te dragen dat gemod is tot een horloge uit de film, zo moge het zijn. Liever een horloge dat het net niet is? Ook prima. Het is jouw verzameling. Niet die van iemand anders. Als jij er maar blij mee bent. :sunglasses:

Maar replica’s? Nee. Dan heb je bloed aan je handen. Bovendien ben je dan ontzettend sneu. Eigenlijk alles wat @tompj voor mij reeds zei.

Ik ga even een ander forumlid anoniem citeren, ik verwacht niet dat hij het erg vindt dat ik dit deel op het openbare gedeelte van het forum, maar ik houd het toch maar even anoniem. Ik onderschrijf zijn punt in ieder geval volledig.

4 likes

De link is verwijderd, bedankt daarvoor. De regels heb ik niet zo helder in het vizier.

De replica zal ik denk ik ook niet zo snel voor kiezen. Dan moet ik echt door al mijn opties heen. Ik denk echter dat er heel veel verschillende varianten zijn, van de Chinese versies die algemeen beschikbaar zijn, tot met de hand gemaakte varianten. Als ik al uberhaubt een replica overweeg, zou het er een moeten zijn waar je ook makkelijk aan kan herkennen dat het een replica is, bijvoorbeeld doordat de dial of kast daar geen onduidelijkheid over laat ontstaan, zonder afbreuk te doen aan het ontwerp. In feite kun je ook zeggen dat de genoemde Invicta’s replica’s zijn (maar tegen die prijzen zijn die vast ook door kinderhandjes gemaakt…)

1 like

Koop dan gewoon een Parnis, heb je niets te verbergen en die dingen zijn niet zo slecht afgewerkt als je zou denken (voor het bedrag dat je betaalt)

Het citaat van @W.E zegt genoeg

Je doelt op een hommage… :wink:

Misschien wel door kinderhandjes, dat weet ik niet, maar dan toch door kinderhandjes in een fabriek van een legaal merk waarbij een legitiem rechtspersoon verantwoordelijk kan worden gehouden voor de omstandigheden waarin die kinderhandjes zitten te werken. Dan heb ik altijd nog liever dat een knaapje in een ontwikkelingsland horloges in elkaar zit te schroeven dan dat het verrekt van de honger of de prostitutie in moet.

Hier op het forum hanteren we over het algemeen een onderscheid tussen “replica”, dat is dan een horloge dat echt pretendeert het origineel te zijn, en die zijn altijd van dubieuze komaf, en anderzijds “hommages”, die zien er (bijna) hetzelfde uit, maar zijn toch duidelijk van een ander merk. Replica’s zijn absoluut uit den boze, en hommages, daar kunnen we over bakkeleien, maar die zijn hier over het algemeen wel geaccepteerd. :slight_smile: :sunglasses:

Al heb ik wel eens spookverhalen gehoord over onderdelen van een bekend hommagemerk die verschenen op een replica, alsof die dan toch uit dezelfde fabriek komen rollen. Maar dat is erg speculatief. :wink:

Nou ja, met Invicta zit je in ieder geval wel goed hoor. @Chillekasper kan je wel van advies voorzien. :stuck_out_tongue: :+1:

2 likes

Als je iets langer met de hobby bezig bent besef je dat je hier geen plezier van blijft hebben.

Een Seiko modden in die combo is gewoon leuk, hier de upgrade van die SKX mod:

4 likes

Ik heb als jonge verzamelaar zelf gemerkt dat het vooral goed is om te kijken wat voor horloges je leuk vindt. Ik kocht een seiko sarb 033 voordat ik richting vintage dressers ging and I have never gone back…

Je moet dingen proberen totdat je een klik krijgt met een horloge type/merk enz.
Dat is in ieder geval mijn ervaring.

1 like

Er zijn zat andere opties dan een replica. Ik zou als je de Submarine van Rolex mooi vind maar te duur een hommage kopen. Je hebt keuze te keur. Replica is bedoelt als vervalsing, dat kan nooit als origineel beschouwd worden.
De goedkoopste hommages kun je voor een euro of 50/60 kopen, dat zijn de Invicta prodiver. Tjah ik kan hier meer over dit merk vertellen. Ontstaat in 1837, hun vintage horloges zijn totaal anders (klassiek) dan de huidige lijn die ze verkopen (veelal groot en over de top).

1 like

Dit is een proces dat vele variabelen kent en voor iedereen anders is. Het is geen eenheidsworst maar iets dat je zelf gaandeweg moet/zult leren ontdekken…

Er zijn hier mensen die Seiko modden OK vinden. Het vervangen van een glas door saffier, OK zolang het ongeveer dezelfde vorm heeft. Da’s een upgrade.

Maar ik word helemaal leip van die gasten die maar vinden dat ze iconisch Seiko design moeten verneuquen met allerlei probeersels. Dat merk verdient respect, en dus niet allerlei onzalige wiet- en drank-gedreven projectjes die het basisontwerp steeds maar geweld aandoen.

Neen. Seiko niet modden.

Neen. Geen Invicta, Steinhart of Ginault Submariner hommage kopen. De Submariner is een doodgeslagen horologisch cliché waar nu ook nog eens een financiële bubbel aan vast zit. Ik vind het een belediging voor de hobby om daar in mee te gaan.

Voor 80.000 ballen moet je eens kijken hoeveel Polerouters, vintage Breitling, Constellations of Lord Matics je kunt kopen, dus zelfs dat geld neertellen voor de originele Sub is mij echt een doorn in het oog. Hell man, voor dat 6538 geld koop je een Moser & Cie, een Grand Seiko en een Blancpain fifty fathoms in één klap. Nieuw.

Daaruit volgt dat ik ook een hekel ga hebben aan de Hommages van dat ontwerp. Niet omdat het hommages zijn, maar omdat het Sub hommages zijn.

Als je dat ooit lukt ben je een baas, want die componenten zijn duur en moeilijk verkrijgbaar, en Rolex gaat niet meewerken.

Tegelijkertijd heb je dan een ordinaire Bombay Special of Frankenwatch gemaakt, wat weer sneu is.

Kortom: Je moet accepteren wat je mogelijkheden zijn in het leven. :slight_smile: Gewoon laten gaan dat ding.

Bovendien: Wil je dit nou allemaal doen omdat je een Bond fanboi bent of omdat je die specifieke Sub de end-all-be-all van alle horloges vindt? Dat laatste kan ik waarderen.

In het eerste geval zou ik gewoon net zo’n explorer kopen als Ian Fleming droeg, maar dan modern, en klaar is kees.