Akrid de schoonmaakmachine!

En snellere printers… :sweat_smile:

1 like

Die bambu zijn wel iets duurder. Of 2 van deze, dan ben je tov de inkoopprijs wel sneller :slightly_smiling_face:

Denk alleen niet dat ik ze kwijt kan helaas… ik moet ook maar zien of het toekomstbestendig is. :grin:

1 like

Printerfarm bouwen! :sunglasses:

1 like

Zou wel mooi zijn. Dan gaat het wel ten koste van men horlogehobby ruimte :sob:.

2 likes

Update vanuit de Akrid fabriek. Drukke tijd gehad voor de kerst maar kan nu gelukkig weer wat meters maken. Intussen zijn onderdelen die al klaar waren deze kerst al een beetje geprint. Elektronica is zo goed als afgerond en ben bijna klaar met de nieuwe printplaat met de nodige aanpassingen en uitbreidingen. Ik heb ervoor gekozen de electronica wat meer ‘repareerbaar’ te maken door zo’n eenvoudig mogelijke componenten te gebruiken. Bijvoorbeeld weerstanden gewoon through hole ipv smd componenten (wat ik op de vorige versie had zitten). Dit doet niks af aan de werking maar het solderen is voor mij wat makkelijker maar vooral voor diegene die in de toekomst kapotte onderdelen wil vervangen. Ik heb een beetje vernomen dat vele hier het niet op draadjes enzo hebben dus dat heeft wat aandacht gekregen voor de toekomst. :grin:

Zijn nog wel wat meer zichtbare en onzichtbare aanpassingen maar die som ik later misschien wel even op als alles af is.

In ieder geval, terechte opmerking van @Serge2 en @LVA :

Dan wel de zorgen van @Jenneke bij het uitslingeren (hier ben ik ook mee bezig).

:white_check_mark: een adapter voor de pot geprint die erop gedrukt zit. Eindelijk een maat gevonden waarbij die echt mooi strak geklemd zit. De deksel zit met ‘Akrid’ draad erop gedraaid, het alternatief op ISO metrische draad :joy:. Kurk gebruikt voor de afdichting dus doet eigenlijk niks meer af aan die peperdure Elma potten als je het mij vraagt. Ik ben tevreden en ga het op die van mij komende tijd even testen.

13 likes

Ik kreeg een melding van YouTube dat hij intussen 1000 keer gezien is. Ik sta er alleen wel van te kijken wat de gender verdeling is. :smiling_face_with_tear:

7 likes

:face_with_peeking_eye: Goh

1 like

Dan gaat de kassa wel al rinkelen … :wink:

1 like

Jenneke moet nog kijken

5 likes

Wel even taggen dan, anders krijg ze geen melding. :smile: (@Jenneke)

In de techniek sector zie je niet anders helaas (is de horloge wereld eigenlijk ook). Ik heb eigenlijk maar 1 vrouwelijke collega, rest is allemaal man.

1 like

:rofl: Ik denk dat ik een stukje van je insta bekeken heb. Dus wie weet is je vrouw percentage daar hoger.

Ik kijk ook geen filmpjes van keukenmachines of grommende motoren. :laughing: Misschien ben ik te praktisch ingesteld. Als ik een apparaat oid heb en daarmee vastloop of iets stuk is, dan zou ik op zoek gaan naar een handleiding. Onlangs nog instructievideo bovenmontage wcbril. Overigens was de praktijk anders en weerbarstiger. :sweat_smile:

Dus wie weet ligt het niet aan het onderwerp maar aan het type video. Er zijn echt wel vrouwelijke horlogemakers! In NL in de minderheid, in Zwitserland vermoedelijk een meerderheid bij de horlogemerken. :heart_eyes:

Imago dingetje…. Misschien dit een beetje promoten: https://techniekvrouwen.nl/

4 likes

Er is heel veel aandacht voor maar het is inderdaad zeker een imago dingetje. En het wordt zo afgedwongen dat er meer vrouwen in gaan alhoewel ik denk dat het vanuit de basis minder interesse ervoor is bij de vrouw. Laten we wel eerlijk zijn, praktijkonderwijs is veelal herrie en vieze handen (denk aan verspanerij), en in het theoretisch onderwijs veel wiskunde. Ik heb ze beide doorlopen en merk dat dit vaak is wat mannen meer aanspreekt. Kunt vrouwen ook niet dwingen iets mooi te vinden terwijl de voorkeur sterk anders ligt. Het zou alleen wel vrij toegankelijk moeten zijn als de interesse daar ligt. Daar valt nog wel een slag te halen als je het mij vraagt vooral in de praktijk richting. :sweat_smile:

Misschien moet jij op de rikketik de dames aan het schroeven krijgen! :grin: Mijn vriendin gaat graag mee kleine projecten voor mij zoeken, maar geen hobby projecten voor haarzelf.

4 likes

Dat vraagt om een oplossing van goed passende handschoenen, lekker ruikende goede handzeep en oordoppies. Let wel, in het werkgebied van veel dames, de zorg, zijn sieraden, lange nagels en nagellak ook niet toegestaan en is ook niet alles… uhh… schoon. :roll_eyes: @BroederBill

Percentage vrouwen is aan het toenemen. Van tudelft: “In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is wiskunde geen typische jongensstudie. Al jaren is ongeveer 1/3 van de eerstejaars Technische Wiskunde studenten vrouw. Momenteel is dat zelfs ruim 40%.”

Maar goed, ga een speelgoedwinkel in en kijk wat er typisch voor meisjes en voor jongens aangeprezen wordt. Iets met paplepel ingieten. :wink: we dwalen af, maar ik heb zowel met barbies&poppen als autootjes&lego gespeeld. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Het begint met het verzamelen. Dan kom je erachter dat onderhoud niet goedkoop is en het lastig is om een goede horlogemaker te vinden. Bij een grote verzameling wordt het interessanter om het zelf te leren. En dan zit je vanzelf in die rabbit hole. :scream:

5 likes

Er is ook nog @Vintagewatchstuff, die haar kennis telt wel voor een stuk of drie-vier-vijf :smile:

Uhu, zo begint dat… en voor je 't weet…

4 likes

Nou ik zit bij de faculteit werktuigbouwkunde in Eindhoven, maar weinig vrouw daar te vinden. :rofl: Ik denk als 1 op de 10 vrouw is daar is het al veel. Bij ons doen ze ook echt hun best om het aantrekkelijker te maken, maar het gaat moeizaam. Technische wiskunde maar ook natuurkunde is inderdaad wel drukker bezocht door de vrouw, ook in Eindhoven.

TU Eindhoven heeft ook een tijdje terug alleen de hoogleraar stoelen gereserveerd gehouden voor vrouwen. De kranten stonden er vol mee, is ze niet in dank afgenomen en mocht juridisch gezien niet eens.

Zij laat haar verzameling lokaal onderhouden, binnen de zelfde muren. :rofl:

Haha ja, ik vond het voornamelijk opvallend om te zien op YouTube.

1 like

Uiteraard! :smiley:

En dan hebben we het natuurlijk nog niet over buiten het horlogeforum. Ik had het er laatst nog met iemand over op dit forum over: de stille genieters, mensen die eigenlijk heel sporadisch een bezoekje brengen etc.
Maar toch, ook in Hasselt zitten we met 12 man, letterlijk en figuurlijk.

Anyway, nogmaals, ik vond het opmerkelijk. Toch zijn de grotere merken het wat aan het promoten.

2 likes
2 likes

Interessant! Mij is laatst bij een juwelier verteld dat vrouwen inderdaad wat meer ‘uniseks’ horloges beginnen te dragen. Horloges hoeven niet meer klein en klassiek te zijn werd mij toen verteld en dat ook vrouwen voorbij de 40mm kiezen.

Maarja, wat je merkt bij die kleintjes. Je koopt prachtige Certina dames horloges voor enkele euro’s in de rommelbakken op de rikketik. Toevallig gisteren nog aan een 8 3/4 linge uurwerkje gewerkt wat er nog prachtig uitzag. Vaak nog in prima staat alhoewel deze weer een te sterke veer heeft (vermoed ik)… je kunt waarschijnlijk wel raden wat die horizontaal doet bij een verticale amplitude van zon 280 graden :rofl:… even de juiste veer binnenhalen en dan kan ook deze in de collectie van de wederhelft. Ik vind die kleine dames toch wel leuk om aan te werken. Mocht mijn vriendin ze niet meer dragen en ze weg willen doen zal het wel een opgave worden om een nieuwe gelukkige eigenaar te gaan zoeken. :rofl: Ze hebben immers ook nauwelijks iets gekost.

4 likes

:point_up:

1 like

De kleine dames uit de jaren 30 en 40 vind ik momenteel wat minder leuk. Roest. :stuck_out_tongue_closed_eyes: Voordeel is wel dat er meerdere uurwerken in 1 Akrid cleaner passen. :wink:

1 like