Akrid de schoonmaakmachine!

Echt oud oud is niet mijn ding merk ik. Intussen met een longines bezig van een klasgenootje….
Ik haal er minder plezier uit moet ik erkennen :sweat_smile: meer kapot dan heel.

Ja 1 elma mandje per uurwerk :joy: platine in de mini mandjes

1 like

In Antwerpen zijn er ook meer mannen dan vrouwen, maar daar zijn wel 2 vrouwen die daar les geven voor de horlogemakers opleiding, en dat trekt vrouwelijke leerlingen wel aan.

4 likes

Ik werk bij een groot ROC in het Zuiden van het land. Ook bij ons zijn vrouwelijke studenten bij de meeste afdelingen techniek ( bouwkunde, installatietechniek, elektrotechniek, procestechniek, vliegtuigonderhoudstechniek e.d) veruit in de minderheid. Die zijn echt op de vingers van 1 hand te tellen. Jamer want dat zijn echt mooie beroepen die veel mogelijkheden voor een carriere in de techniek bieden. Alleen bij de afdeling laboratoriumtechniek zjjn veel vrouwelijke studenten ingeschreven.

1 like

Oh in Hasselt ook bedenk ik me nu. :grin: Alleen die doet onze klas niet. Veel op het forum hier hebben haar wel gehad als docente. Hoe andere klassen verdeeld zijn durf ik niet te zeggen.

2 likes

Ik heb les van Monique. Echt 'n topper! :+1: Maar ook in onze 2e-jaars klas 10 mannelijke studenten ( er zijn er 2 die niet naar het 2e jaar zijn doorgestroomd).

2 likes

Nu je het zegt zit bij chemical engineering ook veel meer vrouw dan bij ons. Zal dan toch iets meer trekken bij vrouwelijke studenten, werken met chemische stofjes. Moet zeggen dat het bij bouwkunde ook niet tegen valt als ik er over na denk… daar komt ook wat architectuur bij kijken.

Werktuigbouwkunde zal dan toch wel meer een mannen ding zijn. Uurwerktechniek valt dan toch het meeste daaronder dus de vergelijking is misschien snel gemaakt.

Iedereen is positief. Die keren dat ik haar gezien heb, kan ik me dat wel inbeelden. :+1:

2 likes

Nu hebben we het zeker niet over haar kennis van horloges :rofl: :rofl:

1 like

Nou ze is in het begin 1 middag bij ons geweest en ze is volgens mij heel kundig. Net als de andere docenten. Enorm betrokken en ging ook met een aantal klasgenoten op zoek naar de eerste bascule veren die door het lokaal vlogen :joy:. Blijkbaar heeft ze een onderdelen bak vol met de onderdelen die ze elke week vindt.

Toch heb ik het vermoeden dat je ergens anders benieuwd naar bent :sweat_smile:.

1 like

Voordat we off topic eindigen🥲. Dit heb ik vorige week ook erin gemaakt. Zelf nog niet echt de tijd gehad om het grondig te testen maar lijkt prima te werken. Vandaag komt het e.e.a. weer binnen om hem magnetisch aan de motorsamenstelling te plakken.

Dan wel niet zichtbaar aan de buitenkant van het apparaat. :joy: De nieuwe printjes zijn onderweg. :slightly_smiling_face:

14 likes

Haha, mooi zo. :grin:

1 like

Kwam deze net tegen op Kickstarter

https://www.kickstarter.com/projects/kiwicleaner/uberkiwi-the-automatic-kiwicleaner

1 like

$950. En dan moet je 'm zelf printen en ineen schroeven. Sja. :sweat_smile:

1 like

Ik denk NZ Dollars , das dan ongeveer €520

1 like

Zag hem een tijd terug ook op instagram. Mooi apparaat.

Ik moet zeggen dat ik best positieve indruk heb van die kiwi. Een heleboel mensen benaderen mij via instagram voor die (Akrid) cleaner en 1 is in het bezit van die kiwi cleaner. In die 100 euro kosten blijkt dus ook de pcb te zitten waar alles al op zit gesoldeerd zit. Hiervoor sturen ze hem kosteloos op. Er is dus blijkbaar een discord voor de support. Ik heb denk dat je er best een mooi apparaat voor hebt.

Ze blijken het met meerdere mensen te doen die allemaal hun eigen taak hebben. Electronica, besturing en ontwerp wordt door 3 verschillende mensen opgepakt, allemaal met hun eigen expertise in die richting. Best een goed uitgedacht ontwerp verwacht ik.

2 likes

Dat valt al iets beter mee dan (veronderstellende dat ze kunnen verdelen vanuit de EU, anders is het meteen een slok duurder).

Discord is een dumpster fire met radioactieve fallout en airborne AIDS erbovenop maar hopelijk beter dan géén support, zullen we maar denken :joy:

1 like

Ik denk wel dat dit een beetje optimistisch is. Ik verwacht dat ze die lijst weer gaan verkopen met mogelijk die electronica in dat pakket en dat het zelf bouwen wordt. Zal wel een indicatie zijn van wat het gaat kosten, maar lijkt me apart dat het 520 euro zou kosten want dat kost het al snel om een standaard kiwi cleaner te bouwen heb ik vernomen. :thinking: Die vent die me had benaderd was zo’n 430 kwijt aan onderdelen en 150 aan het printen (dit kun je zelf zodra je een printer hebt). Er gaat wel flink wat filament in zon apparaat dus daar zul je altijd wel 30 euro minimaal voor moeten rekenen zonder rekening te houden met tijd, afschrijving printer en enige energiekosten.

Schijnbaar zitten er 277 mensen in die discord, dus heel veel zijn er niet gebouwd in de wereld. Dus die printerfarm die @BMWX6M hier voorstelde zal niet snel komen voor Akrid :sweat_smile:. Maargoed, leuk om zo hobbyisten te kunnen helpen. Maar het kost enorm veel tijd en door wat onverwachte dingen kom ik er niet echt aan toe… ze zijn in de maak maar het duurt even…

3 likes

Mn Elma doet het nog… maar wil wel een Akrid aanschaffen…

2 likes

Er staan trouwens best wel leuke horloge start ups tussen op kickstarter, als ff de ome Ali builds eruit filtert

1 like

Als in echt horloge merken die willen starten? :smiley:

1 like

Proberen als microbrand van de grond te komen

1 like