Slim, in de begin tijd van 3dprinten werden daar ook veel apparaten op gezet voor potentiële verkoop. Vaker als flop geëindigd dan een succes volgens mij. Het product is al snel te duur…
Kom zelfs iets Nederlands tegen…
Een tijdje dit topic niet meer bezocht, maar jeetje dit ziet er echt netjes uit zeg .
Ik heb de cursus in Hasselt behoorlijk goed doorlopen, maar de progressie die jij lijkt te maken incl neventaken zoals deze schoonmaak machine is echt prachtig om te zien!
Petje af hoor.
Nog nagedacht om die akrid schoonmaak machine aan te bieden? .
Mijn vintage Elma doet het overigens prima. Daar niet van. Maar ik vind de akrid er gewoon geweldig uitzien.
Haha dank! Hij is inmiddels op een paar punten wat veranderd en mooier geworden (als je het mij vraagt). Helaas niet de progressie kunnen maken die ik had gehoopt in de afgelopen periode.
Dank! Meeste waar ik me mee bezig houd post ik daar. Helaas post ik weinig hier op het horlogeforum.
Ja daar heb ik zeker over nagedacht, wegens gezondheidsproblemen is hier het e.e.a. vertraagd wat betreft de plannen met dit apparaat zoals eerder hier gepost. De eerste staat bij mijn hobby collega @scudo te draaien waar hij een lange tijd op heeft moeten wachten. Zijn Elma had de geest gegeven en de hobby stond stil. Ik hoor voornamelijk positieve geluiden van hem.
Ik moet zeggen dat het best wel een bult met werk is om zo’n ding te maken en er zijn nog een aantal andere aan het wachten op de editie. Ik heb de tijd en de kosten die ik erin moet stoppen echt onderschat kan ik denk ik wel zeggen. En gezien mijn persoonlijke situatie is er tijd voor maken wel lastig aangezien ik uiteraard ook een baan heb . Dus ja mogelijk op de langere termijn, maar dan moet ik wel goed gaan heroverwegen hoe ik hem aan ga bieden en tegen welke prijs. Ik ben dit apparaat immers wel gaan bouwen om uurwerkjes schoon te maken voor de hobby, hier hou ik graag tijd voor over.
Het is wel tof om te zien dat ik het probleem met het toch eindige leven van de Elma hier en daar kan verhelpen. Zo ver ik hoor draait de enige editie in het werkveld momenteel overuren.
Ha, je bent aan de “extreme uithoudings stresstest” fase begonnen dan! Aan het tempo dat @Scudo herstellingen doorvoert gaat die machine geen rust gegund zijn.
Altijd het risico inderdaad, daar hebben al veel goeie projecten hun tanden op stukgebeten… Waar zat de grootste meerkost aan tijd en centen in tov de originele inschatting?
Klopt! Vond dat ook wel een fijne gedachte. Gelukkig wonen we dichtbij bij elkaar en buurten we graag wat bij. Zo is het eenvoudig probleempjes oplossen. De overstap naar een andere heater gaf eerder slechter dan beter droog resultaat achteraf dus heb die uit mijn exemplaar bij hem er in gezet, ik kom zelf toch minder aan schroeven toe en heb inmiddels ook een andere.
Iedere kleine handeling, en de ruimte die het kost. Ik moet men hobby kamer voor horloges eigenlijk verbouwen om ruimte te maken om dit dingetje te maken waar vaak ook wat tijd in zat. Ik heb gemerkt dat de electronica solderen en inbouwen ook veel tijd kost. Al dit bij elkaar maakte het wel tijdrovend helaas.
Kwa kosten zijn het ook vaak de kleine dingetjes enzo en eventuele aanpassingen. Uiteindelijk als je ontwerp af is, is dat minder een probleem maarja dan kom je weer uit dat tijd geld is. Ook sneuvelde men printer een keertje (achteraf gelukkig maar een verstopte nozzle), maarja die kan ook de geest geven als je dit op grotere schaal gaan doen.
Lang verhaal kort, ik bouw altijd allerlei dingen te graag (is wel met meer techneuten ) maar op grotere schaal zal het hobby aspect snel verdwijnen en moet ik toch anders tegen een project gaan kijken. En heb echt al heel veel mensen die hem graag zouden willen
ben de tel inmiddels kwijt.
Met deze groep vind ik het nog leuk om te doen omdat ik ze ofwel goed ken van de rikketik of hier het horlogeforum . Heb een andere kamer in huis wat opgeruimd dat ik de rest daar kan afmaken. Ik heb nu ook weer een hele lijst met kleine aanpassingen die het in elkaar zetten makkelijker zou moeten maken, maar het afmaken van de rest van de apparaatjes binnenkort zal veel uitwijzen over wat daarna.
Neem de tijd Dirk Het moet wel leuk blijven. Als je er door de druk de brui aan moet geven schiet niemand er wat mee op. En (-echt waar- ) er zijn nog meer andere dingen in het leven dan horloges ( heb ik horen zeggen)
Helemaal mee eens!
Haha ik heb een vermoeden waar dat vandaan komt.
Zwijg me van solderen. Ik ga je daar eens moeten over lastig vallen in PB want ik krijg er grijs haar van en ik héb geeneens haar.
Ja, de ontwerpfase en het werkend krijgen en experimenteren is waar de leut in zit. Seriewerk is saaaaai.
Ik denk dat je nu tegen de realiteit aanloopt die Elon Musk in interviews altijd blijft aanhalen - de ontwerpfase is het “makkelijke” deel. Daarna moet je het reproduceerbaar, betrouwbaar en betaalbaar krijgen, en dát is duivels moeilijk.
Je had ooit al met het idee gespeeld van het ontwerp met een componentenlijst te verkopen als “kennispakketje” dacht ik, dat zou dat wel oplossen. Het 3D printen kan geregeld worden via “printers for rent” waar je online je plannen naar stuurt maar je blijft met het struikelblok van het solderen - er zullen niet zoveel mensen op de wachtlijst zijn die dat zelf kunnen/willen doen.
Mijn soldeerstation staat al warm te draaien. Als ik een handleiding krijg wat waar moet……
Wil ik wel als proefkonijn optreden
Ja klopt, maarja dan moet ik me wel gaan afvragen waar ik het allemaal voor doe. Als ik uiteindelijk op men zolder kamertje seriewerk sta te maken voor een paar stuivers terwijl andere in hun vrije tijd lekker aan het schroeven zijn aan uurwerken.
Ik ga eerst even ervaren hoe deze zijn werk doet onder het kleine clubje en dan ga ik me er wel is goed in verdiepen wat de werkelijke tijdsinvestering is.
Het idee is inderdaad leuk hoor . Laatst vroeg een bekende me ook al of ik het ontwerp wilde delen aangezien ik mijn huidige situatie geen extra tijd vrij kan maken om er nog 1 te bouwen. Maarja, uiteindelijk ga je nog steeds veel tijd kwijt zijn voor zogenaamd ‘support’. Ik probeer er op het moment voor te zorgen dat ik dadelijk niet verzuip in de vragen omdat het apparaat niet helemaal werkt zoals gehoopt/verwacht/het hoort. Daarom ben ik blij dat er nu ergens een exemplaar overuren staat te draaien voordat ik de andere ga maken.
Het ontwerp op internet zetten gaat er alleen maar voor zorgen dat het een eigen leven gaat lijden. Vervolgens zijn de toleranties van iedere printer anders, of kunnen mensen het e.e.a. niet aan bestanden openen… het verleden heeft mij te veel van dit soort vragen opgeleverd met andere projecten en krijg je een draai om de oren als iemand het gevoel heeft dat je zijn 3d file of weet ik het wat gebruikt hebt. Uiteindelijk zitten er wat custom delen in waar ik uiteindelijk toch voor aan de gang moet, onder andere de bodem plaat en de PCB. En dan gaat iedereen zelf zitten solderen met een soldeerbout van de lidl en werkt het weer niet. Krijg ik weer de berichtjes waar dat aan kan liggen.
Ik denk dat je het een beetje kan gaan vergelijken als je een clubje mensen op afstand gaat begeleiden met uurwerkherstel. Dan stroomt je whatsapp binnen no-time vol met vragen als: ‘mijn uurwerk wil niet lopen, wat moet ik doen?’