Akrid de schoonmaakmachine!

Ik vermoed dat er wel wat meer plots op MP zouden kunnen verschijnen eens je Akrid beschikbaar is. De mijne zou alvast kanshebber zijn. :smirk:

3 likes

:joy: zo bedoelde ik het dan niet maar wie weet. Thanks voor de complimenten. Die op marktplaats staat, doet het al sinds 1952 zoals het type plaatje aangeeft. Die robuustheid kan je in deze tijd niet meer bieden helaas. Kunt het met elkaar niet vergelijken.

Dit is echt supertof, heel mooi werk!

Mocht je er wel iets mee willen doen qua verkoop maar geen zin hebben om zelf thuis allemaal machines in elkaar te zetten, dan zou je ook nog kunnen overwegen om een soort digitaal bouwpakket te verkopen, met 3D-files, lijst van onderdelen die nodig zijn (AliExpress?) en een handleiding om 'm zelf in elkaar te zetten.

3D prints kun je tegenwoordig vrij makkelijk online bestellen dus dan zou het nog steeds voor iedereen toegankelijk zijn.

2 likes

Heb ik ook zitten denken, maar er zitten toch wel een aantal custom-made onderdelen bij. Dus mocht ik deze stap willen maken, zou ik het eerder in een bouwpakket verkopen. Ik ben er persoonlijk echt nog niet uit wat ik er allemaal mee ga doen. Mij lijkt het super leuk om dit op te pakken. Toch zit er iets in me wat me tegen houdt. Bijvoorbeeld is het natuurlijk ook zo dat je dingen ā€˜fout’ kan doen terwijl het vanuit de beste intenties zou worden gedaan. Het is en blijft een prototype. Duurtesten vinden nu plaats in mijn zolderkamer. Een Elma uit 1952 maakt in bekende gevallen nog steeds schoon, van dit ding moeten we het nog maar afwachten. Verwachtingen van beide kanten liggen al snel niet over elkaar.

Kort gezegd: ik ben op dit forum gekomen met dezelfde reden als vele andere, niet om een soort trustpilot van akrid of een klantenservice te worden hieršŸ˜‚.

Persoonlijk heb ik nu het idee om dit eerst voor enige tijd kleinschalig op te pakken met mensen die weten met welke insteek ik dit apparaat ben gaan bouwen. Bijvoorbeeld mensen die ik eerder heb gesproken op bijvoorbeeld rikketik. Ik denk dat goed verwachtingsmanagement van beide kanten al veel problemen kan voorkomenšŸ˜…. Ik zal er in ieder geval mee beginnen vanuit het motief dat ik het leuk vind, en niet om rijk mee te worden. Het zou jammer zijn als het in een grote teleurstelling zou eindigen, niet alleen voor mij maar ook voor diegene die er graag 1 wil aanschaffen.

11 likes

Ja ik kan me het gemengde gevoel heel goed voorstellen inderdaad. Het laatste wat je wilt is een hoop machines verkopen en er 2 maanden later achter komen dat de motoren doorbranden of het plastic smelt, al zal dat inderdaad met goed verwachtingsmanagement ook allemaal wel loslopen.

Ik heb wel eens filmpjes gezien van IKEA waarbij een machine 10.000x een keukenkastje open- en dichtdoet, misschien kun je zoiets ook met de Akrid doen (3 uur aan een stuk laten draaien oid :rofl:).

Ik hou dit topic in ieder geval goed in de gaten, want dit vind ik zeer interessant! Mocht je ooit besluiten om ze te gaan verkopen en een website nodig hebben dan geef ik met alle liefde wat tips en advies, dat scheelt een hoop gehannes (of een dure developer…)

3 likes

Hier zijn allemaal verschillende dingen over in omloop. Mij staat bij vanuit mijn opleiding dat na 10^7 wisselingen het materiaal niet meer op vermoeiing kapot kan. Ik weet dat dit een enorm belangrijk punt is in lagers bijvoorbeeld. Onder welke belasting en aantal cycles een lager bijvoorbeeld kapot gaat. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld onderhoud momenten heel goed voorspellen. Zie bijvoorbeeld S-N curve. Hele interessante materie maar persoonlijk zie ik het niet zo zitten om al dit soort taferelen uit te gaan halen. :joy:

Thanks! Dit houd ik zeker in gedachte! :grin:

1 like

Je moet ook vooral niet naar mij luisteren hierover, het is wel duidelijk wie er meer verstand van heeft. :rofl:

1 like

Dit soort fratsen heb ik ook nooit uitgehaald in men leven. Ik heb het maar van horen zeggen.:sweat_smile:

1 like

Ik ben graag bereid om als proefpersoon een aantal testcycli te draaien om te kijken hoe het met schoonmaken zit…

En de interesse voor eentje blijft…

2 likes

Gezien ik van vele merk dat er interesse is in de schoonmaakmachine, heb ik het volgende in gedachte. Ik wil het graag kleinschalig gaan proberen hoe het van beide kanten bevalt. Zowel voor de mensen die het apparaat in gebruik hebben maar ook voor mij gezien het veel tijd zal gaan kosten. Ik ga namelijk ook aan een horlogemaker opleiding beginnen naast mijn huidige baan zoals een enkeling van jullie al weten.

Hoe ik het persoonlijk voor mij zie:

• Op het moment denk ik aan een kleine groep, afhankelijk wat zich aanmeld. Persoonlijk lijkt het me in de communicatie en het oplossen van problemen makkelijker dat deelnemers in de regio Eindhoven woonachtig zijn. Dit heeft dus mijn voorkeur. Dit zorgt ervoor dat het apparaat niet met postNL verzonden hoeft te worden maar voornamelijk ook als er daarna problemen opgelost moeten worden of nieuwe onderdelen nodig zijn. Ook lijkt het mij prettig als diegene die mee doen het apparaat vooraf gezien hebben om hun verwachtingen op het juiste niveau te hebben.
  • Ik weet dat er soort gelijke praktijken op dit forum zijn gebeurd die op een later moment niet zijn gelopen zoals van vele gehoopt. Zodra iemand overweegt mee te doen, verwacht ik dat diegene ervan op de hoogte is dat dit een persoonlijk hobby project is naast mijn persoonlijke bestaan en dit ook op die manier beschouwt. Mochten er uiteindelijk dingen zijn die niet goed werken zal ik mij natuurlijk ten alle tijden inzetten om dit onderling op te lossen.
  • Deelnemers schaffen het apparaat aan dus het is geen leentoestel of iets dergelijks. Ik ben een beetje aan het kijken wat de materiaalkosten zijn wat ook het 3D-printen van de onderdelen inhoud. Nu weet ik niet zo goed wat handig is met de schoonmaakmandjes. Deze had ik toevallig al liggen en kan ik zo niet eenvoudig aanschaffen. Deze zijn ook enorm prijzig dus ik overweeg om een 3D-geprinte variant te ontwerpen waar je kleine mandjes in kan doen. Hoe denken mensen hierover?
  • Ik heb voor nu ervoor gekozen om geen bouwpakketten of STL bestanden te verkopen. Iedere 3D-printer heeft andere toleranties en printkwaliteit, hier is ook rekening mee gehouden in het ontwerp. Ook kan ik nu niet zeggen of dit in de toekomst zal gebeuren.

Verdere details zal later onderling wel besproken worden. Ik wil voordat ik ga bouwen de laatste versie van de electronica gaan uitwerken en wil dan ook graag opties erin verwerken die deelnemers er graag in zien (knoppen en potmeters). Ik zal ook gaan kijken naar de aanbevelingen die iedereen hier gedaan heeft, zoals het afdekken van de pot tijdens uitslingeren. De organisatie en het clubje bij elkaar zoeken kan wat mij betreft wel alvast beginnen.

11 likes

BTW: Ik heb dit vooraf natuurlijk met @Jur besproken.

3 likes

Fijn dat je plannen meer en meer concreet worden.

Ik zou het aleszins handiger vinden als je hem compleet aanbiedt zonder dat ik zelf nog op zoek moet naar geschikte mandjes. Maar dan spreek ik louter voor mezelf!

1 like

En dan de dure kippengaas mandjes of geprint met mini mandjes? Het laatste zal de kosten wat drukken natuurlijk. Ik merk dat zelfs in china de grote 65mm mandjes best prijzig zijn, dus vandaar.

nauw, dat hangt dan weer af van het prijsverschil. Maar als de geprinte mandjes kwalitatief goed zijn en the job doen waarom niet zou ik zeggen!

IMG_7155

Naaah, dan wacht ik wel tot het stabiliseert en wat wijder kan. Ik heb geen haast. :grin:

Alhoewel… straks krijgen we grijze dealers in Akrid machines, die prijzen boven list vragen. :rofl:

5 likes

afbeelding

6 likes

Oh jammer dat je voor de regio Eindhoven kiest, maar ik begrijp je redenering wel als het gaat om de machine te optimaliseren.

Desalniettemin houd ik mezelf graag aanbevolen

2 likes

Mochten er weinig in het prachtige Brabant wonen moet ik toch wat verder kijken. :sweat_smile:
Het zou vervelend zijn als mensen enorm afhankelijk van het apparaat worden en een tijdje zonder zouden zitten mocht er ff iets niet lekker werken. PostNL biedt ook nog wel oplossing met misschien een goede handleiding o.i.d.

Uhuuuu. :innocent:

:rofl: :rofl: :rofl:

Excuses, ik zit een beetje in een trolling bui vandaag. :wink:

5 likes

Valt mee… je bent in ieder geval altijd welkom voor een bak koffie. :slight_smile: dan kun je hem komen bewonderen. Misschien een keer als je van je werk komt een blokje om?