Veel fake kan er niet echt aan zijn denk ik dan - het blijven simpele staalgaas mandjes. Ze profiteren er natuurlijk van, zelfs aan 100 euro voor een set is dat 75 euro teveel. Maar ik zou ze zonder veel zorgen durven bestellen en gebruiken.
Hoe zou je zo’n dingen printen? Met een metaal filament of kunststof?
ABS kunststof, net als de korf. En dan met een soort honinggraad structuur erin ofzo. Ik heb hier in het begin wel wat mee zitten proberen. Ik kan is even kijken of ik wat foto’s kan vinden morgen, dit is echt in de begin fase geweest. Daarna had ik deze mandjes gevonden en ben ik het hier mee gaan doen.
Jaa kunt ze inderdaad ook los kopen zag ik. Setje incl deksel + klein mandje is zon 100 euro, ik kan de deksel niet los vinden. Wat vind je van de kwaliteit? Zijn ze compatible met de elma mandjes of zit er toch wel wat verschil in?
Dan kan ik die aanschaffen en kan ieder nog altijd overschakelen naar Elma mandjes zonder al te veel problemen.
Vermoed dat de meeste enkel de staaldraad bakjes kennen…
Maar ze zijn er dus ook in kunststof vanwege het minder schuureffect op dure gevoelige onderdelen. (Worden veelal gebruikt in de service centra)
Hebben 2 nadelen:
a) Duur
b) Zeer kleine schroefjes of veertjes vallen er gewoon door, maar daarvoor hebben ze de oplossing gevonden van kleine mandjes waarvan de 2 helften in elkaar klikken zeg maar.
Dus zelf printen zou misschien wel een oplossing zijn, mits juiste materiaal.
Thanks voor de info! Klinkt inderdaad aannemelijk wat betreft beschadigingen. Ik stop nu alles wat klein is in de afsluitbare mini-mandjes. Ik kan natuurlijk ook houdertjes maken waar kleine mandjes inpassen, en 2 mandjes om bruggen, de veer en de platine in te stoppen. We gaan waarschijnlijk niet kunnen achterhalen waar de high end kunststof mandjes van gemaakt zijn. Maar als je zegt duur en ik weet de prijzen van kippengaas mandjes, zou deze aanschaffen inderdaad geen oplossing bieden voor ons probleem. Wel goed om te zien dat 3D-printen mogelijk tot de oplossingen behoord.
Die wordt nooit gewassen in een machine… enkel met een doekje met isopropyl alcohol schoon gemaakt. Ga je nog wel leren op school.
Je gaat merken dat het meer is dan wat reinigen en olie of vet geven. Zelfs de hoeveelheid vet en olie zijn belangrijk.
Maar wat de mandjes betreft, als 100 euro voor Chinese mandjes duur zijn, dan is de horlogehobby misschien niets voor jou.
Want het wordt echt veel gekker.
Je kan wel bv wat ABS filament in het kuisproduct en spoelproduct plaatsen in een afgesloten jampot en kijken wat dit na enkele weken heeft gedaan.
Haha nou ik ben benieuwd. Maar goed dat ik die stap zet tov van vele op het internet want ik zie het overal gebeuren namelijk😅. Ik kan dan ook niet ontkennen dat ik aan copycat doe.
Oh voor mij voelt dit niet als een probleem, ik heb me financieel al kwetsbaar opgesteld in de aanschaf van gereedschap, anders zou ik immers ook niet investeren in onderwijs. Maar mensen die geïnteresseerd zijn in dit schoonmaakmachine, willen de kosten waarschijnlijk zo veel mogelijk drukken. Ik kan en wil het apparaat ook niet voor een spotprijs aanbieden dus ik probeer te kijken wat mensen het waard vinden, mandjes of geen mandjes, chinees of niet chinees. Ik verwacht niet dat swatchgroep akrid apparaten komt kopen, maar puur hobbyisten die het toch wat serieuzer willen doen tegen een financieel aantrekkelijk plaatje.
Klinkt als een goede test! Nu is de korf ook al van ABS en dit gaat tot nu goed.
Eerder “100 euro voor 3 mandjes en een deksel is duur als de hele machine zelf 400-500 euro kost”. Op het hele machinepark is het inderdaad niet zo’n speciaal getal, maar als een stom mandje meer dan 20% van de kostprijs van een hele schoonmaakmachine is - zeker wetende dat er echt geen ruk aan is voor zo’n mandjes, dat is één van de dingen waarvan ik niet snap dat er geen Chinees is die de markt wil ondergraven qua prijs - dan is dat wel wat aan de hoge kant.
Ja als we er zo over denken . Wat we daar eigenlijk mee zeggen is dat het aandeel in de ontwikkeling van dit schoonmaakmachine van chinezen financieel dusdanig meer significant is dan mijn kennis en tijd die ik erin heb gestopt. Ik lig er geen seconde wakker van en gun het die chinezen enorm.
Zeker. Het is een pure kloon, dus even intelligent als een baksteen met een touwtje aan. 110V, onduidelijk of die überhaupt in de EU mag verkocht worden want toendertijd geen enkel keurmerk (maar per mail vermeldden ze wel dat ze het konden verzenden).
En intussen al verhoogd naar $600, plus hele dure shipping, plus import.
Ik heb ooit een Brenray schoonmaakmachine gehad. Die had alleen een grote korf en twee “etagemandjes” zonder verdere onderverdeling.
Ik heb daar toen van die kleine messing mandjes voor gekocht die je kan dichtschroeven (eerder in dit topic gepasseerd), en dat werkt goed.
Die mandjes zijn ook voor redelijke prijzen te vinden op eBay.
Foto van weleer, niet helemaal goed te zien, maar toch: