Alexander Shorokhoff Topic

Nu eens geen NA topic aanmaken maar gewoon een topic dat een bepaald merk in het daglicht stelt en waar iedereen kan posten zonder zich zorgen te maken over het kapen van een topic van een ander.

Een beetje geschiedenis voor zij die niet met het merk vertrouwd zijn.

Alexander Shorokhoff (Shorokhov) geboren te Moskou in 1960 (Александр Шорохов °1960 Москва́) kwam in 1991 naar West Duitsland als één van de eerste Russen om te leren wat een vrije markt economie was. Niet veel later richte hij een firma op met als doel de verkoop van Russische uurwerken in het vrije Europa. In 1994 richte hij Poljot International op waar hij Russische uurwerken (Poljot), en later ook andere binnenwerken, inbouwde in Duitse kasten. Om te kunnen voldoen aan zijn hoge eisen qua kwaliteit en zijn creativiteit en artistieke inborst helemaal de vrije loop te kunnen laten gaan richte hij in 2003 het uurwerk bedrijf Alexander Shorokhoff op in Alzenau Beieren. Dit is een klein bedrijf (15 werknemers) die een beperkt aantal uurwerken afleveren (schatting wat meer dan 1000 horloges jaarlijks). Het begon met de Heritage lijn die is opgedragen aan het Russische culturele en kunsterfgoed van de 19e eeuw (denken we dan bijvoorbeeld aan Tchaikovsky, Tolstoy, Dostoevsky en Pushkin). In 2011 volgde dan de Avantgarde lijn deze is dan eerder gestoeld op de Russische/Europese kunst en cultuur van de 20ste eeuw (denk eerder aan Kadinsky). Binnen de Avantgarde lijn vormen de Vintage modellen dan nog een apparte groep omdat deze horloges zijn gemaakt met “oude” binnenwerken uit Rusland en Zwitserland en wat soberder zijn van lijn laat ons zeggen wat meer vintage.
Tot zover het verkoopspraatje hopelijk zijn er hier op het forum nog een paar mensen die de horloges van Alexander Shorokov kunnen smaken en mee willen praten over deze soms toch wel bijzondere stukken.

7 likes

6 likes

Ik zal gelijk maar de aftrap geven met een NA

De AS.GL01-4 Alexander Shorokhoff GLOCKER

Deze is zopas binnengekomen en hier al een paar eerste foto’s (het zijn niet allemaal mijn foto’s sommige komen van de site van Julian Kampmann AS Glocker Poljot24 waar hij een paar foto’s van mijn horloge heeft geplaatst)

De wijzerplaat van dit horloge is heel speciaal met de ingewerkte parelmoeer delen die het ontwaken van de dag aankondigen (tussen 5u30 en 9u30) de kleur gaat van donker naar lichter net zoals het daglicht ook alsmaar klaarder wordt.

Ook de achterzijde is mooi uitgewerkt, hoewel ditmaal geen venster op het binnenwerk van het horloge! In dit horloge is een Poljot 2612.1 gebruikt dat (waarschijnlijk) helemaal opnieuw opgebouwd en gedecoreerd is.

Dit is een eigen foto en je ziet direct hoe moeilijk het is om al de kleuren parelmoer weer te geven…

Ook de zijkant is mooi afgewerkt en de kronen dragen ook de naam en het logo

Dit blijft een plezier om naar te kijken dat lichtspel op die parelmoer is… prachtig bij gebrek aan een beter woord.

Nogmaals de achterkant, en hier kun je ook duidelijk zien dat de band een struisvogelleder band is, wat een optie is tegenover de gewone kalfslederen band en dat het nummer 21 is van de 100.

En nog eentje om het af te leren…

Nog veel plezier met jullie horloges en hopelijk kun je ook wat genieten van de creaties van Alexander Shorokhoff.

23 likes

De Dostoyevsky is een hele mooie serie, maar daar heb ik er geen van :wink: een foto van jouw horloge of een foto van het internet?

:joy:

Maar ik geef grif toe: prachtige horloges.

2 likes

Je hebt de smaak goed te pakken Horloge17, fijne aanwinst weer :ok_hand:t4:

Omdat ze zeldzaam zijn op dit forum post ik de mijne ook maar hier.

11 likes

En deze lijkt me wel passend bij de stiel van @HansT, wiens favoriete Enschedese juwelier ook nog eens dealer is van het merk! :grinning:

6 likes

Ik weet het, ik weet ik had geschreven geen NA maar ja een topic zonder plaatjes verveeld ook zo vlug… en zoals je al schreef het zijn prachtige horloges!

1 like

Ik wist niet dat @HansT een Hammond-orgelspeler was, maar dan weet ik van niemand wat ze zijn natuurlijk .

Barbara op haar Hammond-orgel

1 like

Hij heeft iig wel iets met toetsen. :wink:

1 like

Ja ik kan mij in sommige modellen wel vinden :innocent:

Daarom wou ik geen NA topic maken en zo blijft het voor iedereen leuk, en kunnen we elkaar laten genieten van onze horloges

Leuk, toch als het muziektoetsen zijn…

Geweldig😀, deze was ik nog niet tegengekomen! Zodra hij in de vitrine ligt bij m’n juwelier t.o. het stadhuis, ga ik hem bekijken! 14 dagen geleden kreeg ik van een leerlingetje dit muziek horloge op m’n verjaardag:

13 likes

Wat een leuk gebaar Hans! :slightly_smiling_face:

2 likes

Dat is ook een prachtig kunststukje!!! Veel plezier ermee!

1 like

Ja echt wel, dat was zo lief!

3 likes

@HansT is dit een enig stuk of is dit iets wat meer verspreid verkrijgbaar is?

1 like

Eigenlijk heb ik geen idee, er zit een quartz uurwerkje in, die goed de tijd houdt.

1 like

Eigenlijk wel een cadeau om te geven aan iemand die iets heeft met muziek!

Ik hoop dat je er lang plezier mag van hebben! En proficiat aan de leerling die dat gevonden had!

1 like

Dank je wel!

1 like