Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Cool. Ik twijfel een beetje. Heb wel een keer een horotec gezien met rubber caseback opener ook. Dat is wel nice ipv al die gekke sleutels.

1 like

Begrijp ik volkomen. Heb ik ook een hele tijd gedaan. Komt er een keer een betaalbare “echte” voorbij, dan twijfel ik geen moment. Tot die tijd ben ik tevreden met deze.

Naar mijn idee is het goed kunnen inklemmen van de kast het belangrijkst.
Als je een goede case holder hebt zoals deze
IMG_8454
En die vast kan zetten in een bankschroef dan kan je ook prima met een handopener toe.

1 like

Gebruik deze inderdaad al jaren. Bijgeleverde bitjes kun je je twijfels over hebben. Heb een beetje moeite met het openen van een backcase met rechthoekige slotjes en de bitpunt rond is. Om die reden passende bitjes gemaakt van messing. Scratch kans iets kleiner en sterk genoeg. Overigens, het belangrijkste om schade te voorkomen is dat je vooral met een beetje beleid de handeling uitvoert.

2 likes

Heb je misschien een linkje waar je die besteld hebt?

dit is pas mooi uitgelegd

1 like

Er is een website waar je voor Tissot, maar ook andere horlogemerken het bouwjaar kan achterhalen obv serienummer:

2 likes

dit is wel handig om te hebben, bedankt voor het delen van deze info

2 likes

Ik weet niet hoe compleet of accuraat die site is. Vooralsnog krijg ik wel realistisch lijkende resultaten voor de nummers die ik heb ingevoerd.

Wees je ervan bewust dat serienummers meestal niet opeenvolgend zijn. Het laatste cijfer is vaak een controlegetal dat berekend wordt uit de voorafgaande cijfers.

1 like

Site is blijkbaar niet compleet voor Tissot, alles van 10 miljoen en hoger geeft geen resultaten meer :thinking:

2 likes

Kijk @Macx, eindelijk laat iemand de mythe van “overwound” zien!

2 likes

Leuk om dit allemaal te lezen. Ik zit in hetzelfde bootje namelijk. Ik ben recentelijk wat meer gaan investeren in deze hobby. Zelf heb ik onder andere ook een stereomicroscoop aangeschaft voor het reviseren van vintage horloges en dat maakt echt een enorm groot verschil. Dit maakt alles echt veel makkelijker.

Als jullie het interessant vinden kan ik zo nu en dan mijn ervaringen hier wel plaatsen. Ik heb ondertussen zo al een aantal uurwerkjes weer aan de praat gekregen die helemaal vast zaten van de rotzooi.

2 likes

Altijd goed, kunnen wij weer wat van leren!!
Wat voor microscoop gebruik je?

3 likes

Ik gebruik een Vevor met Barlow 0.5, dit was iets goedkoper dan de Amscope.
In essentie beetje dezelfde insteek als bij Max zoals ik op de fotos zie.

2 likes

Ik heb destijds een penanker eb8800 1 jewel gehad die niet meer liep. Na een schoonmaak etc. liep die weer maar toch wel echt anders dan ‘normale’ uurwerkjes. Ik heb dus wat handopwinder uurwerkjes gekocht (veelal standaard 17 juweels) die ik weer aan de praat heb gekregen door een simpele service. Zelfs een paar minuscule vrouwenuurwerkjes :grimacing:

Ik heb hier positieve ervaringen mee en denk dat je op die manier makkelijk wegwijs maakt in de uurwerken. Oude uurwerken die niet of slecht lopen kun je op verschillende plekken op het internet vinden. Zou er misschien wel gewoon voor zorgen dat de balans nog ‘in orde’ aangezien dat in deze fase van de hobby echt wel voor de experts is weggelegd :sweat_smile:. Ik begin er nog niet aan in ieder geval.

Ik moet nog steeds even een ervaringsverhaal van mijn kant erop zetten.
Coming soon!

3 likes

Lijkt mij toch dat er in het midden toch ook een steentje hoort te zitten. Het is nu dus een 14 Jewels!!

Uhh, dezelfde vragen heb je hier gesteld. Staan ook mijn antwoorden!

1 like

Waterschade, afbladering van vernis, kras op de plaat. Kunnen veel redenen zijn waarom de bedrukking, vergis en laklaag grotendeels van de plaat is.
Kan redelijk recent zijn hoor. Pak maar eens een oude plaat met soort gelijke opbouw en ga er met een wattenstaafje overheen schuren. Binnen no time heb je een vergelijkbaar resultaat.

3 likes

Het antwoord is al gegeven. Hij moet er langs de voorkant uit!

2 likes

Dat is niet met opzet gebeurt, maar per ongeluk door iemand die niet wist dat wijzerplaten nogal kwetsbaar zijn.

3 likes

Wellicht niet recentelijk, maar ik denk dat de wijzerplaat er minder mooi uitzag. En dat iemand toen een poging heeft gedaan om dit beter te maken. Omdat het merk vaak op de laklaag zit, gaat deze er dan af. Een foutje dus. Bij de secondewijzer zou ik bijv. ook streepjes verwachten. Ook weggepoetst…

Edit, ah, het antwoord was al genoemd. :upside_down_face:

1 like