Als er geen seiko op grand seiko had gestaan...........

Nee, alleen voor enkele klassiekere modellen met de leren banden. En de GMT’s zijn allemaal redelijk dik maar dragen heel anders dan deze meer klassiek vorm gegeven modellen.

Ik herken dat in die zin dat ik op dit forum veel lieden van dat soort gekkigheid zie zeggen.

Maar ja, als je merk laat prevaleren over het daadwerkelijke object wat je koopt moet je blijkbaar een JLC, Tudor of Patek kopen. Geen probleem hoor. JLC en Patek zijn ook mooi. Tudor is dan weer typisch helaas, maar goed, smaken verschillen.

Prachtig. :slight_smile:

Vrijwel alle serieuze horloges worden tegenwoordig van 316L staal gemaakt. Hier heb ik al hele verhandelingen over geschreven, maar Rolex’ 904L staal is niet inherent harder getemperd dan het 316L staal wat in de meeste horloges gebruikt wordt. 904L staal is in potentie met name wat corrosie-bestendiger, al is dat meer een theoretische oefening. RVS natuurlijk wel een verbetering ten opzichte van het messing van weleer, maar tussen 316 en 904 zit niet veel. Ook niet in kostprijs per ton, trouwens.

Grappig genoeg zijn Seiko kasten ook zeer zeker niet gegoten, maar dat terzijde. De enigen die echt harder staal gebruiken zijn eigenlijk Damasko. Die doen dat niet met een coating of zo, die gebruiken ijsgehard staal zoals Wüsthof dat in de messenwereld doet, waardoor de hele kast gewoon door-en-door harder is.

Als je instrumentmaker bent zou je je staalsoorten beter moeten kennen, bedenk ik me net.

En loop dan door naar een Seiko boutique, en constateer dat een GS rondjes om die Rolex rent zonder ook maar te hoeven zweten als het op afwerking aankomt.

Merk wel op dat GS heel erg de overtreffende trap is. Een gewone Seiko Brightz met DiaShield zit ongeveer op Rolex afwerkingskwaliteit, in mijn beleving. Maar goed, ik vind Rolex met name underwhelming en gehyped.

8 likes

Hoe verhouden Grand Seiko en Citizen Chronomaster zich eigenlijk?

In het middensegment is Citizen in mijn ervaring een stuk beter afgewerkt en degelijker gebouwd met de Signature serie dan de Brightz en SARX varianten van Seiko. Geldt dit verschil ook bij het hoge segment of zitten deze modellen op hetzelfde niveau?

2 likes

Volgens mij is @Bidle de enige op het forum met een Chronomaster. Misschien kan hij er wat over roepen? De reviews online plaatsen de Chronomasters en GS naast elkaar voor wat ik heb gelezen.

3 likes

Zijn beide even goed afgewerkt!
Hebben veel al dezelfde details. Er is op dit vlak geen winnaar. Zie wel dat Citizen met kleine details tot het uiterste gaat en wellicht nog een stapje verder.

Het quartz uurwerk van de Citizen is qua accuratesse wel iets beter, maar of het nu 10 of 5s per jaar is. Daarbij hebben ze wel een erg makkelijk systeem om de perpetual kalender in te stellen.

@Selie er is inmiddels nog eentje, maar kan even niet op de naam van het betreffende lid komen.

6 likes

Ooit één in het echie gezien, en man man man man man, wat een dingen. Zeker GS waardig. Speelde wel iets minder met licht, maar retemooi afgewerkt, die Chronomasters. Ik wil er nog een.

Overigens is een Casio Oceanus voor die 500 Euro ook echt, echt bizar goed afgewerkt. Dat was ook even slikken.

4 likes

Wat een beauty :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:! En je hebt gelijk :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar dan heb je een horloge waar anus op staat.
Misschien nog wel erger dan Seiko :grin:

14 likes

Ik wil uiteindelijk heel graag een Citizen Chronomaster met eco-drive uurwerk en een Grand Seiko Spring Drive.

6 likes

De casio mrg hammerite als dit zo geschreven wordt is ook zo’n japans ding afgewerkt door een oude japanner met een hamertje en een beiteltje die er een prachtig kunstwerkje van maakt gewoon bizar handwerk.:blush:

Die Citizen Chronomaster :flushed:

2 likes

Grand Seiko heritage (bijv.) vind ik lijken op een horloge zoals de Omega (seamaster) Aqua Terra 41mm, inderdaad een prachtig horloge maar mist karakter. Ik had deze anders ook graag in mijn verzameling gehad… esthetisch gezien prachtig.

Precies dit gaat weleens door me heen. Wij zijn uiteindelijk toch een select clubje en de meeste mensen snappen er inderdaad geen snars van :hear_no_evil:

6 likes

Ik snap het helemaal. Alsof er bij een Omega of Breguet horloge ook Swatch (Group) op zou staan.

Maar toen ik zo ver was, vond toen ik de mijne kocht juist leuk dat er Seiko boven op stond. Een leek denkt oh een Seiko en de liefhebber het opvalt dat t n GS is.

2 likes

Grappig. Zit net even via de PB met @Daffie te filosoferen over “Wat zou jij meteen gaan halen als de staatsloterij valt?”. Beiden in koor, we zouden wel (weer) eens een Grand Seiko willen proberen. Spring drive, alles. Gewoon omdat het kan, niet omdat er Seiko op staat. :wink:

Oh enne, ik neem er nog een PP 5990/1A bij … met bijbehorende manchetknopen. :sunglasses:

6 likes

Ik hoop dat die valt, dan zien we graag van jullie een filmpje in het koor met een GS om de pols. @Jurk

4 likes

Ik ben altijd voor het zingen 't koor uit… :wink:

2 likes

Beter bespreek je die problemen ook per PB met @Daffie. :+1:t2:

10 likes

:joy: :joy: :joy:

2 likes

Dat zou ik bv ook doen met die VW.
Naar de dealer rennen voor een dikke Mercedes? Mweh. …zie je overal. Ik wil wel een Phaeton. Gewoon omdat het kan.

2 likes