Als er geen seiko op grand seiko had gestaan...........

Ja die… die is geniaal.

Daar ben ik het heel erg niet mee eens. Zowel Swatch als Seiko zijn conglomeraten die op allerlei niveau’s met horlogerie bezig zijn, van simpele quartz en mechanische horloges voor 50-70 Euro (denk Seiko 5, goedkopere Orient, en bij Swatch, wel, de quartz en system51 horloges) tot de meer haute-couture achtige spullen.

Maar beiden zijn onderdeel van groepen waar Grand Seiko en Omega in zitten, en ook Glashütte Original en Credor. Beide groepen doen ook in micro-electronica, industriële precisie-onderdelen en ceramica.

De definitie van een mode-horloge ontgaat mij toch al, omdat alle horloges onderhevig zijn aan mode, en net als in de mode zijn er bepaalde ontwerpen van horloge-couturiers die klassiekers zijn geworden.

Want zeg nou zelf, de Submariner, SKX, Speedmaster, Nautilus, Pogue, Tank, Reverso en Connie zijn geen iconen geworden omwille van de baanbrekende technologie, maar omwille van het ontwerp en in sommige gevallen life-style promotion die er mee geassocieerd wordt.

Dat geeft voor mij aan dat alle horloges inherent mode-objecten zijn. Sieraden voor de (in veel gevallen) moderne man, zonder inherente functie.

Kortom: Als je lid bent van een kralenclubje moet je niet arrogant doen over de goedkopere kraaltjes. Ik lach eerder om de mensen die de dure kraaltjes significant willen laten lijken.

10 likes

Hier bedoelen ze toch gewoon een naam voor 100-500 simpele (doorgaans) quartz uurwerken waar een mode merk op de plaat staat? Boss, Armani, Tommy Hilfiger, Diesel etc?

Heeft niets met mode-gevoeligheid en smaak te maken, maar met een modehuis dat horloges ziet als een makkelijke manier om wat extra inkomsten te genereren op basis van de naam.

1 like

Vertel dat aan de klandizie. Ik denk dat je je daar op glad ijs begeeft. Zeker als je naar een Diesel big daddy zit te staren is er sprake van een totaal eigen ontwerp (en gode zij dank uniek), waar toch echt een zekere smaak of stijl aan ten grondslag ligt.

En hoe sta je dan tegenover Cartier, als ik vragen mag? :slight_smile:

1 like

Ik denk dat het merk (niet de groep) Swatch heel erg zijn best doet om als modemerk gezien te worden.

1 like

Op verschillende manieren appeleren de meeste horlogemerken aan de mode. Want ja, als je echt niet meer hip bent ben je ook geen statusobject meer, en als je geen statusobject bent wil ome Jian uit China z’n kersverse miljarden niet uitgeven aan je klompjes achterhaalde techniek van 35.000 Euro.

Dat is toch gewoon een juwelier? Zijn er tientallen van.

Nou… Cartier heeft toch wel een essentiële rol gespeeld in het horloge zoals we hem vandaag de dag kennen…

Los van het feit dat ze eigenhandig het genre pilotenhorloge hebben uitgevonden staan ze ook zeker aan de wieg van het op leder gedragen polshorloge voor de heer, wat in 1904 absoluut geen ding was, en eigenlijk tijdens WOI pas normaler werd, want soldaten met dingen in de handen.

Het is geen schaap en citroen he, die Cartier.

Dat zeg ik toch niet? Het is een sierradenhuis, en daar vallen ook gewoon horloges onder. Het woord juwelier was wat ongelukkig gekozen wellicht.

Mode-horloges zijn overpriced quartz uurwerken met een modemerk logo. Is een andere markt dan Cartier.

1 like

Opsommend:

Grand Seiko - Seiko = Grand :grin:

3 likes

Sinn of poljot ?

Sinn dus. Ooit de rechten opgekocht van het Navitimer model toch? Toen ze financieel in zwaar water zaten.

2 likes

Zo waar. Soms lijkt het wel of pas 5k plus serieus genomen wordt. Ik zelf koop alleen nog maar voor 50 - 500€ en beleef veel lol aan het regelmatig iets nieuws hebben.

7 likes

dan stond er grand.

Edit:

Ik had het kunnen weten

1 like

Leuke anekdote! :+1:

Klopt echt mooi is het niet maar function>vorm

Overheen gelezen :blush:

1 like

Je was me voor :joy:

1 like

Hoho! Het mooie aan Seiko vind ik nou net dat ze al tientallen jaren goede horloges in alle prijsklassen maken. Dat ik een Grand Seiko heb doet helemaal niets af aan mijn waardering voor de betaalbardere horloges. Sterker nog, juist die brede achtergrond maakt dat die Ik Grand Seiko interessant vind.

Aan de andere kant sta ik er ieder keer weer van te kijken hoe goed en hoe mooi gemaakt ook een goedkopere Seiko kan zijn. Ik neem dus maar even een dat het verwijt van arrogantie niet over mij gaat. Niet op dit vlak tenminste…

4 likes