Alternatief voor ETA?

Ja ja… is bekend… :slight_smile:

Ik ga de komende tijd werken aan een vers ontwerp… iemand gaf ook al aan dat het horloge minimaal 40 mm moest zijn… deze is 38 x 45… x 7 en een beetje…

de gaatjes in de Indexen kan ik vullen… da’s één manier… maar dan heb je dus 48 bollekes rondom je wijzerplaat… er moet dan zeker een markering op de 12 komen. anders weet je nog niets…
maar ik wil het idee van “indexloze indices” wel vasthouden… moet ik nog even goed over nadenken dus…

Dit is een hele mooie, dit ontwerp schreeuwt in mijn ogen om kroon protectors of een kroon 2 of 4 uur

Arie Kabaalstra Schreef:

DLCC Anyone?.. 't zal wel een Dure worden…
maar…ik vind em persoonlijk wel gaaf…

https://lh3.googleusercontent.com/-HXd8ac_QvLk/Uj7
_CbuVxtI/AAAAAAAACSc/RSTIwSByeik/w958-h719-no/Rend
errrrr.7.jpg

Komende week wordt een drukke week… ik heb een
woning aangeboden gekregen, dus mogelijk
binnenkort wéér verhuizen
Ik Heb al wat contact gehad met bedrijven die
bepaalde zaken voor me kunnen regelen… zoals het
maken van de Indexen, en het bedrukken van de
wijzerplaten…
Titanium heb ik voorlopig voldoende voor het maken
van “prototypes” van de kasten met Open en Blinde
lugs…
Kortom… Ik moet nog even achter Kalibers aan…
dan weet ik precies waar ik aan toe ben… en dan
kunnen we voorzichtig beginnen…

Vanwaar de associatie met de luchtvaart? Als ik het goed heb staat er een vliegtuigje in het logo…

Groet, Glenn

da’s eigenlijk gewoon omdat ik “even een logootje” moest hebben om de wijzerplaat een beetje te “breken”… een Fokker G1 leek me wel passend…vandaar eigenlijk… je kan je ook afvragen waarom Rolex een Kroontje heeft en wat hun associatie met eh… wacht even… zwitserland Heeft helemaal geen koningshuis…:sunglasses:

Ik kreeg gisteren een ander ideetje… om de vorm van de indices als logo terug te laten komen… eens zien hoe dat eruit ziet…

Waarom moet de index op 12u afwijkend zijn? Je weet toch wel hoe je horloge om je pols zit?

haakie Schreef:

Waarom moet de index op 12u afwijkend zijn? Je
weet toch wel hoe je horloge om je pols zit?

het is wel handig, maar idd niet perse noodzakelijk. sommige horloges hebben alleen lume op de wijzers, en daarvan kan ik ook de tijd wel aflezen.
bij aries ontwerp zou bij twijfel nog even naar de stipjes gekeken kunnen worden, dus lijkt me geen groot gemis.

Arie schreef:
daarom ben ik nu doende om Alles uit te vlooien…
Hier lijkt me, Arie, ook bij of je voldoende afzet kunt genereren.
Mooie horloges maken is 1 ding, dat heb je al laten zien, maar verkopen is een ander.

Dat moet ook nog uitgevlooid worden… ja… of ik zekan verkopen… aan de andere kant… er zijn ook veel andere kleine fabrikanten die ze verkopen… sommige zijn niet eens praktisch te noemen, maar verkopen desalniettemin…

Qua design heb ik nog niemand horen roepen dat ze em niet mooi vinden… sommige zaken vallen bij de één meer in de smaak dan bij de ander… hou je altijd… maak ik me ook geen zorgen over…

Alleen… een marktonderzoek… hoe doe je dat… en wat kost dat?

Als je een definitief ontwerp hebt(of meerdere ontwerpen dan kun je er alvast een je alvast een kostenplaatje maken. Om alvast een klein marktonderzoek te doen zou hier op het forum eens kunnen onderzoeken of er voor dergelijke horloges belangstelling is.Dan weet je in ieder geval wat.Maar je moet je natuurlijk wel goed realiseren dat je om er van te kunnen leven knap wat horloges moet wegzetten.

Ja… daar ben ik me wel van bewust… dat ik er voldoende moet kunnen wegzetten…

Daarom ook dat ik nu vooral druk doende ben met ontwerpen, en navraag doen/informatie inwinnen…

Binnenkort verhuis ik waarschijnlijk wéér… maar nu naar een eigen huurwoning, niet te ver van mijn ouders…
Voordeel is wel… ik heb daar een schuur van 12 m²… ruimte genoeg om mijn werkplaats in te richten…
Dan kan ik dus ook het ontwerp van mijn “instrument 1” eens gaan maken, en dan zie ik vanzelf wel hoelang ik erover doe…
Er moeten ook nog enkele kleine aanpassingen gedaan worden aan de freesbank, en ik moet wat opspanmiddelen maken… spandoorns waarmee ik de horlogekasten en bodems op de freesbank en draaibank kan inspannen…

Ik ben ook aan het “Spelen” met de kast momenteel… iemand merkte vandeweek op dat ie graag een kast heeft van 40 mm, welnu… de hier eerder getoonde modellen waren 38 mm, ik heb op basis van dat model een 40 mm versie gemaakt…
En ik denk dat ik daarbij een “Vuistregel” heb gevonden. de band mag niet smaller zijn dan de halve breedte… ik ben uitgegaan van een 20 mm band, en smaller moet ie op de 40 mm versie niet worden…

Later zal ik nog een ander kast ontwerp maken wat past bij dit kaliber…

Arie Kabaalstra Schreef:

Hout van Friese doorlopers… ja ja…ik heb zelf
vroeger op friese doorlopers geschaatst… en…
daar zit eigenlijk weinig hout aan… ik denk dat
de Firma Nooitgedacht uit Ylst, hier niet te ver
vandaan meer hout verwerkt in de handvatten van de
beitels die ze maken… 't is wel topkwaliteit…
dat wel

ik heb op Kickstarter ook even gekeken naar OG,
Original Grain… wel een mooi en origineel
idee…maar… Maple?.. voor een horlogekast?..
Maple wordt ook gebruikt voor skateboards, ik kan
je uit eigen ervaring vertellen dat het wel sterk
is, gezien de klappers die ik gemaakt heb met mijn
Skateboard, maar het is ook vrij zacht hout…
zou ik ooit houten horlogekasten maken, dan
uitsluitend uit Bruyère… dat hout is zo dicht van
structuur dat het niet eens wil branden… ook dat
kan ik uit eigen ervaring beamen omdat ik
regelmatig de brand jaag in een pluk tabak gestopt
in mijn bruyère pijp…

Hout werkt te veel voor een goede horlogekast… of
iemand moet nog een batch antilliaans hardhout
hebben…(:D…

zoals even hierboven al te lezen was… veel dingen
heb ik al… machines, computer, de juiste
software… ik zou met een werkplaats al kunnen
starten…'t eerste wat ik moet doen is dan wat
opspanmallen maken zodat ik echt seriematig kan
werken… misschien een lintzaagje kopen om
plakjes titanium te zagen… of ik ga 't maken uit
platte strippen… dat scheelt aanzienlijk met
zagen, en dientengevolge ook met de slijtage van
het zaaglint…

Promo-exemplaren uitdelen?.. ik ben toch het leger
des heils niet?..B)-
de mensen die een horloge willen van mijn hand,
dat zijn de “celebreties” zij willen zich
onderscheiden… daar heb ik geen “helden” voor
nodig…

Je kan ziveeeeel met hout, Arie!
Wat dacht je hier van.Met de CNC gemaakt enne…holle buizen

hout acht ik vooralsnog ongeschikt voor mijn horloges… gezien het feit dat hout werkt… zelf het keiharde Bruyère waar pijpen van gemaakt worden…
Ik heb in het verleden ook zelf wel een skateboard gemaakt… van een goede kwaliteit, velen geloofden dan ook niet dat ik em zelf gebouwd had… maarja… met een goede kwaliteit Berken triplex 2 mm, een lijm-mal en goede lijm… deed ie niet onder voor de “fabrieks” Boards… sterker nog… hij was degelijker dan een Powell-Peralta uit die tijd…

Tuurlijk…een houten fiets… het kan… maar da’s Trick for trick’s sake…
Ik geloof meer in materialen die hun nut al bewezen hebben… Titanium , Aluminium (geanodiseerd) en Brons hebben zich al bewezen… RVS vind ik rotzooi om te bewerken… en iedereen maakt zijn kasten van RVS… bijna iedereen dan… laat ik dan lekker eigenwijz Titanium gebruiken… ik vind het ondanks dat het hard en taai is, fijn om te bewerken.

die fiets… eerlijk?.. als ik een CNC heb die groot genoeg is… dan is zo’n frame in een paar uur getekend, en gefreesd…'t zal me overigens niet verbazen als de hele fiets in een glashelder laagje Glasvezel is ingepakt… doen ze met houten Kano’s ook… zie je niets van… maar het maakt de boel onnoemelijk veel sterker…

Ik vraag me alleen af… ga je een keer hard onderuit… hoe hout/houdt het frame zich?.. 't is niet voor niets dat schaatsen tegenwoordig in een Alu of stalen buis zijn gevat… en de eerste serieuze fietsen zijn tenslotte ook van staal gemaakt…
Ik heb nu uitsluitend nog ALU fietsen… een RIH en een Giant… maar mijn motorfietsen hebben frames van Staal… alleen de achtervorken zijn van Alu…

Ik heb een Concept in mijn hoofd wat mijn horloges betreft… Geanodiseerd Alu of Titanium kasten, misschien DLC gecoat…

gebruik maken van de beste materialen die ik kan be/verwerken. Vlak saffier glas, want dat is minder gevoelig voor krassen… een niet te drukke opmaak van de wijzerplaat, je moet gewoon snel kunnen zien hoe laat het is…
Als ik Lumen ga gebruiken, dan SuperLuminova… duur maar goed… zoals ik het eerder schreef… ik wil KWALITEIT bouwen… je zou ze als dresswatch kunnen dragen… maar ze moeten degelijk zijn als Daily beaters…

een Toestel om de waterdichtheid te bepalen staat derhalve ook nog op mijn verlanglijstje…net onder het afregelapparaat… als ze hier de deur verlaten, moeten ze tegen een stootje kunnen, en op tijd lopen…

Ik overweeg ook om uitsluitend MECHANISCHE kalibers te gebruiken… geen batterijtjes… geen millieugevolgen… gewoon “eerlijk handwerk”… een horloge waar ik trots op kan zijn dat ie mijn naam draagt… en waar ik trots op mag zijn als anderen zich kunnen vinden in mijn filosofie, en ze daarom dragen…

Hoe is het eigenlijk met de hardheid van het aluminium gesteld?
Krijgt het buiten het anodiseren nog een aparte behandeling hiervoor?
Wat mij betr. toch wel jammer dat je alleen voor aluminium en titanium gaat.
Iedereen mag dan wel RVS gebruiken maar vergeet niet dat de meeste kopers waarschijnlijk toch voor RVS gaan.

Geanodiseerd Alu is beduidend harder dan gewoon Alu… en om eerlijk te zijn… Titanium is ook niet bepaald zach… verre van zelfs… qua hardheid is het vergelijkbaar met RVS…

RVS kan ik met mijn CNC Freesbank niet bewerken… of er moeten VHM Frezen zijn die taai genoeg zijn… maar dat betwijfel ik… Titanium vind ik door zijn wat donkerder tint ook mooier dan het “Bleke” RVS… de meeste Titanium kasten worden “Bead Blasted”, mooi, maar het kan sneller slijten dan je lief is… en dan krijg je weer die glimmende randen… wil ik niet… geen ponem…

Ik draag mijn Geanodiseerde “Verdaluminium” dagelijks… heb er ook al mee geklust, in de kruipruimte van mijn ouderlijk huis… geen krasje… bedenk ook dat bergbeklimmers geanodiseerde karabijnhaken gebruiken, en die kunnen ook tegen een stootje… meer dan dat zelfs…
Bovendien… Alu kan met Anodiseren van allerhande kleuren voorzien worden… zoals diepzwart… denk even aan Maglites zijn ook in allerhande kleuren te krijgen, en… ze zijn ook van Geanodiseerd Alu… 't zal niet de meest “hufterbestendige” uitvoering zijn… dat geef ik grif toe… maar 't is mogelijk om er een horloge kast van te maken… een Halios met Bronzen kast is net zo kwetsbaar… mogelijk zelfs kwetsbaarder…

Als ik mijn werkplaats heb ingericht ga ik een Zwarte Geanodiseerde kast maken, en die gedurende een flinke periode “mishandelen” ofwel totaal NIET ontzien… om te zien hoe ie zich houdt… voldoet ie niet aan mijn verwachtingen… dan komen er GEEN Alu kasten… of iemand moet een lichtgewicht horloge willen… :slight_smile:

Titanium is vooralsnog mijn favoriet… goed te bewerken… niet makkelijk, maar wel goed… fraai uiterlijk… hard, slijtvast… CHEMISCH INERT… ik schrijf dit in hoofdletters… veel mensen hebben last van Nikkel-allergieën… en in RVS zit Nikkel… en Chroom…

Ik heb in de tussentijd ook nog “even” een ander model kast ontworpen…
de indices zijn identiek, zien wat er niet is… tevens heb ik de wijzers voorzien van Luminova… Lumi in de minuut indices kan… maar da’s een hoop werk… moet ik 48 van die krengen in gaan stellen in mijn Rendersoftware…

Specs: Titanium Kast, Soprod Caliber A10, 0.8 mm Saffierglas…Lederen band

Arie Kabaalstra Schreef:

Qua design heb ik nog niemand horen roepen dat ze
em niet mooi vinden.

Er kan nog wel een behoorlijke afstand zitten tussen “(niet-niet) mooi” en “mooi genoeg dat je er je portemonnee voor gaat trekken”.

Alleen… een marktonderzoek… hoe doe je dat… en
wat kost dat?

Oef, dat kan op zoveel verschillende manier, afhankelijk van hoe je je wilt positioneren etc. Daarom vind kan ik funding projecten als Kickstarter ook wel waarderen. Hoeft natuurlijk niet perse via Kickstarter, zoals dat gave WUS Rattaprante project. Je ziet gelijk hoeveel animo er voor je project is, en je hebt (bijna) gelijk je fondsen/order binnen.

Arie Kabaalstra Schreef:

Bovendien… Alu kan met Anodiseren van allerhande
kleuren voorzien worden… zoals diepzwart… denk
even aan Maglites zijn ook in allerhande kleuren
te krijgen, en… ze zijn ook van Geanodiseerd
Alu… 't zal niet de meest "hufterbestendige"
uitvoering zijn… dat geef ik grif toe… maar 't
is mogelijk om er een horloge kast van te maken…

Vind Maglites coating zeker niet hufterbestendig. Na flink wat gebruik is er meer aluminium kleur zichtbaar, dan de zwarte coating. En de coating is toch wat krasgevoelig.

een Halios met Bronzen kast is net zo kwetsbaar…
mogelijk zelfs kwetsbaarder…

Ik weet niet wat je precies met kwetsbaar bedoelt, maar met krassen enzo vind ik het “op het kale brons/materiaal” minder erg dan op een coating. Bovendien krijgt brons na verloop van tijd een patina, dus die coat zichzelf :+

Als ik mijn werkplaats heb ingericht ga ik een
Zwarte Geanodiseerde kast maken, en die gedurende
een flinke periode “mishandelen” ofwel totaal NIET
ontzien… om te zien hoe ie zich houdt… voldoet
ie niet aan mijn verwachtingen… dan komen er GEEN
Alu kasten… of iemand moet een lichtgewicht
horloge willen… :slight_smile:

Mocht het zover komen, ben ik benieuwd naar je ervaringen. Maar lichtgewicht, is titanium zoveel zwaarder dan? Ik ben niet zo bekend met materialen en hun hardheid/krasgevoeligheid. Maar is titanium niet harder/minder snel bekrasbaar dan aluminium?

En wordt titanium niet ook geanodiseerd?

Ik heb in de tussentijd ook nog “even” een ander
model kast ontworpen…
de indices zijn identiek, zien wat er niet is…
tevens heb ik de wijzers voorzien van Luminova…
Lumi in de minuut indices kan… maar da’s een hoop
werk… moet ik 48 van die krengen in gaan stellen
in mijn Rendersoftware…

Hm… ik vind 't niet zo handig als alle wijzers evenveel lume puntjes heeft. Ik zou misschien de seconde wijzer 1 of geen lume puntje geven. De urenwijzer misschien 3 en de minutenwijzer 6. Anders is voor mijn slechte oogjes niet altijd snel te zien welke wijzer wat aangeeft. Hetzelfde probleem heb ik namelijk ook met bijna even lange wijzers of lume strepen.

En het is wel apart (heb 't nog niet eerder gezien), maar de zonnestralen achtige motief/bewerking op de kast kom ik alleen op de vintage ogende pilotkasten. Niet op je laatste render.

Ok… Dichtheid/ Soortelijke massa van de diverse materialen:

Aluminium: 2702 kg/m³
Titanium: 4540 kg/m³
Roestvast Staal: 7800 kg/m³
Brons: 8900 kg/m³
Wolfraam: 19300 kg/m³
Platina: 21500 kg/m³…::o

Platina zou dus goed geschikt zijn voor duikhorloges… kun je wat minder lood om je middel hangen…

Titanium heeft dus een soortelijke massa van 58% van die van RVS, Aluminium heeft een soortelijke massa van slechts 34% van die van staal.

Maar… nogmaals… ik ga eerst uitgebreid testen met alu… ik kan het me niet veroorloven dat een Horlogekast in korte tijd kaal slijt…

Wat de Lumen op de Wijzers betreft… de ontwerpen die ik tot nu toe heb getoond, 't zijn nog “schetsen”

Ik zou bijvoorbeel 3-5-7 gaatjes op de seconde-uren-minuten wijzers aan kunnen brengen… dan zie je het (los van het lengteverschil) nog beter…
Op zich kun je natuurlijk door het lengteverschil al zien welke wijzer je voor je hebt…

Een randje Lumen op de Uur-indices kan ook altijd nog…

Brons krijgt inderdaad na verloop van tijd een mooi patina… en als je een harde kwaliteit neemt dan slijten de randen ook niet zo snel rond…

Marnix.Moed schreef:

En het is wel apart (heb 't nog niet eerder gezien), maar de zonnestralen achtige motief/bewerking op de kast kom ik alleen op de vintage ogende pilotkasten. Niet op je laatste render.

ehh… die sunburst heb ik ook op de laatste kast… minder nadrukkelijk aanwezig, maar toch aanwezig…

Wat zou de verkoopprijs zijn? Heb je daar al een idee van?

Groet, Glenn

Heb je nu al enig idee wat de doelgroep is voor je horloge, waarin je je onderscheidt van andere aanbieders, wat ongeveer de prijs gaat worden en via welke kanalen je denk het horloge te kunnen verkopen? Ik heb sterk de indruk dat je technisch en mechanisch geniaal bent, maar er is Qua marketing en promotie echt meer voor nodig om een horloge met succes in de markt te kunnen zetten. Zeker als je het niet alleen “erbij doet” maar er een inkomen uit wil genereren.
Maar ik volg de ontwikkelingen met ontzag.

Hans

Dat moet ik allemaal nog uitrekenen, hangt ook in grote mate af van de prijs van de Kalibers die ik ga gebruiken.
Ik moet nog contact opnemen met Sellita en Soprod, dat zijn mooie kalibers, en ze zijn onafhankelijk… dus geen gedoe…

Ik heb zojuist contact gehad met een bedrijf dat DLC Coatings kan aanbrengen, ook in kleine series… dus… die “Black-edition” gaat er denk ik wel komen…

Beloftes over de prijs ga ik nog niet doen… ik denk dat ik over een paar weken pas duidelijkheid heb over het daadwerkelijke kostenplaatje…

Ik moet nog een Offerte aanvragen voor Etswerk, offerte voor DLC Coatings heb ik… kosten van het Anodiseren van Aluminium heb ik (niet de kasten, maar mogelijk delen in het horloge… zoals bijvoorbeeld de indexen en de wijzers… )

de “black Edition” zou dus bijvoorbeeld kunnen zijn: een Titanium kast met DLC coating, zwart geanodiseerde wijzerplaat, rood geanodiseerde indices en secondewijzer…