Wow wat een topic! (Alleen het laatste stuk nog maar gelezen.)
Je zit niet stil Arie! :~
Vindt van die laatste render wel mooi dat het sunburst zich niet over de gehele kast uitstrekt. Maar petje af hoor hoe je dit allemaal ‘eventjes’ doet!
Het lijkt me i.i.g. niet onverstandig om eens de financiering van dit alles te bekijken. De verkoopprijs moet natuurlijk ook het uurloon en investeringskost omvatten en dus niet alleen de kost van de onderdelen (dat zal heus wel meevallen). Volgens mij loopt de prijs dan al aardig op als je binnen een redelijke termijn break-even wil draaien.
Groet, Glenn
Die Financiering ben ik nu ook aan het nalopen… ik heb vanmiddag de nodige informatie ingewonnen omtrent dingen die ik niet zelf kan, of wil doen…
Etswerk, coatings…dat soort zaken…
Binnenkort hoop ik mijn werkplaats in te gaan richten… dan kan ik wat stukken Titanium gaan bewerken zodat ik in elk geval een paar prototypes kan bouwen… ik denk dat ik er “even wat munten tegenaan gooi” om ook 1-2 kasten te laten coaten. dan kan ik meteen kijken hoe zich dat in de praktijk gaat houden.
Nu nog uitvlooien… vergulden/verzilveren of Rhodineren van metalen delen…
en zelf nog onderzoeken hoe ik wijzerplaten zou kunnen maken van Aluminium… de plaat op zich is nog het grootste probleem niet… maar de bevestiging van de pootjes… messing is makkelijk te solderen, Aluminium niet.
Aluminium kan via een TIG apparaat… Al is dat niet eenvoudig.
Groet, Glenn
Met een Tig apparaat ga je het niet redden… Solderen met Durafix of Stiftlassen is volgens mij de enige optie… met een TIG boog smelt je in één klap je pen ( ø 0.75 mm) en je wijzerplaat (0.3-0.5 mm)
't lassen van zulk dun materiaal is met “normale” spullen gewoon NIET te doen…
Op zich is Lassen van Alu vanaf 2mm plaat dikte niet moeilijker dan andere materialen, maar je moet er al een speciale lastrafo voor hebben, één die Wisselstroom geeft… en dan regelbaar… je Downslope is ook belangrijk… anders zak je aan het einde van je las door het materiaal, of je krijgt een krater waarvan je zegt “Rotterdam was minder erg in 1940”…
Lassen is ook mijn vak…
Precies zoals ik al eerder aangaf. Je zult eerst moeten bepalen wie je uiteindelijke klant zal zijn voordat je zelfs begint te schetsen (in mijn ogen).
Technisch geen twijfel maar ook meteen een valkuil. Je marketing gaat uiteindelijk bepalen of het een hobby projectje blijft of serieus gaat worden.
Men
hcptdg Schreef:
Heb je nu al enig idee wat de doelgroep is voor je
horloge, waarin je je onderscheidt van andere
aanbieders, wat ongeveer de prijs gaat worden en
via welke kanalen je denk het horloge te kunnen
verkopen? Ik heb sterk de indruk dat je technisch
en mechanisch geniaal bent, maar er is Qua
marketing en promotie echt meer voor nodig om een
horloge met succes in de markt te kunnen zetten.
Zeker als je het niet alleen “erbij doet” maar er
een inkomen uit wil genereren.
Maar ik volg de ontwikkelingen met ontzag.Hans
Ik denk dat een marktonderzoek daar meer duidelijkheid in kan scheppen…
't gekke is… er worden heel veel verschillende modellen horloges verkocht… in best wel grote oplagen…
als je een potentiële klant wil kunnen “kietelen” dan moet je ook wel een beetje aan kunnen geven waar je zit met je ontwerpen… of zou het zo zijn dat als Rolex, Omega of Breitling een nieuw model aankondigt, dat ie meteen en masse besteld gaat worden, en dat mensen em willen vóór ze’m gezien hebben?..
precies… dat dacht ik ook niet…
Ik weet nog wel van een aantal jaren geleden dat Ducati een nieuw model uitbracht… een gelimiteerde oplage, die uitsluitend af fabriek via Internet verkocht zou gaan worden… NIEMAND had er ooit op gereden, maar we wisten WEL hoe ie eruit ging zien… binnen no-time uitverkocht…Puur op het uiterlijk besteld dus… niet gek… nou kun je er bij een Ducati ook van uit gaan dat ie goed stuurt… vermogen had ie dankzij zijn 900 CC blok ook genoeg… en over koppel was ook niet te klagen…
datzelfde zou met Horloges net zo goed kunnen…
Het uiterlijk… 't moet je aanspreken natuurlijk. maar de specificaties zullen er niet om liegen…
Titanium Kast, al dan niet voorzien van een DLC Coating
Dunne kast… 7.5 mm ( bij benadering, kan een paar tienden schelen )
Zwitsers Uurwerk, Automaat
Saffierglas
Hoge graad van afwerking…
Kortom… ik streef vooral naar kwaliteit… ik kan veel dingen zelf… ik heb dus veel zaken zelf in de hand… titanium bewerken, wijzerplaten maken… de diverse lakken aanbrengen… precisiewerk…
Leuk dat je zo doorgaat. Alleen zouden de kast designs voor mij persoonlijk wel een heel stuk spannender mogen. Meer de uitersten in design en grenzen in materiaalgebruik en technieken gaan opzoeken. Want er zijn al veel te veel standaard modellen.
Mooi voorbeeld is deze volledige titanium kast van Linde Werdelin uit Zwitserland. Zo’n klok smoelt direct, die vind je gelijk geweldig of verschrikkelijk. Go to the max.
stitch Schreef:
Leuk dat je zo doorgaat. Alleen zouden de kast
designs voor mij persoonlijk wel een heel stuk
spannender mogen. Meer de uitersten in design en
grenzen in materiaalgebruik en technieken gaan
opzoeken. Want er zijn al veel te veel standaard
modellen.Mooi voorbeeld is deze volledige titanium kast van
Linde Werdelin uit Zwitserland. Zo’n klok smoelt
direct, die vind je gelijk geweldig of
verschrikkelijk. Go to the max.http://www.lindewerdelin.com/thelab/artisans-of-wa
tchmakinghttp://i89.photobucket.com/albums/k224/johnny_3301
/linde-werdelin-spidolite-titanium-watch.jpg
Is idd behoorlijk extreem, maar ik vind em wel gaaf. Maar heb 't idee dat 't geen kattepis is met al die gaten erin. Of vergis ik me?
Yo!.. da’s wel een brute kast… momenteel moet ik me “beperken” tot wat ik uit Titanium baartjes van ø52 mm kan pellen…
de kasten die ik tot nu toe toonde waren allemaal gebaseerd op het eerste ontwerp wat ik maakte… de Verdal-kast…
zoiets als op de foto… ja… dat kan ook… ik zal morgen eens wat “proberen”… nadat ik Wybe van der Gang heb gesproken… sollicitatie bij Exakt Fijnmechanika…
't 3D ontwerpen is “rekenen met vormpjes”… ik begin met het tekenen van een rechthoek, tot op 26 mm van de Verticale as., dan teken ik de vorm die nodig is om het uurwerk en de wijzerplaat daar een plaatsje in te geven. zodoende heb ik eigenlijk de vorm van de doorsnede als ik em op een draaibank zou maken, uit een schijf van ø 52 mm… die vorm roteer ik dan rond de verticale as, en zo krijg je een “basis schijf”… ik kan daar dan weer een vorm bovenop kliederen, en die als het ware door de schijf heen laten snijden… zodoende krijg ik de contour van de kast… dan de schuine kanten erop tekenen, en die roteren… zodat ze als een mes rondgaan… en dan heb ik mijn kast basis… dan de lugs uitsnijden en de gaten voor stift en bandpennen toevoegen… klaar.
Ik ga even “pielen…” tot zo!
Arie Kabaalstra Schreef:
ik zal morgen eens wat “proberen”… nadat ik Wybe van
der Gang heb gesproken…
Succes!
Interessant, dat Exakt Fijnmechanika. Ik heb daar nu ook begrepen dan van der Gang “mechanische high-end” horloges zijn. Dat wist ik niet, ik schatte ze nooit als high-end in, maar high-priced
Zo dan?
even wat “pielen” uitgaande van de Ronde basiskast… wat gaten erin getekend, en wat gespiegeld… en dan krijg je deze “Cluncker”…
Ohja… wat het bewerken van die LW Kast betreft… nee… da’s geen kattepis…
Ik weet al niet eens zeker of ik het ontwerp wat ik hierboven geplempt heb überhaupt wel kan maken met de spullen die ik nu heb… je hebt er namelijk lange 1 mm freesjes voor nodig… en die krengen hebben geen levensduur, maar een houdbaarheidsdatum… maar… ze kosten wel 20,- per stuk!
zou ik een Draadvonkmachine hebben… ja… dan kan er veel meer. heel veel meer maar ook dat is geen makkelijk proces. een rolletje draad kost 75.- maar als je het afval inlevert bij de oud-ijzer boer, dan van je daar nog 25,- aan terug… met dat gewicht in Messing…
qua fabricage is dit een lastige… zal dus ook wel een dure worden… ECHT duur… dat ga ik onder de 2000,- denk ik niet redden…
Arie Kabaalstra Schreef:
Ohja… wat het bewerken van die LW Kast betreft…
tja, op de pc gaat t allemaal n stukje makkelijker dan irl heh :+
wel n leuk ontwerp. ik zou de kroonbeschermers nog iets spannerder maken. met n lichte ophoging en ook daar weer gaten in ofzo.
nee… da’s geen kattepis…
Ik weet al niet eens zeker of ik het ontwerp wat
ik hierboven geplempt heb überhaupt wel kan maken
met de spullen die ik nu heb… je hebt er namelijk
lange 1 mm freesjes voor nodig… en die krengen
hebben geen levensduur, maar een
houdbaarheidsdatum… maar… ze kosten wel 20,-
per stuk!zou ik een Draadvonkmachine hebben… ja… dan kan
er veel meer. heel veel meer maar ook dat is geen
makkelijk proces. een rolletje draad kost 75.-
maar als je het afval inlevert bij de oud-ijzer
boer, dan van je daar nog 25,- aan terug… met dat
gewicht in Messing…qua fabricage is dit een lastige… zal dus ook wel
een dure worden… ECHT duur… dat ga ik onder de
2000,- denk ik niet redden…
uhm… je wilt niet weten wat linde werdelin er voor vraagt >X
bedoel je 2k als kostprijs of als verkoopprijs?
Beste Arie Diebijnaalleskan (tu)
Ik heb je topics gevolgd en ben zeer onder de indruk. Mogelijk zal ik t.z.t. een Kabaalstra horloge aanschaffen.
Maar volgens mij kijk je te weinig naar wat de markt van je wil. Natuurlijk moet je niet tegen je eigen gevoel in gaan, maar als je ook succesvol wilt verkopen dan is het heel belangrijk om te weten wat de potentiële kopers graag willen hebben.
Een horloge zal worden gedragen, dus een indrukwekkend product dat niet past bij de smaak van je doelgroep, daar kom je niet vanaf. Ik zie dat jouw ontwerpen voortborduren op de zeventiger jaren. Als ik zo’n horloge wil, dan koop ik liever een echte NOS vintage uit die tijd, die zijn voldoende verkrijgbaar.
Wat jij nodig hebt is een ontwerp met een eigen gezicht, maar wel een die aansluit op de vraag uit de markt. Misschien is er iemand binnen dit forum die je daarmee kan helpen. Het zou mooi zijn als iemand met marketing kennis jou op weg kan helpen met bijvoorbeeld een marktonderzoek binnen dit forum.
Succes met je ontwerp, ik volg het met heel veel belangstelling.
Groeten Anton
Ik ben ook zeer benieuwd naar het resultaat. Ik denk alleen wanneer je echt alle onderdelen zelf gaat maken de productieprijs echt omhoog schiet. Je zou kunnen bezuinigen door de wijzers gewoon in te kopen. Soorten genoeg.
Marnix.Moed schreef:
uhm… je wilt niet weten wat linde werdelin er voor vraagt lips sealed
bedoel je 2k als kostprijs of als verkoopprijs?
CHF 11.800 dus plusminus 9600 euri’s… als ik zon kast moet gaan maken met de middelen die me nu ter beschikking staan, dan kom ik op 2K voor alleen de kast uit…(voorzichtige schatting)
't heeft me wel op ideeën gebracht… Ik ga de komende dagen wat “spelen” met de kastvorm… men zegt dat de wijzerplaat het gezicht van het horloge is… de kast is het lijf… 't hoofd van Cameron Diaz, op het lichaam van “trailertrash”?.. gaat em ook niet worden tenslotte…
de vormgeving tot nu to(uitgezonderd dat gekke ding met oranje wijzerplaat) is puur gebaseerd op inderdaad dat “70-er jaren ontwerp” van het horloge van mijn vader, eigenlijk ook veroorzaakt door het gegeven dat ik een kast model moet hebben om variaties op de wijzerplaat te kunnen beoordelen… en als je weet hoe 3D tekensoftware werkt, dan begrijp je meteen hoe ik zo snel vele variaties op dat ene thema heb kunnen verzinnen
't komt erop neer dat ik dus begin met het tekenen van de schijf, en dan de omtrek van de kast… ik kan al die stappen in-of uitschakelen, dus als ik alles uitschakel behalve de eerste stap, dan heb ik gewoon weer die ronde schijf met de holte voor het uurwerk… dan kan ik bijvoorbeeld de bewerking voor de Lugs aanzetten,dus het snijden tussen de pootjes.
Dan heb ik een schijf met lugs… de rest?.. daar kan ik alles mee doen…
Standaard wijzers kopen, ja dat kan… ben ik eigenwijs?.. jazeker… er zijn andere opties… zoals het integreren van de fabricage van de wijzers in een ander proces… zo sla ik 4 vliegen in één klap… als ik de wijzers gezamelijk met de indexen laat maken, dan gebruik ik materiaal dat anders “afval” zou zijn… daar heb ik dus inmiddels over nagedacht… in dit topic:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,1749492,page=10
Heb ik jullie laten zien hoe je wijzers kán maken… dat wil niet zeggen dat ik dat ook op grote schaal ga toepassen… want het is een vrij arbeids intensief proces…
Eigenlijk moet ik mijn draaibank op korte termijn ombouwen naar CNC besturing, dan kan ik bepaalde bewerkingen verder automatiseren…
Dat wordt al een stuk interessanter.
Zoals ik het zie…
Wie wordt je klant, wat wil die klant, hoe groot is die markt?
Wat moet je produkt uitstralen en kun je dit vervolgens met de middelen die je hebt voor elkaar krijgen? Kijk naar tegen wie je het zult moeten opnemen en hoe groot de vijver is waar jullie in vissen.
Als je dit duidelijk hebt ga je pas naar de tekentafel. Ontwerp klaar(incl. beeld van de kostprijs) toets dan bij je doelgroep(klant dus) of het ontwerp aansluit bij hetgeen jij denkt wat het ontwerpt uitstraald en of dit past bij de beleving van je klant en hetgeen dat hij/zij verwacht… Als je goed geluisterd hebt naar de markt mag dit niet veel verrassingen meer opleveren. Levert dit wel verrassingen op dan is dit een mooie reality check.
Dan komt pas boren, vijlen enz… en misschien wel uitbesteden van een aantal zaken.
Volg je deze weg niet blijft het een gok wat de uitkomst van je projectje zal worden.
Gr. Men