Alternatief voor ETA?

• 1

Ik denk dat Arie meer affiniteit heeft met de techniek dan met msrketing en promotie. Iets zelf maken wat een aantal mensen hier mooi vinden (afgezien van de nog onbekende prijs) en het op enige schaal succesvol in de markt zetten zijn verschillende zaken die echter niet zonder elkaar kunnen.

Dat ben ik me zeker wel bewust… van marketing heb ik geen verstand… nog niet…
'k weet ook dat de vijver niet groot is… of dat men “mannetje aan mannetje” om de vijver heen zit… 't ontwerpen van kasten en wijzerplaten “the body and face” is iets waar ik me Nu in verdiep, om voor mezel te zien… wat kan wel, en wat kan niet?..
Daarnaast ben ik doende om Allerhande zaken uit te zoeken op het gebied van de details die een horloge maken of breken… neem bijvoorbeeld DLC Coatings… Ik heb een middag rondgebeld tot ik gloeiende oren had… maar ik denk nu wel een bedrijf te hebben gevonden die A: goede kwaliteit levert, en B: tegen een schappelijke prijs… omdat ze ingericht zijn op zulk werk…dit bedrijf werkt namelijk ook voor andere horlogefabrikanten… dan weet ik dat ik de juiste heb…

zo ook met de andere dingen die ik moet hebben als ik een horloge uit ga brengen… Ik kan als ik al die zaken op een rijtje heb, uitvlooien wat een horloge moet gaan kosten…
Er moet een uurwerk ingekocht worden, er moet een kast gefreesd/gedraaid worden, wijzerplaat Idem, dan… uitbesteden: wijzers/indices/logo’s wijzerplaten spuiten, of bij Alu wijzerplaten Anodiseren, bedrukken, nabewerking/polijsten en Assembleren/verpakken… en er moet natuurlijk nog een bandje aan. wat ga ik doen… Metaal?.. Leer?.. Isofrane?.. of een Nato?..
Ook die mogelijkheden moet ik onderzoeken…

Wie mijn doelgroep is?.. in elk geval mensen die het bedrag wat ik voor een horloge ga moeten vragen willen besteden aan een Handgemaakt Horloge van Nederlands fabrikaat, met een zwitsers uurwerk, daarbinnen zit mijn doelgroep… dan kan ik de vormgeving matchen met de smaak binnen die groep…

of denk ik nu helemaal achtersteboven?..

of denk ik nu helemaal achtersteboven?..

Het is een heel andere benadering dan de volgorde die forumlid Menkepie aangeeft.
Ik denk ook dat je eerst op de stoel vam de klant moet gaan zitten en proberen door zijn bril te kijken.
Het is mogelijk dat de Arie Kabaalstra manier van aanpakken succesvol is. Maar je kan je kansen op succes waarschijnlijk enorm vergroten door te onderzoeken hoe je de brug kan maken tussen wat je kan en wat je kan verkopen.

He Arie,

Begrijp me niet verkeerd, mijn opmerkingen zijn opbouwend bedoeld.

" in elk geval mensen die het bedrag wat ik voor een horloge ga moeten vragen willen besteden aan een Handgemaakt Horloge van Nederlands fabrikaat, met een zwitsers uurwerk, daarbinnen zit mijn doelgroep… dan kan ik de vormgeving matchen met de smaak binnen die groep… "

Is al een stap in de goede richting maar nog steeds veel en veel te algemeen.

Ga langs bij de KvK, schrijf je in voor een starters bijeenkomst en begin met het schrijven van een bussines plan. Tijdens die bijeenkomsten krijg je handvaten mee om een gedegen bu plan te schrijven.Dit lijkt onnozel maar geeft je inzicht m.b.t. haalbaarheid en richting. Ook kun je er al je vragen m.b.t. marktonderzoek en potjes met centen die er zijn beantwoord krijgen. Er zijn best wel wat potjes/mogelijkheden voor startende ondernemers.Ook kunnen zij je helpen met je eerste stappen op het gebied van marketing en communicatie… van levensbelang! Zeker als je een highend markt wil bedienen zoals jij dat wilt.

Doen!

Kijk! Persoonlijk vind ik je laatste schetsen al een stuk leuker!(tu)

Lekker modern, doe inderdaad iets geks en anders, maar wel “binnen de grenzen”:wink:

Ben benieuwd hoe het verder gaat! De wijzers zijn nu inderdaad anders, misschien leuk om op het einde van de wijzers je logo te zetten, zoals een drie-tand bij Christopher Wart trident:

Volgens mij ga je je op een erg beperkte markt richten. En dat hoeft niet perse negatief uit te pakken.

Persoonlijk denk ik dat je die in die “markt” niemand over de koopdrempel gaat trekken door een compromis-horloge te ontwerpen met invloeden van wat de “horlogeliefhebber” of mogelijke koper zogenaamd zou willen. Er zijn al ruim voldoende horloges te koop zonder eigen smoel of met invloeden van allerhande andere ontwerpen. Als ìk een handgemaakt, Nederlands horloge wil kopen met een mooi uurwerk moet iets me er in aanspreken. Of het nou het vakmanschap, het mooie ontwerp, of gewoon de goodwill is. Dát moet volgens mij dan ook jouw insteek zijn. Fuck de eenheidsworst…

Ik zou niet al te veel waarde hechten aan het Nederlands fabrikaat.
Denk niet dat je het daarmee gaat winnen. Een gedegen martonderzoek is absoluut een vereiste.Of je moet het dan meer zien als een hobby
of wellicht leuke bijverdienste

Op het einde van de wijzers je logo? Mis ik iets op de foto?

Minder = meer lijkt me een goed uitgangspunt , leuk om te zien hoe je ontwerpen steeds mooier worden , vooral de zwarte wijzerplaat met rode minuten indexen en rode secondewijzer ziet er erg goed uit , zeker in combinatie met de moderne kast. De secondewijzer mag spannender ( blijft een roerstaafje , en komt beetje goedkoop over ) Maar het lijkt me erg lastig om een horloge te ontwerpen wat iedereen mooi gaat vinden ( smaken verschillen immers ) Zet m op Arie !! ook als je missie om te kunnen leven van je horloges niet zou slagen , dan nog heb je bergen ervaringen opgedaan die vast weer te pas komen bij andere projecten/banen.:~

hcptdg Schreef:

Op het einde van de wijzers je logo? Mis ik iets
op de foto?

Op het einde/begin van de seconden-wijzer is een drie-tand. Andere merken als Breitling en Omega hebben zoiets ook wel eens gedaan… Als je dan toch zelf je wijzers maakt is dit misschien wel leuk?

Bert1 Schreef:

Volgens mij ga je je op een erg beperkte markt
richten. En dat hoeft niet perse negatief uit te
pakken.

Persoonlijk denk ik dat je die in die "markt"
niemand over de koopdrempel gaat trekken door een
compromis-horloge te ontwerpen met invloeden van
wat de “horlogeliefhebber” of mogelijke koper
zogenaamd zou willen. Er zijn al ruim voldoende
horloges te koop zonder eigen smoel of met
invloeden van allerhande andere ontwerpen. Als ìk
een handgemaakt, Nederlands horloge wil kopen met
een mooi uurwerk moet iets me er in aanspreken. Of
het nou het vakmanschap, het mooie ontwerp, of
gewoon de goodwill is. Dát moet volgens mij dan
ook jouw insteek zijn. Fuck de eenheidsworst…

Ja… Ik wil ook absoluut voorkomen dat ik de zoveelste rolex-kloon wordt…
Ik heb dat ook al eerder aangegeven, niets ten nadele van de liefde en het vakmanschap wat men bij Rolex aan de dag legt… maar er zijn zoveel horloges die in de verte op Rolex lijken, om maar een graante van die markt mee te pikken…voor vele liefhebbers blijft een Rolex net zo onbereikbaar als voor mij een Bugatti 35…

een Logo aan de Secondenwijzer… Christopher Ward is niet de enige… Tissot heeft ook de nodige horloges gehad met een T aan de secondenwijzer… Breitling heeft de B met het anker…

zoals ook al eerder aangegeven, de meeste ontwerpen zijn gebaseerd op het ontwerp van mijn eerste Horloge, de “restauratie” Verdal
Maar…

Dat is mijn basis… de onderkant, de holte voor het kaliber, en het gat voor de stift liggen vast… de Lugs kan ik eenvoudigweg, door het aanpassen van wat maten breder maken, of smaller, of ze verder naar binnen of buiten zetten… op het ronde bovenvlak, kan ik elke vorm die ik kan maken, tekenen, en em dan als 't ware snijden…

Mijn secondenwijzer mag dan op een roerstaafje lijken, eerlijkgezegd ben ik persoonlijk wel gecharmeerd van dat ontwerp… 't is iets wat ik bij geen enkel merk ben tegengekomen… Ik kan er Luminova achter doen… 't is niet zo’n rondje wat de associatie oproept met een stationsklok… dat is wat mij betreft voorbehouden aan die zwitserse firma die ook de klokken levert aan de SBB/CFF

Ik ben nog aan het nadenken over andere ontwerpen, maar die gaatjes… ja… ik kom er eigenlijk iedere keer op terug…

wat vormgeving en smaak betreft… zoveel hoofden, zoveel zinnen… er zijn liefhebbers van Rolex, Ik hoor daar niet direct bij, liefhebbers van VDB Vintage… daar loop ik met een boog omheen… Omega… Leuk… Poljot, Vostok… waarom niet?.. IWC?. vind ik persoonlijk heel mooi, Nomos Glashütte ook…Maar ook een fraaie Vintage kan op mijn waardering rekenen…

Ik ben niet aan één ding gebonden wat smaak betreft… Mijn motoren zijn daar ook een voorbeeld van… twee totaal verschillende typen…

er zijn wat marketing betreft 2 opties… of je maakt wat velen willen… of je maakt iets, en je MAAKT dat velen het willen…

Arie Kabaalstra Schreef:

er zijn wat marketing betreft 2 opties… of je
maakt wat velen willen… of je maakt iets, en je
MAAKT dat velen het willen…

Toen ik jong was, heb ik gestudeerd en dacht dat ik alles wist. Naarmate ik ouder werd, denk ik steeds vaker aan mijn opa, jong van school, maar een gezond boerenverstand.

Inmiddels neig ik naar boerenverstand als het meest nuttige. Deze lange inleiding om even te zeggen dat jouw stelling:

er zijn wat marketing betreft 2 opties… of je maakt wat velen willen… of je maakt iets, en je MAAKT dat velen het willen…

me in al zijn eenvoud, geweldig aanspreekt. Go for it!

luddite Schreef:

of je maakt iets, en je MAAKT dat velen het willen…

Go for it!

Volledig mee eens.

Wat een vreselijk leuk topic is dit aan het worden. Sowieso nu al respect voor je, Arie. Ik ben heel benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen!

Bert1 Schreef:

luddite Schreef:

of je maakt iets, en je MAAKT dat velen het
willen…

Go for it!

Volledig mee eens.

ik heb alle respect voor arie’s vakmanschap, laat dat voorop staan. ik vind het wel heel ambitieus wat ie wilt bereiken met die statement. aan de andere kant, als de lat heel hoog legt dan is het resultaat wat misschien tot de helft komt ook niet mis.

vind de verschillende tips wel hulpvol (tu)

Precies… zo leer ik ook op marketing gebied veel… je kunt met het hoogspringen de lat wel op 2½ meter leggen… maar als je er krap onderdoor schiet?.. 2 meter is ook al niet laag…

Ik ben momenteel nog een beetje aan het “fliegelieren” met kastvormpjes… heb gisteren de van der Gang Vlieger in Real life gezien… Wybe van der Gang droeg “een horloge van de zaak” uiteraard… mooooooi Horloge… heel mooi…

Ik gooi er na de koffie even een Rendertje tegenaan

Zo kan het dus ook… Ik heb er een paar kroonbeschermers op gezet… maar de Sunburst in het ontwerp gehouden.

Mooie klok zo. Ik zou alleen de kroonbeschermers iets minder massaal maken.

Ik zie het ook nu… ik kan ze een stukje verder naar binnen trekken…

Ik heb de Kroonbeschermers wat kleiner gemaakt… en ze wat dichter naar de kast getrokken…

Morgen ga ik eens een poging doen om een Lunette te construeren… ik heb een ideetje in mijn hoofd. maar dat wordt een Lunette met een complicatie… een planetaire overbrenging, met 2 Coaxiale lunettes…eens kijken wat ik daarmee kan bedenken… :slight_smile: