Bert1 Schreef:
Volgens mij ga je je op een erg beperkte markt
richten. En dat hoeft niet perse negatief uit te
pakken.
Persoonlijk denk ik dat je die in die "markt"
niemand over de koopdrempel gaat trekken door een
compromis-horloge te ontwerpen met invloeden van
wat de “horlogeliefhebber” of mogelijke koper
zogenaamd zou willen. Er zijn al ruim voldoende
horloges te koop zonder eigen smoel of met
invloeden van allerhande andere ontwerpen. Als ìk
een handgemaakt, Nederlands horloge wil kopen met
een mooi uurwerk moet iets me er in aanspreken. Of
het nou het vakmanschap, het mooie ontwerp, of
gewoon de goodwill is. Dát moet volgens mij dan
ook jouw insteek zijn. Fuck de eenheidsworst…
Ja… Ik wil ook absoluut voorkomen dat ik de zoveelste rolex-kloon wordt…
Ik heb dat ook al eerder aangegeven, niets ten nadele van de liefde en het vakmanschap wat men bij Rolex aan de dag legt… maar er zijn zoveel horloges die in de verte op Rolex lijken, om maar een graante van die markt mee te pikken…voor vele liefhebbers blijft een Rolex net zo onbereikbaar als voor mij een Bugatti 35…
een Logo aan de Secondenwijzer… Christopher Ward is niet de enige… Tissot heeft ook de nodige horloges gehad met een T aan de secondenwijzer… Breitling heeft de B met het anker…
zoals ook al eerder aangegeven, de meeste ontwerpen zijn gebaseerd op het ontwerp van mijn eerste Horloge, de “restauratie” Verdal
Maar…
Dat is mijn basis… de onderkant, de holte voor het kaliber, en het gat voor de stift liggen vast… de Lugs kan ik eenvoudigweg, door het aanpassen van wat maten breder maken, of smaller, of ze verder naar binnen of buiten zetten… op het ronde bovenvlak, kan ik elke vorm die ik kan maken, tekenen, en em dan als 't ware snijden…
Mijn secondenwijzer mag dan op een roerstaafje lijken, eerlijkgezegd ben ik persoonlijk wel gecharmeerd van dat ontwerp… 't is iets wat ik bij geen enkel merk ben tegengekomen… Ik kan er Luminova achter doen… 't is niet zo’n rondje wat de associatie oproept met een stationsklok… dat is wat mij betreft voorbehouden aan die zwitserse firma die ook de klokken levert aan de SBB/CFF
Ik ben nog aan het nadenken over andere ontwerpen, maar die gaatjes… ja… ik kom er eigenlijk iedere keer op terug…
wat vormgeving en smaak betreft… zoveel hoofden, zoveel zinnen… er zijn liefhebbers van Rolex, Ik hoor daar niet direct bij, liefhebbers van VDB Vintage… daar loop ik met een boog omheen… Omega… Leuk… Poljot, Vostok… waarom niet?.. IWC?. vind ik persoonlijk heel mooi, Nomos Glashütte ook…Maar ook een fraaie Vintage kan op mijn waardering rekenen…
Ik ben niet aan één ding gebonden wat smaak betreft… Mijn motoren zijn daar ook een voorbeeld van… twee totaal verschillende typen…
er zijn wat marketing betreft 2 opties… of je maakt wat velen willen… of je maakt iets, en je MAAKT dat velen het willen…