Alternatief voor ETA?

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik heb de Kroonbeschermers wat kleiner gemaakt…
en ze wat dichter naar de kast getrokken…

Ik zou ze ook iets minder breed maken. Maar dat is puur persoonlijk. Ik vind namelijk bijvoorbeeld de dunnere lugs en kroonbeschermers van de oude Rolex Sub

mooier dan de brede van het nieuwe model.

Zo lijkt het wel op de kast van een vintage Vostok.

marnix.moed Schreef:

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik heb de Kroonbeschermers wat kleiner
gemaakt…

Ik zou ze ook iets minder breed maken. Maar dat is
puur persoonlijk. Ik vind namelijk bijvoorbeeld de
dunnere lugs en kroonbeschermers van de oude Rolex
Sub

http://39xuhy2s83bb43uycbdlqy71dil.wpengine.netdna
-cdn.com/wp-content/uploads/2012/11/sub.jpg

http://blogs-images.forbes.com/arieladams/files/20
13/02/Rolex-SUBMARINER-NoDATE-047.jpg

Je geeft gelukkig aan dat het jouw eigen persoonlijke smaak is :slight_smile:
de één zal kleinere kroonbeschermers willen… de ander vind deze “Steunberen” misschien wel mooi…

Ik sluit niet uit dat er nog wel eens een ontwerp met kleinere komt… dat is zo aan te passen…

Wat ik bij deze Kroonbeschermers heb gedaan, om aan deze vorm te komen is de radius vanaf de Lugs gewoon door laten lopen… die radius is gelijk aan de radius aan de andere kant… alleen daar loopt ie door in de radius van de kast… aan de rechterkant lopen ze dan door, en dan worden ze “recht afgesneden” om de kroon te beschermen…

Als ik de Radius van de Lugs naar de kast een stuk groter zal maken, dan worden de kroonbeschermers automatisch slanker…

er zijn duizenden variaties mogelijk…

Arie Kabaalstra Schreef:

marnix.moed Schreef:

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik heb de Kroonbeschermers wat kleiner
gemaakt…

Ik zou ze ook iets minder breed maken. Maar dat
is
puur persoonlijk. Ik vind namelijk bijvoorbeeld
de
dunnere lugs en kroonbeschermers van de oude
Rolex
Sub

http://39xuhy2s83bb43uycbdlqy71dil.wpengine.netdna

-cdn.com/wp-content/uploads/2012/11/sub.jpg

http://blogs-images.forbes.com/arieladams/files/20

13/02/Rolex-SUBMARINER-NoDATE-047.jpg

Je geeft gelukkig aan dat het jouw eigen
persoonlijke smaak is :slight_smile:
de één zal kleinere kroonbeschermers willen… de
ander vind deze “Steunberen” misschien wel mooi…

Ik sluit niet uit dat er nog wel eens een ontwerp
met kleinere komt… dat is zo aan te passen…

Wat ik bij deze Kroonbeschermers heb gedaan, om
aan deze vorm te komen is de radius vanaf de Lugs
gewoon door laten lopen… die radius is gelijk aan
de radius aan de andere kant… alleen daar loopt
ie door in de radius van de kast… aan de
rechterkant lopen ze dan door, en dan worden ze
"recht afgesneden" om de kroon te beschermen…

Als ik de Radius van de Lugs naar de kast een stuk
groter zal maken, dan worden de kroonbeschermers
automatisch slanker…

er zijn duizenden variaties mogelijk…

is idd puur n persoonlijke voorkeur. kan me voorstellen dan iemand anders de brede elementen mooi vind. ik ben ook maar n klein manneke :stuck_out_tongue:

gezien dat vd radius, zou t zo maar kunnen zijn dat ie er van rechtvoor mooier kan ogen.

Ik heb intussen wat dingetjes geprobeerd… onder andere een grotere radius vanaf de Lugs… door die cirkels verder naar buiten te zetten…

Alles om maar NIET op Rolex te gaan lijken… (:smiley:
Morgenochtend eerst weer een gesprekje om tot ik daadwerkelijk start een inkomen te hebben… de schoorsteen moet blijven roken… wat heb ik eraan als ik over een week of 2 een werkplaats heb, maar de electriciteit niet kan betalen?.. precies…

Misschien moet je juist wel niet al te veel kijken naar wat anderen mooi vinden maar vooral op zoek gaan naar je eigen stijl. Dan komt er straks geen niet-kloon op de markt maar een echte Kabaalstra waar je ziel en je zaligheid in liggen. Zo’n kunstwerk is een succes ook als er maar eentje op de markt komt. Je hebt dan in elk geval iets moois van jezelf nagelaten aan de wereld.

Dat is ook hetgeen waar ik momenteel naar zoek… op zich heeft de “Verdaluminium” al een heel eigen smoel, met een vintage lijnenspel…
het Sunburst freespatroon op de kast, dat is eigenlijk wel iets wat ik in elk horloge wil laten terugkomen…

Verder ben ik lekker aan het “fliegelieren” met allerhande kastvormpjes…eens zien wat er mogelijk is…

Eisen die ik aan mijn horloges stel:
een Eigen smoel, Kwaliteit, saffierglas en een goed (zwitsers) Kaliber

Die laatste render zou ik graag in het echt willen zien! Best wel mijn smaak zeg maar.

@Arie, merk je nu dat het ook best handig/nuttig kan zijn om m.b.v. digitale plaatjes op fora een beetje aan te voelen/checken wat men van iets vindt? Het is natuurlijk fijn als je gelijk een prototype kunt maken/tonen, maar velen (doel even op dat voorbeeld op WUS) kunnen het makkelijkst eerst alleen een render tonen. A.d.h.v. die plaatjes kunnen ze dan een idee krijgen of er genoeg animo is om verder te gaan met de productie.

Die laatste… is ook één van mijn favorieten… Dus… u vraagt… wij Renderen…

met Oranje wijzerplaat en Oranje Isofrane band.

de Basic versie met Blauwe wijzerplaat en Lederen band

en de Black Edition, met DLC gecoate kast, zwarte wijzerplaat met rode indexring, en lederen band

Ik beloof, dat als ik mijn werkplaats heb ingericht… dat deze kastvorm de eerste is waar ik een prototype van ga bouwen… Ik ben ook heel benieuwd hoe ie eruit komt te zien…
de maten zijn voor velen ook belangrijk. deze kast is 39.5 mm in doorsnede, 41.5 over de Kroon gemeten en 46 mm over de Lugs…

marnix.moed Schreef:

@Arie, merk je nu dat het ook best handig/nuttig
kan zijn om m.b.v. digitale plaatjes op fora een
beetje aan te voelen/checken wat men van iets
vindt? Het is natuurlijk fijn als je gelijk een
prototype kunt maken/tonen, maar velen (doel even
op dat voorbeeld op WUS) kunnen het makkelijkst
eerst alleen een render tonen. A.d.h.v. die
plaatjes kunnen ze dan een idee krijgen of er
genoeg animo is om verder te gaan met de
productie.

Ja… daar ben ik me van bewust… maar zoals je weet… ik heb momenteel nog geen werkplaats… ik hoop over een week of 2 mijn sleutel te krijgen… dan kan ik mijn werkplaats en mijn huis gaan inrichten… tot die tijd kan ik wel zaken voorbereiden… zover zelfs dat ik de CNC programma’s voor het frezen van een kast NU al zou kunnen maken…
't grote verschil is echter wel: Ik heb daadwerkelijk al wat horloges gebouwd… de Verdaluminium, de Beercan en de Panzerseiko

de Beercan

en, op horlogegebied totnogtoe mijn Magnum Opus:

de Verdaluminium

zodra ik mijn machinepark operationeel heb ga ik aan de gang met het bouwen… tot die tijd moet ik nog van alles uitzoeken… ik heb ook nog geen info met betrekking tot de inkoop van Kalibers… om maar wat te noemen…

Panzerseiko? Mis ik iets?
Je zou ook de kroon helemaal in de kast kunnen laten verzinken.

“PanzerSeiko”

een Seiko quartz kaliber in een kast gemaakt van Böhler S 390, een Poedermetallurgisch koudwerkstaal… er zitten zoveel andere elementen in… dat je het nog net “staal” mag noemen…

zie ook : http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1747812,1747812#msg-1747812

Potverdorie Arie, da’s volgens mij een heel oud stalen bandje, die van mij is uit eind jaren 80 iig :slight_smile: )of worden ze nog steeds gemaakt?)

Arie Kabaalstra Schreef:

"PanzerSeiko"
http://i12.photobucket.com/albums/a220/ArieKabaals
tra/DSC_0662_zps3323d2c3.jpg

een Seiko quartz kaliber in een kast gemaakt van
Böhler S 390, een Poedermetallurgisch
koudwerkstaal… er zitten zoveel andere elementen
in… dat je het nog net “staal” mag noemen…

zie ook :
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1747812,1747
812#msg-1747812

Dat bandje… goh… 't is niet het originele bandje van de Seiko… maar hoe ik eraan kom?.. oud is ie zeker… zou best kunnen dat de mijne van dezelfde tijd is als de jouwe… :slight_smile:

ik heb eens gehoord dat er een best lange wachttijd is voor sellita uurwerken, iets van een jaar…trouwens, leuk project waaraan je werkt!

Ik moet er nog even achterheen… Sellita, of Soprod, daar ben ik nog niet over uit… hangt inderdaad van de levertijden af…

't plan tot dusver, eerst maar eens zien dat ik 1 caliber hier krijg… of in elk geval niet meer dan 10… dan kan ik fysiek passen, en echt een kast eromheen bouwen…

Wat me van de Sellita Kalibers wel aanstaat is het gegeven dat ze 't zelfde “grendelsysteem” gebruiken als ETA voor het bevestigen van de wijzerplaten, waar Soprod 't Suikerbrood gebruikt… de “ETA grendels” zijn wat minder gevoelig voor afwijkingen… een dikteafwijking van -0.10 mm op een wijzerplaat pootje met een grendel is geen ramp… -0,10 mm op een suikerbrood… is een losse wijzerplaat… bovendien… mag je die suikerbroodjes nooit verwisselen, of je moet de wijzerplaat pootjes aanpassen… met een wijzerplaat met een harde laklaag, of emaille loop je grote kans dat de laag eraf barst… in handen van een onkundige horlogemaker heb je dan meteen grote schade aan je wijzerplaat… dat wil ik niet…

Ik streef ernaar dat je voor "regulier onderhoud gewoon naar een horlogemaker kan gaan… en dat ie zijn werk gewoon zonder al te veel moeite kan doen… daarbij komt ook nog dat de Sellita Kalibers nagenoeg kopiën zijn van ETA’s. omdat Sellita in het verleden blijkbaar nogal wat werk uitbesteed kreeg van ETA. … ETA deed het dus niet allemaal zelf…

Heb je nooit overwogen om een eigen complicatie toe te voegen?

Nooit overwogen?..

Ik zit wel met die gedachte te spelen… maar dan moet ik me eerst gaan verdiepen in cycloïde vertanding, die op veel plaatsen in uurwerken wordt gebruikt, ik moet een pers hebben om robijnlagers te zetten, freesjes om tandraderen te frezen, en meer van zulks…

Ik weet van mezelf dat ik dat wel voor elkaar zou kunnen krijgen… ik heb laatst ook een complicatie gemaakt voor een mijlenteller, om em om te bouwen naar kilometers, maar ook daar moest ik me eerst inlezen voor wat de tandwielen betreft… amerikanen gebruiken Diametral Pitch tandwielen, die gelukkig dezelfde vorm hebben als de Evolvente vertanding die hier gemeengoed is, maar de maatvoering is duidelijk anders…

er zal in de toekomst zeker wel een eigen modificatie komen…mogelijk zelfs een eigen Ebauche…waarbij de complicatie als zodanig niet OP het standaard ebauche wordt gemonteerd, maar waar deze een integraal onderdeel is van het totale ebauche… zodat ik een tussenplatine weg kan laten, en zodoende mijn inbouwhoogte zo klein mogelijk kan houden…

verder… moet ik me echt nog flink verdiepen in de werking van sommige complicaties… ik begin nog maar net…

Ik denk er ook aan om tussen de bedrijven door zelf een klok te gaan construeren, om de basis van het uurwerkmaken onder de knie te krijgen…
als dat lukt, kan ik op een wat groter formaat ook experimenteren met complicaties op dat uurwerk… te denken val aan in eerste instantie en klok met datumaanduiding mogelijk ook maanstanden…

Ik kan dan ook de kunst een beetje afkijken van de Comtoise van mijn ouders… die loopt wat onregelmatig, wat waarschijnlijk het gevolg van temperatuurwisselingen is…'t ding is bij mijn weten zolang ik leef al niet meer gesmeerd, het vet op de raderen is tamelijk hard inmiddels… daar mag wel eens een frisse lik olie op… dus zal het grootwerk uit de kast genomen moeten worden…

Dat uurwerk heeft een tikgetal van 3600, dus kan ik op basis van de vertandingen in dat uurwerk de boel narekenen… en omzetten naar een tikgetal van 21600 of 28800…

Ah, ik voel een uurslag aankomen