Alternatief voor ETA?

ratchet Schreef:

Ah, ik voel een uurslag aankomen

Dan voel je meer als ik… 't is mooi… maar daar ga ik voorlopig mijn vingers nog niet aan branden… een slagwerk in een horloge is zo’n beetje de meest gecompliceerde complicatie…

Ik kan je op voorhand vertellen… als er zoiets komt… dan zal ie een prijskaartje hebben met 5 cijfers vóór de komma… en ik kan dan niet garanderen dat het eerste getal een 1 is…

De kans dat ik een Tourbillon bouw is aanzienlijk groter…

Ah, een beetje duwen en trekken en de dromen komen boven drijven :slight_smile:

Wel een heel mooi doel om naar toe te werken, een tourbillon is het mooiste hart dat een uurwerk zich kan wensen. Ik denk dat heel horloge-minnend Nederland hoopt dat het er ooit een keer van gaat komen.

't grappige van een Tourbillon is dat het er heel gecompliceerd uitziet, maar dat het principe geniaal in al zijn eenvoud is…

waar een gewoon kaliber de balans en het anker en ankerrad vast in de platine hebben zitten, daar zit bij een Tourbillon dat alles op een separate platine, met een brugje erover… de “kooi”… , die hele kooi wordt door de veerton aangedreven, en het ankerrad ontvangt zijn draai-kracht via een tandkrans onder de kooi…

't meeste rekenwerk zit em in het gegeven dat je voor’t mooie de rotatie zo maakt dat de kooi 1 omwenteling per minuut maakt… zodat ie meteen als secondenwijzer kan fungeren…

de meest krankzinnige tourbillon vind ik wel de Ulysse Nardin Freak Diavolo…

waarom?.. omdat het HELE kaliber hier in feite op de Minutenwijzer is gebouwd…
de “oude Freak” had geen Tourbillon als zodanig… maar omdat de Balans OP de minutenwijzer is gebouwd, is het in feite al een Tourbillon… met de Diavolo zijn ze nog een stap verder gegaan, en is het in feite een dubbel Tourbillon, omdat de balans als Kooi op de minutenwijzer 1 keer per minuut rondgaat… en als secondenwijzer fungeert, en omdat ie 1 keer per uur een heel rondje over de wijzerplaat maakt…

het HELE kaliber zit zoals gezegd op de minutenwijzer, en waar je normaalgesproken het kaliber aantreft, zit nu alleen een veerton…achter de wijzerplaat dus…
De veer draait gewoon de minutenwijzer in het rond, en de krachtoverbrenging op het uurwerk geschied door een tandkrans waar een tandwieltje op de punt van de wijzer ingrijpt… , en dan zit er om de as in het midden nog een bus voor de urenwijzer… volg je het nog?.. nee?.. geen nood… ik moest er ook even naar kijken eer ik het begreep… maar…See for yourself…

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ogFcRRaQ8z0[/video]

toen ik eenmaal begreep hoe een tourbillon werkte… heb ik ook al met dit idee gespeeld… nog niet wetende van het bestaan van dit horloge…

't is wel heeeeeel gaaf… maar waarschijnlijk ga ik op korte termijn niet in staat zijn om em te kopen…

Heel mooi. En het kan nog ingewikkelder, met een tourbillon die over 2 assen draait. Ook een geniaal ontwerp:

Je zou zelfs kunnen denken aan een tourbillon waarbij de ene rotatie-as de uren aangeeft en de andere rotatie-as de minuten. Wordt wel een wat dikker horloge op die manier maar wel uniek.

Of wat dacht je van een twee-cylinder horloge? Is al bijna een motorfiets :slight_smile:

MB&F… tja… wat zal ik ervan zeggen… even over de constructie… 2 balansen en een Differentieel… hetgeen betekent dat je in concreto 2 keer moet afregelen…ik denk dat je meetinstrument gek wordt… want er zitten 2 onrusten in… en als die niet precies gelijk lopen, dan is het een “teringherrie” in dat horloge… Stel!.. de ene loopt te hard, en de andere te langzaam… dat verschil wordt wel opgelost door het differentieel, maar als het horloge in zijn geheel te snel of te langzaam loopt… welke balans ga je dan regelen?..

als technologisch hoogstandje heel knap, maar in mijn beleving totaal nutteloos… een differentieel in een horloge is nuttig als je 2 veertrommels hebt… dan lopen ze gelijkmatig af… en heb je een grotere gangreserve.

Wat ik bijvoorbeeld een heel mooie complicatie vind, is het muziekwerkje in de Ulysse Nardin Stranger…

Dat “nutteloos” geloof ik niet zo, ik denk dat de twee balansen ervoor zorgen dat het uurwerk preciezer loopt als het goed is afgeregeld. Bovendien heb je hier twee routes voor krachtoverdracht van veertrommel naar de rest van het uurwerk en misschien helpt dat ook wel mee.

de verschillen in beide balansen zullen elkaar compenseren… dat dan weer wel… maar hoe stel je zoiets af?.. dan moet je de ene stil zetten, om de andre af te regelen…

één tourbillon is makkelijker…

misschien is het een valkuil, maar ik ben zelf nogal pragmatisch ingesteld… “trick for trick’s sake” doet me niets… als ik een technologisch hoogstandje maak, dan moet het in mijn idee ook echt wat toevoegen…

eigenlijk, met de moderne materialen kun je jezelf afvragen of een tourbillon nog wel van deze tijd is, maar… een Tourbillon blijft gewoon een schitterend ding om naar te kijken… zo’n dubbele balans… hoe goed je ook bent… ze zullen nooit perfect synchroon blijven lopen… omdat er een differentieel tussen zit…

Arie Kabaalstra Schreef:

maar… een Tourbillon blijft gewoon een
schitterend ding om naar te kijken…

en daar gaat t soms ook om. n rc hirloge geeft veel nauwkeuriger de tijd weer, maar soms willen we meer dan alleen functionaliteit.

maar ik snap je principe wel. de 100 jewels horloge vind ik daar n schoolvoorbeeld van. http://people.timezone.com/library/workbench/workbench0025

Dit is ook een leuke. Ik bezit een horloge met een dergelijk uurwerk.

Er is een periode geweest dat men dacht. hoe meer “jewels” hoe beter het uurwerk… eh… nee… dat hoeft niet… als er maar robijnen zitten op de plaatsen waar ze echt nodig zijn…
zoals ik het begrepen heb… robijnen pas je alleen toe op plaatsen waar je veel beweging hebt… de Veerton bijvoorbeeld?.. die kan gewoon in de platine en de kloof draaien… is goed genoeg…het kroonwiel… die draait elke dag een paar rondjes… maar die heeft genoeg aan een lagerbusje. en een druppie van een wat dikkere olie…

een basis uurwerk ( tijd/datum) zit met 17-24 robijnen wel goed in elkaar…

Grappig in deze… de ETA 2763 uit mijn vaders Verdal… heeft er 17… de nieuwere die ik onlangs kocht… hebben er 24… da’s toch een forse toename… 7 meer.

Momenteel drukte met mijn huis… ik hoop volgende week te horen wanneer ik erin kan… dan kan ik namelijk aan de slag… Ik heb een aantal mensen lekker zitten maken met ontwerpen die ik heb getoond… nu wordt het tijd om “mijn grote mond” dicht te gaan houden… en mijn handen laten doen wat mijn mond beloofd heeft… ofwel. .zodra ik mijn machine heb staan in mijn werkplaatsje achter het huis… dan is de eerste klus… een naambordje voor onder mijn Deurbel, en dan… dan gaan we horloges maken…

Ik denk er ook aan… zoals eerder gemeld… om een klok te gaan maken… zelf een ankerrad, een anker, slinger, wijzerplaat… Grootwerk, raderen en wijzers… ach… Watzefuk…Datumaanwijzing?.. waarom niet… maar dan wel met een “Genevawheel”… is een mechaniekje wat ik ook voor de gereedschapwisselaar van mijn draaibank nog eens moet bouwen… en als je em zuiver kan maken… dan hoef je nooit meer een beitel af te stellen… :slight_smile:

Ik kan in afwachting tot het moment dat ik de sleutel krijg tot wat “Casa Kabaalstra” moet gaan worden niet stilzitten…

Ik heb verschillende dingen getekend de laatste dagen… één ervan wil ik jullie toch niet onthouden…

zodra ik mijn werkplaats ingericht heb, ga ik een aantal kasten frezen uit Obomodulan, een PU Hardschuim, zo kan ik in korte tijd een aantal modellen “testen”… deze staat alvast op de lijst… ik ben wel tevreden over het ontwerp…

Mooi! Blijf de secondewijzer toch minder vinden

tja… wat die secondewijzer betreft… ik kan het niet iedereen naar’t zin maken… als je nog een suggestie hebt, sta ik er wel voor open… zo’n ding is zo getekend…

in the mean time…

dacht ik… laat ik eens gek doen… en dan gebeurt er dus dat… :slight_smile:

Oeh! Dit is ook een mooie!

Ik dacht bij deze… laat ik ook eens zien hoe een mosterdgele band staat op mijn ontwerp…

Ik ben er wel blij mee… bandje is zo gewisseld natuurlijk…:slight_smile:
mogelijk ga ik zo nog wat wijzers ontwerpen… hoewel die “koffielepel” wel een heel eigen smoel heeft…

"hoewel die “koffielepel” wel een heel eigen smoel heeft…"
Is dat niet juist het probleem :+
Ik persoonlijk vind de zwarte wijzerplaat met rode accenten toch nog het mooist , maar de kast is zeker verbeterd , ben benieuwd hoe het ontwerp eindigt :~

Als je die koffielepel nu een gaatje geeft i.p.v. drie en meer naar boven van de wijzer plaatst? Vindt die gaatjes wel weer passen bij de minutenring met die zwarte stippen.

Beste Arie,
Ik volg dit nu al een tijdje op de achtergrond en vind het geweldig met wat je aan het doen bent (tu)

Persoonlijk vind ik het laatste model qua kast vormgeving het mooist !
Het liefst gepolijst;) maar dat is mijn smaak.

Wat ik mij alleen nog afvraag is waar staat je logo voor?
Waarschijnlijk is het al eerder vermeld maar kon het niet terugvinden …

Verder , (tu) TOP !!

Pieter .

.