Alweer een Longines Avigation BigEye NA/review-topic - met veel plaatjes

Dit is hem dan, de Longines Avigation BigEye op de originele band.

Veel tekst, veel foto’s. Alle foto’s van de BigEye zijn van mezelf en ik doe niet aan foto’s bewerken, dus je zal het nodige aan stofjes tegenkomen.

Even het saaie uit de weg. De specificaties:
• 41mm zonder kroon
• 48.7mm lug to lug
• 20mm lug width
• 14.7mm hoogte
• Domed saffierglas
• 30m waterdicht :frowning:
• Uurwerk:L688.2

Wat is het?
De Longines Avigation BigEye maakt onderdeel uit van de heritage-lijn van Longines. De meest bekende telg is waarschijnlijk de legend diver. De BigEye geïntroduceerd op Baselworld 2017 en is een remake van onderstaand model uit de jaren 30 of '71? waar eigenlijk verder niet heel veel over bekend is. Longines won met het horloge de “Revival”prijs van de 2017 Grand Prix de l’Horlogerie de Genève.

Zoals je ziet hadden de designers van het nieuwe model een makkie. Het lijkt wel een 1 op 1 kopie! Ik ben wel blij dat ze op het nieuwe model normale lume hebben gebruikt en niet van die “bleh” faux patina oranje zooi. Online is nog wel meer informatie te vinden over het origineel.

Waarom ik de BigEye heb gekozen?
Hier is het begin van de zoektocht te lezen. Heb zelfs een halfslachtige poging gemaakt om een el primero te kopen, maar het lot heeft anders besloten. En op dit moment vind ik het uiteindelijk toch teveel geld.
In de tussentijd raakte ik ook steeds meer gecharmeerd van vintage horloges, voor erbij. Dit design, heerlijk:


Ik ging weer terug naar mijn zoektocht en heb heel lang deze Junghans overwogen.

Verder vond ik deze Zenith CP2 ook lekker om over te dromen.

Wacht eens even, als ik deze drie nou eens in de blender stop, wat komt er dan uit?
Tada, de BigEye.

Het zaadje was ondertussen al geplant door @Erik11die in mijn originele zoektopic dit horloge al had aanbevolen, maar toen was mijn horlogesmaak nog niet volledig ontwikkeld.

Tweedehands of nieuw?
Eerst wilde ik op Daffie wachten, maar die had ondertussen een Oris al weer ingeruild voor een Damasko en maakte verder weinig vorderingen. Dan zelf maar op zoek naar jonggebruikten, maar er zijn amper exemplaren te vinden op de tweedehandsmarkt. Dat kan 3 oorzaken hebben:

  • niemand heeft dat lelijke ding gekocht
  • de doorverkoopwaarde is zoooo laag, dat iedereen hem liever houdt dan dat ze hem wegdoen
  • hij is te mooi om weg te doen

Ik hoopte maar op het derde en voorlopig blijf ik daar bij!

De aankoop
Dus het ging een nieuw exemplaar worden. Na lang rondstruinen op het internet kwam ik er achter dat de goedkoopste exemplaren toch via een Duitser of op chrono24 te vinden waren. Eerst bij een paar grote Duitse aanbieders op mijn beste Duits, met een heel mooi verhaal, geprobeerd iets van de prijs af te halen, maar dat bleek niet mogelijk.
Balen.
Hmm, wat nu? Toch de trekker overhalen en de Duitse economie spekken, of nog even verder zoeken? Het werd het laatste, met daarbij de acceptatie dat een 40% off listprijs (iig voor mij) niet haalbaar was op dit model. Ik vergrootte het maximum bedrag en ging op zoek naar andere aanbieders die prijsvoorstellen accepteerden. Ondertussen was ik er ook al achtergekomen dat de aanbevolen prijs in Britse ponden lager was dan die in euro’s. 1+1=2. Ik kwam dus uit bij de verkoper Swisstimepieces.co.uk op chrono24. Na een paar berichten heen en weer met Sam kwamen we snel al tot een bedrag dat voor beiden acceptabel was. Dit was overigens op eerste paasdag!
Spannend! Nog nooit zo veel geld uitgegeven aan een horloge. Daar had ik de rest van mijn leven jaarlijks Vostoks en Komandirskies van kunnen kopen.
Vanaf toen, elk kwartier kijken of er al een update was. “Paasdinsdag” kwam de boodschap van Sam dat het horloge die week verzonden zou worden. Een dag later het verlossende mailtje dat het pakket bij DHL express was.
Daar ging die. Van Manchester naar East Midlands, via Leipzig en Amsterdam uiteindelijk bij een koerier in Eindhoven op vrijdagmiddag. Die vrijdag was ik tot 13 uur thuis, uiteraard kwam het pakket later en ik zag dat het was afgeleverd bij de schuinoverburen. (Blijkbaar is dat geen enkel probleem met dure pakketjes?)
Maar het horloge was binnen! Goed verpakt en al kwam de 3 kilo! wegende doos tevoorschijn!


Mocht je willen, dan kun je je horloge tentoonstellen. Verder aanwezig een instructieboekje, gestempelde garantiekaart en een geseald boek over de Longines historie.
Moet nog steeds een plekje verzinnen waar ik de doos nu moet laten.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat toen ik het horloge in de doos zag (in de schaduw) ik er niet kapot van was (understatement), maar dit veranderde vlot toen ik het horloge uit de doos haalde en eens goed ging bekijken en dragen!
Hieronder een overzicht van alle aspecten van het horloge, met wat ik er mooi, en niet mooi aan vind.

Het horloge zelf
Buiten de doos is ook de band niet overigens niet bijster interessant en heb deze dan ook al vervangen. Loopt van 20 naar 18 mm. De gesp bevat het Longines logo (zandloper met vleugels)


Wat wel bijzonder is aan de band, is dat deze NIET de kleur heeft zoals op de foto’s, alsof er iets kwantummechanisch aan de hand is. De kleur is grijzer, minder bruinig, maar je moet het zien, ik kan het niet uitleggen.

Dan het uurwerk. Het uurwerk is een L688.2 (de ETA A08.L01), wat een verbeterde versie is van de Valjoux 7750. Het uurwerk bevat dus ook de Valjoux wobble. Iets wat ik persoonlijk niet begrijp. Waarom zou je de rotor niet bidirectioneel maken? Zelfs mijn Vostokrotors kunnen beide kanten opdraaien om energie op te bouwen. Aan de andere kant, het heeft ook wel weer iets grappigs en het zal ongetwijfeld lastiger zijn dan ik denk om te maken, maar toch…
Ergens is het jammer dat het geen zichtdeksel is, want het uurwerk schijnt best aardig afgewerkt te zijn:
photo Screen-Shot-2013-03-29-at-14_zps154beb8f.png
ml_image

Het toont ook het kolomwiel, dat in het blauw is uitgevoerd.
Verder is de energiereserve van 54 uur! wel het vermelden waard. Ik heb dit nog niet proefondervindelijk kunnen ondervinden, want zo lang is het horloge nog niet van de pols geweest :smile:
Het tikgetal van 28,800 zal niemand verrassen. Nu in de eerste week loopt het uurwerk ~+6 seconden per dag.

Zoals gezegd, het kastdeksel is dicht. Een niet al te spannende gravure, maar is wel lekker speels in het licht:


De rest van de kast… breast brushed is best! De kast is grotendeels geborsteld, met enkele gepolijste accenten: de pushers, kroon en één trede van de stepped bezel! Heerlijk!


Stepped bezel of kast, zeg het maar. Lekker. Lekker.

Het saffierglas doet ook gewoon mee met steppen!

Het bijkomend voordeel is dat het glas zo mooi beeldvervormend wordt!

Terug naar de traptredes. Zelfs de wijzers staan als een pagode op elkaar.

En dan weer naar de buitenkant. De kast, hoe lig het op de pols. Nou zo:

Met daarbij ook een saaie kant van het horloge. Tsja, gelukkig kijk ik er zelf nooit zo naar.

Door naar mooiere zaken van de kast.
We beginnen met een gedachtenexperiment. Denk aan je jeugd. Dat je het vlooienspel aan het spelen bent op de grond bij je oma op het standaard zondagbezoek. Je pakt een mooie middelgrote fiche beet en drukt op de rand van een fiche die er goed voor ligt, waardoor deze een meter opspringt EN in het bakje eindigt. Dat gevoel van de exacte hoeveelheid druk en weerstand, waarvan je weet dat de fiche precies doet wat je wilt, hoef je nooit meer te missen met dit horloge om de pols. Het indrukken van de pusher geeft, naast dit enorm bevredigende gevoel van perfectie keer op keer weer, een heerlijke mechanische klik.

Uit de lendenen van de pushers ontspruiten de lugs, die onderdeel zijn van de traptreden! Dat heb ik niet vaak eerder gezien, vaak lopen de lugs over de volle hoogte van de kast. Zelf snap ik niet helemaal waarom de onderkant van de lugs ergens op een kwart van de onderkant van de pushers begint. Dat zal wel van het origineel komen. Maar al met al, van (schuin)boven gezien is het in perfecte harmonie met de kast. Bovenkant in cirkelvorm geborsteld, de zijkant, net als de kast, horizontaal.

Dan het allermooiste van het horloge, de wijzerplaat! Geen faux patina, check. Geen datum, check. Absentie van zaken kan gewoon een pre zijn!


Een assysmetrische wijzerplaat, maar toch in balans. En symmetrisch zou vermoedelijk een te “cleane” wijzerplaat opleveren. Arabische, gelumede numerals. Jammie. Een ietsiepietsie lichter groen had van mij gemogen, maar ik kan hier absoluut mee leven!
En hier de lume:

Klein schoonheidsfoutje wat mij betreft: de 5 en 7 op de uurteller zijn anders dan die van de uurmarkeringen.

Alle subdials met concentrische cirkels. Lekker, lekker.



En dan het grote oog. Met grotere markeringen per 3 minuten. Waarom dit niet per 5 minuten is weet ik niet, maar ik vind het wel mooi! M’n zoontje is er in ieder geval hartstikke blij mee. Die hoeft nu als hij straf krijgt maar 3 ipv 5 minuten op de mat!

Nog maar wat meer plaatjes. Het is bijna onmogelijk om dit model lelijk op de foto te zetten. Een natural beauty.


Al met al, een fantastisch horloge dat ik iedereen kan aanraden, maar koop er dan wel een ander bandje bij.

77 likes

Wow 2e keer in 2 dagen dat ik positief benoemd word :blush:

Heel mooi horloge en goed om ze hier eindelijk te zien! Laatste band staat ook heel goed wat mij betreft

2 likes

Heel gaaf! Geniet ervan! :smile: :+1:

1 like

Nice, van harte!

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Mijn complimenten voor deze interessante uiteenzetting!!
De plausibele tekst en fraaie foto’s geven deze Longines Avigation BigEye een vaste waarde!!
Veel draag-plezier dan ook met deze karaktervolle verworvenheid. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Prachtig horloge en mooi verhaal met veel foto’s!:+1:
Veel plezier ermee!

1 like

Een geslaagde re-issue, bijna meer een re-make en een zeer verzorgde bespreking met prachtig foto werk.

Geniet van je aanwinst!

1 like

Van harte gefeliciteerd, mooie aanwinst. Alleen betwijfel ik of er een gemodificeerde VJ 7750 in tikt want die heeft geen kolomwiel. En dat is niet iets wat je zo even aan een uurwerk modificeert denk ik.

2 likes

Zo, hé!

Inderdaad een mooi horloge!

1 like

Gaaf horloge! Proficiat!
Binnenkort neem ik een weekendje vrij om je post eens door te lezen!

4 likes

Mooi horloge en dito bijdrage !

1 like

Geweldige aanwinst. De Big Eye heeft gewoon iets! Van harte en dank voor de heerlijke uitgebreide NA topic. :ok_hand:

1 like

Prachtig horloge en een mooi verhaal met prima foto’s, daar hou ik van :grin:

1 like

Prachtige aanwinst en een erg mooi en goed informatief verhaal…

Veel draagplezier :ok_hand:t2:

1 like

Ik schrijf niet vaak gefeliciteerd reacties bij NA topics, omdat het zo obligaat overkomt. Echter wil ik toch even zeggen dat je een prachtige review hebt geschreven! Je bent duidelijk geen zondagsschrijver :wink:.

3 likes

Heerlijk leesvoer. Prachtig horloge. Mooi ook dat ze ervoor gekozen hebben de kast te borstelen. Geniet ervan :+1:

1 like

Proficiat, erg mooi!

1 like

Very nice review!

1 like

Bedankt! Heb er een week over gedaan. De slechte stukken op zondag :wink: Elke dag een stukje en dingen aanpassen nav verdere ervaring met het horloge.

Hier meer info op de watch wiki:
https://www.watch-wiki.net/index.php?title=ETA_A08.L01
Gemodificeerde vj7750 is misschien iets te kort door de bocht, maar een dna test beschouwt het wel als zeer naaste familie.

1 like