Aqua Terra vs Grand Seiko

Los van de tekortkomingen van mijn nieuwe aanwinst, een 1st gen Aqua Terra quartz, wou ik die even naast mijn Grand Seiko met dubbel logo (ook quartz) leggen.

De GS is 40 mm in de prachtige GS44 kastvorm, de AT is 38 mm. Beide in staal, beide met een medaillon op de achterkant.

De GS heeft geen geschroefde kroon, de AT wel. Beide met een versierde kroon, daar waar de AT het Omega logo er in 3D “op” ligt, is die bij de GS “slechts” ingefreesd.

Beide hebben opgelegde uurindices, maar de AT heeft lumen markeringen.

De AT heeft een zwarte dial, opgelegd Omega logo en witte tekst. De GS heeft een opgelegd GS logo en “zwevend” Seiko tekst en zilvere tekst.
Als ik me goed herinner is het bij deze AT dat omega terug is begonnen met opgelegde logo en indices te gebruiken ipv die te printen.

Het datumvenster is bij de GS omrand met metaal, die Omega AT heeft dit niet.

De AT heeft een sluiting op de schakelband die deels uitschuift en 1 knop om de sluiting te openen, de GS heeft een gewone clindersluiting met 2 knoppen.

Beide hebben het logo in de sluiting staan.

Beide hebben een type van wijzers met facetten, maar die van de GS zijn mooier, zeg maar scherper, afgewerkt. De punt op de minuten wijzer van de AT is wel typerend voor die lijn. Ze zijn daar ook van lumen voorzien.

48 likes

Fraai duo! En leuk om ze zo naast elkaar te zien…met de verschillen benoemd.

1 like

Leuk om ze naast elkaar te zien.
Aangezien je beide modellen bezit, welke geniet je voorkeur en waarom?

2 likes

Nog te snel om echt te oordelen.

Maar de GS is prachtiger afgewerkt, er gebeurt meer in de lijnen en vormen van de kast, preciezer gangwerk.

De AT oogt sportiever, is mogelijk meer het horloge waar ik sneller naar zal grijpen om aan te doen.

Volgens mijn vrouw heb ik nu 2 dezelfde horloges. Ik ga haar niet tegenspreken, hier kan ik waarschijnlijk wel mijn gelijk halen.

6 likes

Ik heb ooit zelf voor de keuze gestaan tussen een AT quartz en een GS quartz.

Jij hebt dat beter aangepakt.
Waarom kiezen als je ze ook beiden kan nemen en beleven :wink:.
Vandaar dat ik ook geïnteresseerd ben naar je belevenis na ze wat langer te bezitten.

Voor mij werd het uiteindelijk de GS SBGP0013. Voor mij nu een echte GADA. Reden dat ik hem koos over een AT:

• Beter uurwerk, zeker ook met het oog op levensduur.
  • Betere Afwerking.
  • Nieuw ipv tweede hands.

Een voordeel van de AT vind ik het gebolde saffier glas. Ik meen mij te herinneren dat de AT quartz 39mm is? (En de dikke automaat 38mm)

De 44GS quartz heb ik ook nog gepast, deze had in eerste instantie mijn voorkeur.
De SBGP0013 met de meer standaard kast sloot echter beter om mijn pols (40mm op 17.5cm omtrek), wat mooier oogde.

1 like

Hier ook de AT in 36mm (blauwe wijzerplaat) en de SBGX261 naast elkaar gehad.

Vind Grand Seiko mooier afgewerkt maar de Omega bracelet droeg fijner.

De Omega wijzerplaat met sunburst had ook wel iets. Maar dat vind ik van de compleet zwarte GS wijzerplaat ook.

11 likes

Ik heb het nog niet nagemeten, Omega zelf beweerde in hun lancerings catalogus 38 mm.

De sunburst dial blauw of zilver zijn inderdaad ook prachtig.

De GS is hier op het forum gekocht, tegen de verwachting van mij en de verkoper was er toen maar weinig animo voor. Ik heb toen mijn Omega Blake van de hand gedaan om die GS te kopen. Sommigen vonden dit een gekke keuze.

3 likes

Wat ik over het algemeen voor Grand Seiko überhaupt vind spreken is dat hun kasten vaak iets meer bewerkt zijn vergeleken met andere merken. Net zo’n facet langs de onderzijde van de flanken maakt een kast gewoon veel geraffineerder om te zien. Die foto van de kant met de kroon maakt dat erg duidelijk, ik vind de Omega er dan een stuk eenvoudiger uit zien - en niet op een goede manier.
Wat deze GS nog mee heeft is dat 'ie een band met 5 links heeft, meen dat dat bij GS ook maar beperkt gedaan is en dat je meer quartz modellen met 3 links ziet zoals de Aqua Terra het ook heeft. Maar het voegt wat mij betreft wel nét dat beetje extra toe.
Van deze 2 is voor mij duidelijk de GS de favoriet, maar dat komt door de 44GS kast. De GS modellen met de meer gangbare kasten vind ik meer gewaagd aan de Aqua Terra.

1 like

Mooie set zo! Wel erg aan elkaar gewaagd… lume is wel een voordeeltje als je het mij vraagt, evenals de snelverstelling in de band. Dank voor je leuke topic :ok_hand:t3:

1 like

Deze GS is een mastershop limited, hogere afwerking dan de “standaard” versie, dit vertaalt zich ondermeer in de 5 delige band. Dat was 1 van de dingen die me aanspraken in dit model.

1 like

Geen snelversnelling aanwezig. Bij het openen van de band glijdt die deels open voor makkelijker over de pols te glijden.

1 like

A zo :ok_hand:t3:

Nog een verschil met de AT en de GS.

Bij de AT is er een bolle overgang van de kast naar het glas.

Bij de GS is dat anders, als dak van een pagode zou ik zeggen. Het komt naar buiten.

Seiko heeft jaren geleden ook gespeeld met dit type kasten, om de vorm van de tip van katana zwaarden op te roepen.

Even gezocht en artikel gevonden op ons eigen forum.

het zijn beide prachstukken
draag ze met plezier

1 like

Wow, prachtige vergelijking.

Bij de Omega:

• lijkt voor mij iets een completer model (iets meer bijzondere features zoals de lume, de screw-down crown en prachtige sluiting)
  • is de metalen band ook meer tapered? Ik vind de lichtere rondingen iets meer subtiel. (Bijvoorbeeld de lugs)

Bij de Grand Seiko:

• de [seiko] logo spreekt mij op 1of andere manier nooit echt aan.
  • de scherpe en gepolijste vlakken lijken de GS wat stoerder te maken en ik denk dat dit in het echt beter tot zijn recht komt op vlak van schitteringen/shine. Het geglim/spiegeling spat echt van de GS af!
    Het heeft vast een betere afwerking van buiten.
    Ook over 't uurwerk hoor ik betere verhalen van.

Sunburst zou ik prachtig vinden, en lijkt inderdaad wat meer draagbaar. Maar de GS zou voor mij de allerminiemste voorkeur hebben.
Hierdoor ben ik het eigenlijk wel met jouw vrouw eens… :thinking:

1 like

Leuk om naast elkaar te zien. Beide erg gaaf. Kunnen prima naast elkaar in de collectie :slightly_smiling_face:

1 like

Mooi koppel zo!

Altijd tof. Ik houd wel van een goed medaillon. Dit is ook een mooi voorbeeld:

Het spijt me geweldig, maar die GS kroon is nogal een stukje mooier gedaan zeg. Pfff.

Ik meen ook op te moeten merken dat bij de AT de datum naar mijn smaak een tandje te ver naar het midden van de dial staat, ondanks de kleinere diameter van het horloge. Ze moeten echt eens leren om uurwerken te ontwikkelen die passen in het ontwerp. Taro Tanaka heeft een mooi stempel achter gelaten op de horlogewereld.

Maar wat belangrijker is… Hoe dragen ze? Ik kan me voorstellen dat de AT mooi compact draagt. Dat is veel waard.

2 likes

Heel gaaf om deze vergelijking te zien. En ik wil niet al te negatief overkomen, dus laten we zeggen dat het me vooral opvalt dat de GS op letterlijk alle vlakken beter doordacht en afgewerkt oogt. Meer details, scherpere randen, de letters en logo’s ogen artisanaal i.p.v. lomp machinaal erop gestampt (vooral de naam ‘Aqua Terra’ in Times New Roman, brrr…) . Voorlopig geen AT voor mij :grimacing:

1 like

Dank je!!
Ondanks het “Seiko” op de dial een duidelijke plus voor de GS m.i.

1 like

Gefeliciteerd! Mooi duo met deze 2 toppers :ok_hand:t2:

1 like