NA: Seiko Ananta Katana

Dagelijk struin ik wel het internet (kort) af op zoek naar interessante horloges. Vaak gebruik ik mijn eerdere zoektermen op b.v. ebay, auctions yahoo, watchrecon, etc. Het zijn dan vaak horloges waar iets aparts mee is, zoals een aparte kastvorm, aparte dialontwerp, aparte dialafwerking of extra complicaties. Er vallen hierdoor best veel horloges voor mij af. Zo zal er waarschijnlijk geen Nomos meer bij mij komen (ook al heb ik er eerder twee gehad), geen dresswachtes en ook b.v. geen Rolex.
Waarschijnlijk zal dat in de toekomst wel weer veranderen…

Vorig jaar oktober viel mijn oog op een voor mij interessant horloge op Chrono24. Uiteraard had ik nog wat vragen aan de verkopende partij. Bij de details stonden als talen engels en frans. Aangezien mijn frans niet echt fantastisch is, stuurde ik mijn lijstje met vragen in het engels. Er kwam snel een antwoord in het frans terug. Jammer… Uiteindelijk werd het door de taalbarriere niets. Ik had dan ook nog wat andere horloges op het oog waardoor ik niet meer moeite deed. Zij eigenwijs, ik eigenwijs :smiley:
Het model bleef echter in mijn hoofd spoken en aangezien ik dit model nergens anders tegenkwam, toch maar weer vorige week contact gezocht met de verkopende pratij. Nu stond er alleen nog frans als taal in de verkoperdetails op Chrono24. Dus Google Translate to the rescue. Mijn exacte bericht van toen op die manier vertaald verstuurd. Ik kreeg al snel een antwoord op mijn vragen. Zo ging het met behulp van het vertalen heen en weer tot alles voor me duidelijk was en we tot een deal kwamen. Toen maar afwachten of de communicatie dusdanig goed was, dat ik niet voor een verrassing kwam te staan na ontvangst van het horloge :wink:

Gelukkig was het horloge exact zoals de verkoper had beschreven en dit is dan het horloge:
Een Seiko Ananta SRQ003/SAEK001 uit 2010.

Een model dat zeker niet naar ieders smaak zal zijn. Sommigen zullen de kast niets vinden, anderen de pushers veel te groot.

De specs
Diameter: 46mm
Dik: 15mm
Lug2lug: 51mm
Lug: 24mm
WR: 100m
PR: 45 uur
Glas: saffier met AR

Geen kleine jongen!

De Seiko Ananta lijn was de eerste high-end Seiko die globaal internationaal uitgebracht werd, in 2009. Grand Seiko volgde in 2011.

Hier een Watching stukje over de Ananta:
“Het is een opdracht die elke horlogemaker graag één keer in zijn carrière zou krijgen, maar waarvan de meesten alleen maar kunnen dromen: Ontwerp een horloge, gebruik alle mogelijke uurwerken of bedenk nieuwe, zoek design inspiratie waar je maar kunt, doe er zolang over als je wilt en neem het oneindige als grens. Voor de horlogemakers van Seiko werd deze droom werkelijkheid. Zij behoorden tot de gelukkigen die de volledige vrijheid kregen om een nieuwe serie horloges te ontwerpen. Het resultaat hiervan is Ananta. De naam is afgeleid van de bijzondere opdracht die de horlogemakers kregen. Ananta is namelijk Sanskriet voor oneindig.

De designers van Seiko vonden hun inspiratie in hun eigen cultuur en baseerden hun ontwerp op de Katana, een vlijmscherp zwaard met een gebogen blad dat wordt gesmeed volgens een achthonderd jaar oud procedè. Het zwaard staat bekend om zijn scherpte die het dankt aan een uniek soort staal en een bewerkingsproces dat de afgelopen eeuwen is geperfectioneerd. Het Katanazwaard wordt vandaag de dag nog altijd gemaakt en staat voor Japanse bezieling, respect voor traditie en passie voor perfectie. De zijkant van de Ananta-kast heeft de kenmerkende Katana-boog en de spiegelende afwerking. De massief stalen kast is glad en vlak als een Katanazwaard dankzij een polijstproces in drie stappen. De rotor is gebaseerd op de handgreep van het Katanazwaard.”

Bron: https://www.watching.nl/artikelen/de-andere-kant-van-seiko-japans-vakmanschap-leidt-tot-de-ananta/

Latere Ananta modellen kregen de wat meer traditionele horlogekasten.
Er zijn drie mechanische Ananta chrono’s uitgebracht met de Katana kast: de SRQ003, SRQ005 en SRQ009.
SRQ005

SRQ009
SRS009

Van deze drie sprak de SRQ003 mij het meeste aan door o.a. de bezel en de ring om het linker register. Ook de afwijkende kleur van het tussenstuk waar het uurwerk zich in bevindt, sprak mij aan.

De kast

De dial
De dial vind ik erg geslaagd. Dit komt vooral doordat de drie registers allen anders zijn.
Het secondenregister is vlak met alleen de schaalmarkeringen.

Het chrono urenregister heeft concentrische cirkels en een rand met concentrische cirkels.

Het chrono minutenregister heeft concentrische cirkels en een stalen rand met concentrische cirkels. De rand heeft op elke 5 minuten een conische marker.

De uurmarkers hebben verschillende afwerkingen waaronder mooi gepolijste delen.

De datumlocatie is op een goede plek geplaatst zonder het dialontwerp te verstoren.

De wijzers zijn goed van formaat en mooi gepolijst. De chrono wijzers zijn in het rood uitgevoerd.

De kroon/pushers
Het horloge heeft een flinke kroon en flinke pushers. De grootte van deze past heel goed bij het gehele ontwerp van het horloge. Kleiner zou misstaan.

De achterkant
De achterkant bestaat uit 1 stuk en is bijna helemaal vlak…

… maar zit toch verrassend goed op mijn 17cm wat vlakke pols.

Het uurwerk
Het uurwerk is de Seiko 8R28, een column wheel chronograaf met vertical clutch welke ontstaan is in 2008 vanuit de 6R uurwerken serie.
Deze heeft 34 jewels, bestaat uit 292 onderdelen en heeft een klokfrequentie van 28.800
Dit uurwerk heeft een unieke three-pointed hammer, wat er voor zorgt dat de drie chrono wijzers direct tegelijk resetten. Dit werkt door gebruik te maken van drie vertical clutches.

Een mooie stukje techniek, ook al valt dit uurwerk niet onder de high-end uurwerken van Seiko. Zie hiervoor ook het ontwerp van de shock absorber.

De band
De band is hoogwaardig en mooi afgewerkt met matte en gepolijste delen.

De middelste delen liggen hoger dan de buitenste delen.

Deze link aansluitingen heb ik nog niet eerder gehad. Deze gaan namelijk deels over de andere link heen.

Hier de Ananta bij enkele andere horloges van me zodat het formaat wat duidelijker is.

En?
Zo, en wat vind ik van deze aparte verschijning nu ik deze goed bekeken en om mijn pols gehad heb?
Voor mij straalt het horloge kwaliteit uit door met name de afwerking en hoe solide het horloge aanvoelt. De pushers en de kroon voelen b.v. erg solide aan. Eigenlijk hetzelfde kwaliteitsgevoel wat ik ook heb met mijn Sarn001. Het horloge staat en past goed op mijn pols, ondanks dat het nou niet bepaald een klein horloge is. Het zit wel op het randje :smiley:
De chrono werkt erg fijn en de pushers zijn erg snappy. Een fijnere chrono om te gebruiken dan mijn speedy.

Zijn er voor mij nog minpunten aan de Ananta? Enkele kleine dan, de lume had beter gekund qua duur. Daarnaast zou de sluiting nog wel een extra microverstelling kunnen gebruiken.
Het horloge had ook iets lichter mogen zijn, maar nu train ik mijn linkerarm wat vaker zo :wink:

Al met al ben ik erg tevreden met deze nieuwe aanwinst.

Oh, had ik al aangegeven dat het een groot horloge is?


en toch past deze onder een overhemd :slight_smile:

Dan nog wat extra foto’s

Bedankt voor het lezen/kijken en excuses voor de eventuele taalvouten!

102 likes

Da’s eens wat anders dan anders! Gefeliciteerd!

Mooie review van een voor mij onbekende loot aan de Seiko stam.

:ok_hand:

2 likes

Mooi verslag van een aparte verschijning/kastvorm. Ik hou wel van wat grotere horloges mede door mijn pols omvang van bijna 19,5. Mooie foto’s trouwens ! Top !

3 likes

Mooie review én, sow …wat een dik ding! Niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk. Ik vind hem erg mooi al moet ik nog wel even aan die vlakke brede ‘onderkast’ (bij gebrek aan een betere benaming) wennen. Tegelijkertijd is het ook een kersje op de appelmoes en we weten allemaal, met een kersje is de appelmoes op z’n best. :wink:

Wens je veel (draag)plezier met deze prachtige Seiko! :ok_hand:

1 like

De knetter die is vlijm scherp! Mooi!

2 likes

Gaaf…heel gaaf! Wat een strakke klok deze Ananta. Bijzondere aanwinst…van harte. :ok_hand:

Dank ook voor de mooie review…met plezier en interesse gelezen. Je maakt prachtige foto’s! :ok_hand:

2 likes

Nog nooit eerder gezien en wat een apparaat zeg. Mooi verhaal heb je erbij gemaakt.

Maar wat vind ik hem mooi!!

1 like

Wat een mooie foto’s :star_struck: tof horloge ook.

1 like

Wat een verademing.
Ik ben geen Seikofan (vooral de duikers) maar deze is wel erg fraai, mooie kastvorm en bracelet.
Ook prachtige foto’s trouwens.
Een NA waar flink wat werk inzit en dat is het horloge ook waard, chapeau.

groetjes Lenno

1 like

Bijzonder! Niet mijn smaak maar de kwaliteit spat er wel van af, mooi stukje om te lezen.

1 like

Heul erg gaaf. Ik kende ‘m niet, bedankt voor het delen van je (mooi geschreven) verhaal. Ik ‘voel’ ‘m wel…geen dertien in een dozijn ontwerp. Hou bv. erg van die onderzijde.

1 like

En als zwaardenliefhebber (niet per sé Japanse maar soit) wil ik dit toch even adresseren: kijkende naar de rotor vermoed ik dat de zgn. tsuba de inspiratie is geweest. Dat is niet de handgreep maar de handbeschermende stootplaat (waar bij Europese zwaarden de pareerstang voor dient).

4 likes

Ook al is het niet precies mijn type horloge, ik heb bewondering en respect voor de zorgvuldige manier waarop je hem presenteert. Niet alleen de kwaliteit, maar ook jouw plezier is overduidelijk in deze mooie ‘reportage’. Heel veel succes met deze aanwinst.

1 like

Zo heee :muscle::+1: mooi geschreven. Mooi horloge :+1::+1:

1 like

Wat een kanjer, mooie details ook :ok_hand:
Veel plezier ermee :+1:

1 like

Wow. Dank voor het delen. De kwaliteit spat er van af! Enjoy!

1 like

Ik ga deze NA vanavond eens op m’n gemak goed lezen maar eerste impressie (die dus alleen nog maar verder gaat verbeteren); wat een fantastische en frisse verschijning! :heart_eyes:

Van harte gefeliciteerd met deze kanjer!:+1:

1 like

Leuk topic! Omwille van de grootte niks voor mij, maar hoe dan ook onder de indruk. Knap!

1 like

Goed verslag, fijn om te lezen/kijken.
Wat een Topper van een design horloge.
Proficiat!

1 like

Dit horloge is de belichaming van alles dat Seiko is. En was een Ananta kaliber niet de basis voor het TAG Heurer 1887 kaliber.

1 like