Aqua Terra vs Grand Seiko

Wat ik over het algemeen voor Grand Seiko überhaupt vind spreken is dat hun kasten vaak iets meer bewerkt zijn vergeleken met andere merken. Net zo’n facet langs de onderzijde van de flanken maakt een kast gewoon veel geraffineerder om te zien. Die foto van de kant met de kroon maakt dat erg duidelijk, ik vind de Omega er dan een stuk eenvoudiger uit zien - en niet op een goede manier.
Wat deze GS nog mee heeft is dat 'ie een band met 5 links heeft, meen dat dat bij GS ook maar beperkt gedaan is en dat je meer quartz modellen met 3 links ziet zoals de Aqua Terra het ook heeft. Maar het voegt wat mij betreft wel nét dat beetje extra toe.
Van deze 2 is voor mij duidelijk de GS de favoriet, maar dat komt door de 44GS kast. De GS modellen met de meer gangbare kasten vind ik meer gewaagd aan de Aqua Terra.

1 like

Mooie set zo! Wel erg aan elkaar gewaagd… lume is wel een voordeeltje als je het mij vraagt, evenals de snelverstelling in de band. Dank voor je leuke topic :ok_hand:t3:

1 like

Deze GS is een mastershop limited, hogere afwerking dan de “standaard” versie, dit vertaalt zich ondermeer in de 5 delige band. Dat was 1 van de dingen die me aanspraken in dit model.

1 like

Geen snelversnelling aanwezig. Bij het openen van de band glijdt die deels open voor makkelijker over de pols te glijden.

1 like

A zo :ok_hand:t3:

Nog een verschil met de AT en de GS.

Bij de AT is er een bolle overgang van de kast naar het glas.

Bij de GS is dat anders, als dak van een pagode zou ik zeggen. Het komt naar buiten.

Seiko heeft jaren geleden ook gespeeld met dit type kasten, om de vorm van de tip van katana zwaarden op te roepen.

Even gezocht en artikel gevonden op ons eigen forum.

het zijn beide prachstukken
draag ze met plezier

1 like

Wow, prachtige vergelijking.

Bij de Omega:

• lijkt voor mij iets een completer model (iets meer bijzondere features zoals de lume, de screw-down crown en prachtige sluiting)
  • is de metalen band ook meer tapered? Ik vind de lichtere rondingen iets meer subtiel. (Bijvoorbeeld de lugs)

Bij de Grand Seiko:

• de [seiko] logo spreekt mij op 1of andere manier nooit echt aan.
  • de scherpe en gepolijste vlakken lijken de GS wat stoerder te maken en ik denk dat dit in het echt beter tot zijn recht komt op vlak van schitteringen/shine. Het geglim/spiegeling spat echt van de GS af!
    Het heeft vast een betere afwerking van buiten.
    Ook over 't uurwerk hoor ik betere verhalen van.

Sunburst zou ik prachtig vinden, en lijkt inderdaad wat meer draagbaar. Maar de GS zou voor mij de allerminiemste voorkeur hebben.
Hierdoor ben ik het eigenlijk wel met jouw vrouw eens… :thinking:

1 like

Leuk om naast elkaar te zien. Beide erg gaaf. Kunnen prima naast elkaar in de collectie :slightly_smiling_face:

1 like

Mooi koppel zo!

Altijd tof. Ik houd wel van een goed medaillon. Dit is ook een mooi voorbeeld:

Het spijt me geweldig, maar die GS kroon is nogal een stukje mooier gedaan zeg. Pfff.

Ik meen ook op te moeten merken dat bij de AT de datum naar mijn smaak een tandje te ver naar het midden van de dial staat, ondanks de kleinere diameter van het horloge. Ze moeten echt eens leren om uurwerken te ontwikkelen die passen in het ontwerp. Taro Tanaka heeft een mooi stempel achter gelaten op de horlogewereld.

Maar wat belangrijker is… Hoe dragen ze? Ik kan me voorstellen dat de AT mooi compact draagt. Dat is veel waard.

2 likes

Heel gaaf om deze vergelijking te zien. En ik wil niet al te negatief overkomen, dus laten we zeggen dat het me vooral opvalt dat de GS op letterlijk alle vlakken beter doordacht en afgewerkt oogt. Meer details, scherpere randen, de letters en logo’s ogen artisanaal i.p.v. lomp machinaal erop gestampt (vooral de naam ‘Aqua Terra’ in Times New Roman, brrr…) . Voorlopig geen AT voor mij :grimacing:

1 like

Dank je!!
Ondanks het “Seiko” op de dial een duidelijke plus voor de GS m.i.

1 like

Gefeliciteerd! Mooi duo met deze 2 toppers :ok_hand:t2:

1 like

Hou er ook even rekening mee dat dit een Omega is van + 25 jaar. De GS is nog onder Seiko, maar is slechts een 8 tal jaar oud.

Je kan ook vergelijken met een 2de generatie AT, wat ik ook wil doen. Maar wel met de Teak dial MET opgelegd Omega logo en indices.
Omega heeft namelijk zijn Quartz AT bewust minder goed gaan afwerken 1/2 weg de 2de generatie en er een ander gangwerk ingestoken.

De 3de gen was er zelf geen quartz voor heren.

1 like

ik heb recent afscheid genomen van het 2012 model AT, 39 mm Quartz dat was een prima horloge

de datum zit wat ver naar links, maar is gelukkig zonder raampje, verder ook een degelijk horloge. Waar ik niet aan kon wennen was het ellendige inschuif-system van de bracelet, maar dat is wellicht ook gehannes mijnerzijds met een wat beperkte motoriek in de polsen.
Ik heb talloze GS SBGX’en gehad en ik vind dat toch meer een dressy horloge met een mooiere afwerking (ik ros de bracelets in de regel er direct vanaf).
De AT zou in het algemeen wat meer richting een sport horloge neigen, al snap ik de term sport horloge niet zo goed…
Beide prima horloges, maar net weer wat anders :+1:

2 likes

Ja, de sluitsysteem op de AT, het is te zeggen dat in en uitschuiven viel me ook dadelijk negatief op.

De GS is daar veel gerbruiksvriendelijker.

Anderzijds de push pin van de AT vs de petieterige schroefjes op de GS. Gelukkig doe je dit maar 1 keer.

1 like

Ik vind het allebei mooie horloges. Maar ze hebben wel behoorlijk wat overlap, imo. Zelf de achterzijdes en sluitingen lijken op elkaar. Ze zouden voor mij teveel in elkaar vaarwater zitten.

Edit:

O.k., nee. Dat zou ik nou ook weer niet zeggen.

Ja, een blauwe dial had hier een betere keuze geweest. Mogelijk pas ik dit later aan. Maar de datumschijf zou dan ook moeten geswapt worden naar wit.

1 like

Is het niet goedkoper om dan een blauwe te kopen?

1 like

Nou ja, niet om je nou meteen aan te zetten om weer te gaan verkopen, @klongy. :sweat_smile: Maar dat zou zomaar 'ns kunnen, als je wijzerplaat en datumschijf bij moet kopen en moet láten overzetten, door horlogemaker (weet niet hoe handig jij zelf bent). Dan misschien doen zoals @junior: zwarte verkopen en blauwe terugkopen. Nou ja, zelf weten, natuurlijk. Was gewoon even wat in me opkwam. Lekker van genieten (voorlopig?)! :+1:

2 likes