Vond deze schitterende Atlantic Worldmaster Original (black dial) en ook nog eens voor een hele (te?) nette prijs.
Case, kroon en back zien er goed en origineel uit (helaas geen pics van movement beschikbaar, zal er eens naar vragen). Ook de hands en dial zien er goed uit. En TOCH zegt iets van achterdocht in mij (vanuit 'to good to be true:-) dat de dial wel eens ‘overgeschilderd’ zou kunnen zijn. Hoewel ook de dial er dus echt goed uitziet, kreeg ik toch twijfels als ik kijk naar hoe logo “a” en naam “atlantic” eruit zien: in mijn optiek alsof er slordig omheen is geschilderd. Maar goed, wellicht komt het door de ‘schittering’ van extern licht op de letters…
Ik vind vooral het hoogglans “apart”. Zonder te pretenderen een kenner te zijn, twijfel ik aan de originaliteit.
Ik heb ook een blauwe plaat. Ik weet niet zeker of die 100% origineel is (want opgeknapt gekocht), maar daar zit niet zo’n glans op zoals jouw zwarte.
Het is veel meer in lijn met de twee witte platen (die afgaande op de algehele toestand van die horloges) vrijwel zeker origineel zijn
Dat. Het zou best kunnen dat er zo’n type Atlantics geleverd zijn origineel, maar ik heb ze aan de lopende band uit de nepfabriek in Polen zien komen tijdens de korte boom in 2022. Hoogglans in perfecte staat op iets van die leeftijd is verdacht, altijd.
Er staat een document op de website van Atlantic (onderaan) geschreven door een Poolse verzamelaar Atlantic History - Atlantic Watches
Daar zitten ook wat tips tussen voor een aankoop vanaf pagina 14.
Ze bestaan wel origineel, maar er zit zoals aangegeven heel veel bij elkaar gevonden en nieuw opgemaakte rommel tussen.
Ai, nepfabriek met lopende band Scary!
En ík maar denken, dat Atlantic niet interessant/lucratief (genoeg) is voor fakers…
Inderdaad opvallend dat er op Catawiki regelmatig ineens een ‘batch’ van 8-12 NOSjes Atlantica staan te shinen. Toegegeven, ze zijn oogstrelend, maar inmiddels maak ik me wel zorgen.