Het grote "egwaar vintage NOS ksweretu" topic, episode 1: "Chronos"

Iedereen kent die dode momenten wel. Je hebt net je kwakje verschoten op HF in de vorm van een mooi uitgebalanceerd, drive-by sarcastisch, van inzicht en ervaring doorleefd, licht naar pedanterie geurend maar uiteraard puur ironisch, met een nonchalant je ne sais quoi gekruid antwoord in een draad over de betrouwbaarheid van een nochtans heul erg reputabele website waar allerhande goederen voor wijd variërende hoeveelheden snel devaluerende zilverlingen worden uitgewisseld.

Je leunt achterover in je koffiebruine Chesterfield, tikt de overtollige as van je Cohiba en nipt van je glas Laphroaig. Je tong voelt aan alsof je een minuten durende french kiss hebt gelebberd met twaalf lopende meter vers gelegd asfalt. De zachte gloed van de hopen binnenlopende hartjes op je bericht verwarmt je aangezicht, en verstevigt je status als Trustlevel 7 met complimentary Patek HFLE.

Maar het reageren op resulteert in een denken aan en escaleert in een nieuwsgierigheid naar; zou deze heul erg reputabele website werkelijk nog zo’n Augias-geitenbordeel zijn als je je herinnert? To the browser mobile! En eens de heul erg performante website in al zijn glorie geladen is, zie je het.

Het Chrono Valhalla.

Een… Chronographe Suisse. Ongelofelijk hoe die wijzerplaat zó vlekkeloos is gebleven, na al die decennia. De kast, geen krasje. Dit prachtexemplaar heeft gegarandeerd de afgelopen 70 jaar in de kast van een oud vrouwtje gelegen. Paf, dat sta je.

En dan zie je… de Dreffa. Indien mogelijk nóg mooier, ondanks de identieke lay-out en spacing. En wie had ooit durven voorspellen dat Chronographe Suisse en Dreffa onafhankelijk van elkaar beiden de ideale secondenwijzer zouden ontdekken? Werkelijk een wonder der designwetenschap.

En de hoorn des overvloeds blijft maar vloeien! Want ook Mathey Tissot at zijn deel van de nectar der wijzerplaatontwerpgoden. Het feit dat de plaat blijkbaar deels… bovenop…?.. de opgelegde indices geprint is, is een vlaag van pure artistieke inspiratie, Dali en Gaudi waardig.

Een inspiratie die - je gelóóft het niet! - ook de bezielers van Favre-Leuba ten deel viel, met eveneens de subtiele blauwe print onderaan de 12, als ware het de schoonheidsvlek van het illustere nineties model waar je ooit ettelijke sokken zaad aan geofferd had.

Het mijmeren over Cindy is nauwelijk de semi-erectievaarwateren binnengevaren of je oog valt op die andere illustere schone. Naomi Mathey Tissot heeft - je gelóóft het niet, echt! - net zoals Chronographe Suisse en Dreffa de perfecte secondenwijzer ontdekt! En tussendoor ook de andere wijzers van Dreffa. Blijkbaar. De nectar stond in promotie bij Albert Heijn, en we kunnen er maar allemaal beter van worden!

Het priapisme is compleet met de ontdekking van de fenomenale, originele, ongedragen, alle onderdelen 100% origineel gecertifieerde… Duward. De Rembrandt die het beschilderen van de wijzerplaat op zich nam had duidelijk ook last van een pantalonkomkommer want de “17 rubis” werden zowaar naar de bovenste helft getild, ternauwernood een aanrijding met de illustere merknaam vermijdend.

Het baarlijke smorgasbord aan waarlijk unieke chrono stukken heeft je uitgeput. Je hebt nog net de energie om je Platinum Mastercard boven te halen en een bod op elk stuk van de volledige collectie te lanceren dat bazookagewijs elke inmenging van horloge-onwaardig plebs een date verzekert met 72 maagden. Je maakt nog snel een mental note om Romain een kratje Dom Perignon te sturen voor zijn uitmuntend werk bij het cureren van deze prachtstukken.

Nog vijf keer slapen met verschillende goed geproportioneerde jongedames en de door de heul erg reputabele website gefaciliteerde ruil van mechanische tijdmeterij voor het virtuele zweet uwer aanschijns bereikt zijn conclusie middels een onderbetaalde, permanent in tijdsnood gedwongen jongeman in een bestelwagen.

En kan je ze allemaal samen ter oooh en aaah presenteren in de “Show je collectie op één arm” thread, waar, zoals algemeen geweten is, de elite van HF dient te vertoeven.

Mijn oprechte excuses. Deze leestijd krijg je nooit meer terug. Als het een troost moge wezen: ik evenmin de tijd verpist aan het schrijven, op deze slapeloze maandagnacht.

83 likes

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: een mooi schrijven. Mijn oogleden waren op dit tijdstop allesbehalve gesloten door een vies warme en benauwende zeewind aan de mediterranee. De vreemd geprinte Mathey Tissot zal morgen een deelschuld gaan innen op de vermoeidheid maar gezien het mijn zwaarder wordende oogleden kon bedwingen was het kennelijk de moeite waard.
Voordat ik afsluit, de vraag hangt als een print boven de indices, was deze wijzerplaat van Mathey Tissor de bedoeling of een misprint?

4 likes

Sterkte met urineren en beterschap.

1 like

Ik hoop waarachtig dat dit niet een te mooi om waar te zijn verhaal gaat worden :grinning:

:joy:

Gezeten op mijn skailederen zetel, genietend van een boterham met pindakaas, op een bedje van blokkerporselain en formica, moet ik zeggen dat dit een bijzonder amusant schrijfseltje voor op de vroege ochtend is! Dank!

Spaar ze allemaal!

Zonder gekheid, ze zijn toch bestwel knap gemaakt. Hier trapt iemand in.

Goedemorgen

4 likes

:rofl::rofl::rofl::rofl: Ik kreeg een notificatie.

Wat een prettig te lezen topic, jammer dat de woordkoning niet meer uitgeroepen wordt.

Het cynisme druipt er af als een bukake sessie op een rubberen dwangbuis, en het sarcasme gaat dieper dan een Amsterdammertje op het (g)leidseplein.

U werkt toevallig bij “De Speld”?
Rest mij te zeggen: dank!

En dat Priapisme; dat lijkt mij niet voor de poes, het klinkt als een zware dobber, geen hard gelach!

6 likes

Man, man, man, ik zit te genieten hier, met m’n eerste espressootje in de hand. :coffee: :grin: :+1:

1 like

afbeelding

Heerlijk geschreven. Dank.

4 likes

Fantastisch. :rofl:

Mijn intrige zit dan vooral in de witgeverfde bakstenen muur op de achtergrond. Ook daar om de originaliteit te verbloemen. :woman_shrugging:

2 likes

Zoooo! Dat is lekker ontbijten zeg met dit prachtig geschreven stuk en schitterende NOS modellen!!

… en daar ging mijn thee…

“episode 1”
Ik kijk verschrikkelijk uit naar de vervolgen

1 like

Ik ben maar een eenvoudige boerenlul en dat wil ik na deze uiteenzetting ook graag blijven.

mooie horloges trouwens

2 likes

Op “komkommer”? My curiosity is peaked.

Die heel erg natte bui hangt als een zwaard van Ramocles boven mijn hoofd inderdaad. Dat staat als een paal boven water!

Alle respect voor eenvoudige boerenlullen. Het is een harde job, maar iemand moet 't doen. :ok_hand:t2:

3 likes

Het priapisme voelt voor mij een beetje als communisme… op papier wel een aardig idee maar in de praktijk een minder goed succes.

1 like

Prachtig stukje proza, dank daarvoor :+1::grin:
Ik heb niet de moeite genomen alle mij onbekende woorden in een wordenboek te gaan opzoeken, maar dat was waarschijnlijk ook niet de bedoeling :face_with_hand_over_mouth:

Overigens zouden die secondewijzers nog wel origineel kunnen zijn. Waarschijnlijk zijn deze exemplaren allemaal voorzien van een Landeron uurwerkje. Destijds konden de horlogefabrikanten daarbij ook een standaard setje wijzers kiezen. Ook bij dergelijke chrono’s die niet geDollyPartond zijn zie je daardoor wel de nodige overeenkomst in wijzers :innocent:

7 likes

:rofl::rofl::rofl::rofl:

2 likes

Bij een topic als dit kan ik me er natuurlijk niet zonder woordspeling vanaf maken :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Ik mis de woordkoningverkiezing…

2 likes

Pure poëzie!

1 like

Heerlijk geschreven, pure poëzie en schitterende aanwinsten :ok_hand:

Geniet ervan