Audemars Piguet x Swatch Royal Pop Only

Inmiddels online te bestellen.

4 likes

Ik denk dat ze dat, in hun eigen vergaderkamertje, gedacht hebben te omzeilen door er een kleurig kunststof zakhorloge van te maken.

Wat een inschattingsfout…

1 like

Het is natuurlijk door en door een Swatch horloge, maar er staat wel AP op de wijzerplaat natuurlijk. Dus AP is ermee akkoord dat men die naam gebruikt voor dit horloge. Dat maakt het nog altijd geen echte AP (dat is het helemaal niet) maar misschien wel voor een bepaald (klein) percentage een AP, want ze zijn natuurlijk gewoon de samenwerking aangegaan met Swatch. Dit is geen ā€˜bootleg’ kopie of hommage, het echte merk staat hier achter.

En zelfs al is het maar voor 2% AP, dan nog is dat dichter dan veel mensen ooit zullen komen bij een 100% AP. Vandaar vind ik het dus absoluut geen verrassing dat dit horloge (net zoals de Moonswatch) zo veel hype achter zich heeft, tegen alle verwachtingen van veel HF’ers in. Als mensen een heel klein procentje kunnen bezitten van zo een bekend luxegoed wat ze waarschijnlijk nooit gaan kunnen/willen betalen, dan verkoopt dat natuurlijk als zoete broodjes.

Dat, en de marketingafdeling van Swatch (een gigantische groep) zal ook wel niet gewoon wat darts naar een bordje met merken en modellen gooien om te kijken waar het landt.

In ieder geval is het wel grappig om te zien hoe die tientallen comments die heel zeker wisten dat absoluut niemand dit ging willen even ontkracht te zien. Horlogeforum is een heel fijne plek, maar uiteindelijk ook wel maar een niche bubbeltje. Het ā€˜algemene sentiment’ hier komt doorgaans niet overeen met wat de gemiddelde consument denkt/wilt.

6 likes

De 3D printer van een vriend draait op volle toeren en poept die dingen er binnen 20 minuten uit.
:innocent:

U bent gewaarschuwd.

Dit bewees voor mij al hoe dom de meeste mensen zijn en zich als schapen gedragen. En deze AP x Swatch colab laat wederom het zelfde zien. Tuurlijk als je dat ding wil lekker kopen en van genieten. Maar er 2 dagen voor in de rij staan dan ben je gek.

2 likes

I know, maar het persen leid ik af uit de scherpe structuur en door de afwezigheid van vloeilijnen.

2 likes

Heb ook even de behoefte een plasje te doen in dit topic.

Een artikel uit AD over de actiemarketing van swatch en de verboden vrucht :wink:

Best leesbaar zo :innocent:

2 likes

Ik snap die ophef over scalpen nooit zo. Het is gewoon een legitieme manier van geld verdienen. Zowel koper als verkoper hebben er voordeel van. Als men het product wil tegen lagere prijzen zal men gewoon geduld moeten hebben.

Natuurlijk erg slim gedaan door Swatch en AP. Mensen iets aanbieden dat lijkt op een echt luxehorloge tegen een best flinke prijs. Sommige mensen hebben geld als schijtpapier. Die betalen een scalper zo 2000+ euro.

2 likes

Ik weet niet hoe dat in Nederland geregeld is, maar in Belgiƫ moet je belasting aangeven wanneer je tweedehands spullen verkoopt met als enige doel er winst op te maken.

Vraag me of hoeveel van die jochies dat gaan doen bij hun ā€œlegitiemeā€ manier van geld verdienen.

3 likes

Als je er een of twee verkoopt hoef je dat niet aan te geven.

is niet echt een handige methode wanneer je d.m.v. een collab een nieuwe doelgroep naar je merk probeert te trekken. Maar er waren plenty andere methoden geweest om dit beter te doen, ook als er sprake van schaarste is. Denk bijvoorbeeld aan de verdeelmethoden die voor concert of sport tickets worden ingezet. Maar dat heeft Swatch niet gedaal. Want Swatch wilde hype :man_shrugging:t3:

Er zitten meerdere juweliers in deze mall, waaronder familiebedrijf Van Koningsbruggen

:laughing: Jep

Maar je hebt gelijk, het is net als een Gucci petje of een Balenciaga T-shirt: beter iets dan niets.

Nee, het is legaal, niet legitiem. Er wordt geen waarde toegevoegd door het ā€˜werk’ de scalper. Sterker nog; het kost de consument alleen maar meer geld, tijd en moeite om het product te krijgen.

Zal je tegenvallen. Aparte aanname altijd, dat mensen die veel geld hebben het niet meer zou interesseren wat iets kost. Denk je dat ze dan ineens €20 gaan betalen voor een pak melk alleen maar omdat ze het geld toch hebben? De realiteit is anders natuurlijk. En de paar mensen die op dergelijke wijze met geld smijten zijn over het algemeen maar een korte periode rijk :wink:

In Nederland is daar een drempelbedrag voor in geval van particulieren, en alleen bedrijven dienen btw af te dragen over hun winstmarge op tweedehands goederen. Maar je punt klopt natuurlijk wel

2 likes

Ik zou scalping niet als een legitieme manier van geld verdienen bestempelen.
Beschouw het als rent-seeking gedrag en dat is erg kwalijk.
Je voegt geen waarde toe en dat zegt ook iets over jouw eigen waarde.

4 likes

Maar hoe voel je je dan als je een tshirt koopt aan 30 euro terwijl ie in Pakistan is ingekocht voor 30 cent? Waar een verschil is in vraag en aanbod krijg je marktwerking.

Als niemand ze kocht aan 1,5k dan waren er geen scalpers geweest.

ā€œik doe niet mee aan artikelen over speelgoed horlogesā€ :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: het dedain…

dit is precies mijn moeite met de horloge hobby vaak. Dat vind ik vaak het leuke aan de pennen hobby, de Mont Blanc verzamelaar bestaat prima naast de balpen verzamelaar. Ik kan net zo goed genieten van een ā€œbetaalbareā€ mechanische CItizen van rond de 100 dollar, maar kan ook een ā€œdureā€ Lange 1 tof vinden. Waarom zouden die twee elkaar uitsluiten. En mijn zoontje wordt ook voor de hobby klaar gestoomd omdat hij heeft gespaard voor een Casio van 50 euro. Wat Swatch/AP hier doen toch heel tof, mensen staan in de rij voor een handopwind zakhorloges :rofl: :rofl: :rofl: en dat in een tijd van smart watches, mobieltjes, ai etc. etc. los van de rechten discussie , of andere redenen waarom ze dit doen. en btw deze discussie is ook al heel vaak voorgekomen. En scalpers, ja ik vind het kruiperige onderkruipsels, maar recht hebben ze, vrije markt tenslotte.

7 likes

Hoe dan?
Die ā€˜consument’ is dan toch zelf ontzettend stompzinnig om een meerprijs te willen betalen?

1 like

We moeten nog zien of mensen dat spul gaan kopen voor 1,5k. Voor scalpers geldt die marktwerking net zo goed. Wanneer er 1500 scalpers een product voor 4x list aanbieden en er misschien 10 youtubers zijn die dat willen betalen omdat ze het toch weer terugverdienen door eerste te zijn met een review, dan blijven er 1490 liggen… die worden steeds goedkoper omdat er steeds meer gedumpt gaan worden. En ondertussen wordt er minder gescalpt en komen er meer voor list beschikbaar… Wat je ziet zijn gewoon van die kansloze vraagprijzen die nooit wat opleveren. Klassieke bubble.

Ja dat hƩ. Meneer de vintage kenner staat hier boven :sweat_smile:

Dat stukje is voorlopig hypothetisch hƩ. Zie :point_up:t3:. Ging meer om het punt dat scalpers niets toevoegen Overigens deel ik je mening, ook als het over het groene spul gaat :wink:

1 like

Ik heb 12 jaar voor een confectie productie bedrijf gewerkt, dergelijke marges heb ik nooit gezien.

1 like

Ik denk dat je free-riding bedoelt? Rent-seeking is het manipuleren van regelgeving of het verkrijgen van een monopolie in plaats van innoveren om een beter product op de markt te zetten.

Sjonge jonge, wat een arrogantie zeg. Het is eigenlijk ook door zulke figuren dat ik het geweldig vind dat Swatch die collabs doet. Lekker zulke hautaine mannetjes voor de borst stoten. Om die reden alleen al zou ik er een kopen (ga ik niet doen, maar toch!).

3 likes