Automaat en trillingen

ik heb een vraagje. ik krijg weleens de opmerking dat een automatisch uurwerk niet bestand is tegen de trillingen die het te verduren krijgt tijdens het motorrijden. Weet iemand of dit klopt?

Ligt eraan.

  • hoe robuust is het uurwerk?
  • heeft het shockprotectie?
  • heeft je motor een blok dat in rubber hangt ter vermindering van trillingen? (Harley Davidson anyone??)
  • rij je over een superstrak circuit of over kasseien?

Het lijkt me in elk geval sowieso niet bevorderlijk, maar of het echt schade veroorzaakt (let wel: het horloge kan ook voor of achter gaan lopen, zonder dat het beschadigd is) is zeer de vraag.

Als je met je horloge om van je motor af mocht vallen, dan denk ik btw wel dat je horloge er heel slecht aan toe kan zijn…


Bovenstaande SD zou bij een motorongeluk met het asfalt in aanraking zijn gekomen.

Dat is nog eens een vintage look (hopelijk is het goed afgelopen met de motorrijder).

Als je een incablock hebt, is je horloge dan wel enigszins beschermd tegen trillen etc.

Zo draagt Krabong ze toch altijd? :wink:

Zie hierboven wat een motorongeluk kan doen…

Overigens: shockprotectie werkt behoorlijk goed, maar zit niet op iedere as!
dus leuk en aardig, maar als een as een stevige tik tegen een jewel geeft door een klap, dan kan het jewel breken/barsten…

RO1 iemand? :wink:

Ik neem aan dat je met ‘automaat’ een mechanisch horloge in z’n algemeenheid bedoelt, zowel een handopwind als een automatisch mechanisch horloge. Ik denk nl. niet dat er verschil is in schokbestendigheid tussen die twee.

Ik denk verder dat een mechanisch horloge prima bestand is tegen trillingen tijdens normaal motorrijden, of je d’r ook Parijs-Dakar mee kunt doen, dat betwijfel ik.

Bernard Schreef:

Ligt eraan.

  • hoe robuust is het uurwerk?
  • heeft het shockprotectie?
  • heeft je motor een blok dat in rubber hangt ter
    vermindering van trillingen? (Harley Davidson
    anyone??)
  • rij je over een superstrak circuit of over
    kasseien?

Het lijkt me in elk geval sowieso niet
bevorderlijk, maar of het echt schade veroorzaakt
(let wel: het horloge kan ook voor of achter gaan
lopen, zonder dat het beschadigd is) is zeer de
vraag.

Als je met je horloge om van je motor af mocht
vallen, dan denk ik btw wel dat je horloge er heel
slecht aan toe kan zijn…
http://www.minus4plus6.com/images/SDinAccident.jpg

Bovenstaande SD zou bij een motorongeluk met het
asfalt in aanraking zijn gekomen.

Dat is een mooie faded bezel. Krabong wordt gek als hij deze ziet. :wink:

Mijn tip is. Mechanisch horloge in je binnenzak. En een G-Shock omdoen bij het rijden. :smiley: Als je dan valt is de schade ook niet zo veel.

Arjen Schreef:

Ik neem aan dat je met ‘automaat’ een mechanisch
horloge in z’n algemeenheid bedoelt, zowel een
handopwind als een automatisch mechanisch horloge.
Ik denk nl. niet dat er verschil is in
schokbestendigheid tussen die twee.

Ik denk verder dat een mechanisch horloge prima
bestand is tegen trillingen tijdens normaal
motorrijden, of je d’r ook Parijs-Dakar mee kunt
doen, dat betwijfel ik.

Sorry, beetje onduidelijk van me.
Komt omdat een automaat van mij door een losse schroef stil is komen te staan, een poosje terug.

Een automaat is minder schokbestendig dan een handopwinder. Dat komt door het rotorgewicht dat flinke krachten kan uitoefenen op de bevestiging (al dan niet met jewel).

Ik rijd met zowel mijn Seiko SKX007 of Revue Thommen Pilot Pro motor… Mijn motor is een viercilinder straatraket. Tot op heden gaat dit goed, de horloge’s worden geregeld getimed. Natuurlijk loopt een viercilinder relatief trillingsarm, een twin of eencilinder loopt veel ruiger. Op een twin of eencilinder zou ik mijn horloge’s niet dragen.

Gas d’r bi-j!

1 like

Als gezegd, het ligt ook aan veel factoren.
Het kan zonder meer helemaal goed gaan. :slight_smile:

Op de motor draag ik het liefst een Quartzklokje van de Kijkshop.
Buiten de trillingen van de motor vang je flink wat klappen op van de schokdempers, deze zijn veel stugger dan die van een auto.
Het instruktieboekje van de Orient automaat meld alleen dat het klokje wat kan achterlopen.

Groeten, Chris.

Zoals al eerder aangegeven is het een kwestie van factoren.
en inderdaad loopt je fiets trillingsvrij of is het een v twin of zo.

ik heb zelf al jaren een seamaster swordhands vaak mee de zee op geweest.
met een zeer snelle rib =grote rubberboot vaste bodem 2 motoren.
en ik heb sinds een tijdje een schaafgeluid achter het deksel
van de enorme klappen die je maakt op de golven.

dus ik vind het geen aanrader om met een duur horloge om op de motor te zitten.

vind voorgaande tip wel een goede g shock om
en zodra je afstapt en op een terras gaat zitten je goeie klok weer om.

Met vriendelijke groet.

N.Visser.

Zowel mijn automaatjes (Oriënt, Seiko SKX en Invicta) en handopwinders (Mortima) hebben de nodige motorkilometers achter de rug op een CB750 uit 1977. Alleen lopen nog prima.

Men dient onderscheid te maken in het type motor.
Een 4pitter loopt als een naaimachientje maar veroorzaakt hoogfrequente trilling.
Een printplaat in een navigatiesysteem kan daardoor kapot gaan.
Daarom is b.v. bij Garmin Zumo een ander type printplaat gebruikt en is de motorbevestiging ook voorzien van trillingdempertjes.
Een 2 cylinder als b.v.H.D. geeft grote klappen en veroorzaakt een flink schudden.
Dit is volgens deskundigen veel minder schadelijk.
Ik heb overigens zelf nooit een probleem gehad met mijn Seiko’s.

Gr,
Lone Ryder

1 like

Hallo Allen, dank voor de reacties. ik zie nog niet echt een overtuigend en onderbouwd antwoord maar de boventoon is toch wel dat het het niet slim is om een automaat te dragen tijdens lange ritten. daar ga ik me dus maar aan houden. met dank en groet, Hans

Ik heb via dit forum 2 G-Shocks aangeschaft (sorry vrouw, kon het niet laten:D). De automaatjes blijven voorlopig in de kist.

Prima Tip!..Ik rij geen motor maar in mij ouwe landrover deed ik hetzelfde vooral als ik het terrein in ging…niets is dan beter dan de g-shock…die heb ik dan wel niet…dus liet ik mijn horloge thuis…

fijne dag allemaal!!

Ik doe m’n woonwerkverkeer (pumerend-amsterdam-purmerend) regelmatig op een scootertje. Dan kom ik ook langs veel klinker- en andere ongelijke wegen. Tot nu toe heeft geen één horloge er last van gehad.
Alleen golf spelen schijnt slecht te zijn :smiley: