Automaat mag niet stilvallen...herkenbaar?

Hier hebben ze pilletjes tegen

Heel herkenbaar… En echt inkrimpen is ook niet echt een optie. Ik zou niet weten, welke ik moet laten gaan…

Enigszins begrijp ik dit onderwerp wel. In “mijn systeem” gaat het als volgt. Ik kies een horloge uit de verzameling en die heb ik een week aan de pols. Daarnaast heb ik alvast het horloge gekozen en klaarliggen voor de week daarop. Als dat een automaat is, probeer ik die aan de praat te houden met mijn conditietraining. Tweehonderd sprongen op de plaats, tijdens de evenwichtoefening (op linkerbeen drie minuten, zo ook rechts en onderwijl voor watchwinder spelen) en tijdens tv kijken ook heen en weer schudden, uiteraard behoedzaam. Zo geniet ik iedere week van twee horloges.

Heb het ook. Feit is wel dat m’n 3 delige collectie maar één automaat bevat, dan is het te behappen.

1 like

Ik zou me zoiets voor kunnen stellen met een echt gecompliceerd horloge, perpetual calendar of zoiets-- omdat het dan een enorm gedoe is om alles weer goed te laten lopen. In zo’n geval zou ik zeker een watchwinder aanschaffen, als ik dat horloge niet elke dag zou dragen.

Een (met alle respect) simpele Seiko met alleen een datum, die ook waarschijnlijk nog een quickset heeft? Ik zou me er niet druk om maken.

1 like

Het enige wat ik minder leuk vind als een automaat stil is gevallen voor langere tijd dat je de datum weer goed moet zetten bij sommige modellen. En dan hebben ze soms ook geen quickset.
Waar ik niet tegen kan is een horloge aan de pols met een onjuiste datum.

Zelfs een Seiko 5 heeft een quickset voor de datum. Zijn er echt horloges die je helemaal moet doordraaien door een aantal dagen heen?

Vostok sowieso.

2 likes

Niet helemaal, zodra de datum verspringt terug draaien naar 20:30 en dan weer naar 0:00
Gaat redelijk snel.

Klopt, dat is een shortcut-- maar niet een echte quickset :wink:

2 likes

Als je het heel snel doet, dan wel :slight_smile:

1 like

Nieuw gekocht, lekker dagelijks dragen dan valt hij niet stil!:ok_hand: hier n fotootje van gisteren​:blush:

4 likes

Ik heb iets dergelijks gehad. Begin juni vorig jaar kocht ik mijn (eveneens) eerste automaat: een Seiko 5 Sports (SRPD67K1) bij de Bijenkorf, met zo’n mooie milanese band. De eerste dagen droeg ik die dagelijks en bleef hij gewoon doorlopen. Na een tijdje wilde ik ook wel weer eens een van mijn andere (kwarts-) horloges dragen en wond ik hem trouw iedere avond handmatig op. So far so good, maar dat opwinden begon ook te vervelen dus schafte ik een watch winder aan. Ingesteld op de meest genoemde waarde voor Seiko automaten (650 tpd). Maar toen stond hij plotseling stil en na handmatig opwinden gebeurde steeds weer hetzelfde.
Gelukkig mocht ik bij de Bijenkorf een horloge tot 100 dagen na aankoop terugsturen en dat heb ik toen maar gedaan en kreeg ik netjes mijn geld terug. Thumbs up voor de Bijenkorf maar thumbs down voor Seiko in dit geval…

Ik heb nu één automaat en die draag ik in ieder geval één keer per drie dagen. Met een gangreserve van drie dagen valt hij niet stil. Het op tijd zetten vind ik een gedoe, dus ik zorg dat hij blijft lopen.

3 likes

Een paar weken geleden zat ik met eenzelfde soort vraag. Mijn conclusie, op basis van de reacties, was dat het er eigenlijk niet toe doet of je hem laat lopen of niet.
Ik heb een ‘oude’ Seiko 5 die het niet lekjer meer doet (gangreserve is zo’n 8 a 10 uur). Er zit een uurwerk in dat je niet handmatig kunt opwinden (ik vergeet het de code steeds maar ik geloof dat die 7S26 is). Tot hij begon te haperen, droeg ik hem elke dag en dus stond hij nooit stil. Nu ligt hij soms weken in de box. Even flink schudden, datum en dag foed zetten en hij loopt weer.
Mijn andere Seiko met 4R36 kun je wel handmatig opwinden. Om een of andere reden kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om hem stil te laten vallen. Dus wind ik hem even op als ik hem niet draag.
Maar stil laten staan maakt niet uit. Ooit zal ik dat ook wel doen. Conclusie: doe wat je het prettigst vindt. Op termijn wijst het de weg vanzelf.

2 likes

wel herkenbaar, daarom heb ik ook liever een reserve van 70/80 uur ipv de standaard 40 uur

1 like

Smorgens een horloge uitzoeken, Paar slagen opwinden en op tijd zetten.
Da’s toch een genoegen?

4 likes

Voor mij wel, de charme van een automaat. Mijn Vostoks en vintage Tissot komen niet verder dan ca. 30 uur reserve.

1 like

In het begin was ik er ook panisch over maar nu laat ik ze gewoon stilvallen. Ze zijn ook weer zo snel op tijd gezet.

86+9+7=102%???
Wat een rare poll…

2 likes