ehhhh niet op de Maan? De Lunar pilot is een reissue van een Bulova die met Apollo 15 wel degelijk op de maan is geweest. Ken je die Lunar buggy nog? Die astronaut had de Bulova om de pols zitten
Niet terecht. Vaak is het een vooroordeel uit onwetendheid of snobisme dat Quartz minderwaardig zou zijn. Wel verklaarbaar want voor weinig heb je al een kermisklok.
Mechanisch is niet beter, het is alleen anders.
Een Eco-drive is prachtig. En de high-end Quartz modellen van bijvoorbeeld Omega, Cartier, Citizen, Grand Seiko zijn pure horlogerie en exclusief. Met bijzondere technieken zoals hoog frequent. Het is net als met auto’s, ga je nog voor benzine of elektra.
Zoals deze Citizen Eco-Drive Caliber 0100. Het meest acurate horloge op eigen kracht.
Dat zie je ook gelijk aan de prijs met 8k voor deze titanium versie.
Het quartzkristal zelf heeft een frequentie van 32768 per seconde
Dit is dus 3600 x 32768 = 117964800 per uur!
Deze frequentie wordt in het horloge precies 15 maal gehalveerd:
32768 wordt 16384 wordt 8192 … wordt 1, en dán beweegt de secondenwijzer pas één positie verder
Ik wist niet dat hij 15mm dik was, echter ervaarde de dikte eerder als 12 tot 13mm. Het is ook eerder een 39mm diameter.
? in de chronomat zit naar mijn weten toch echt een mechanisch uurwerk dacht een valjoux 7750?
Ik heb het alleen even gegoogled. Als 'ie fijn om de pols zit is dat natuurlijk het belangrijkste
Misschien toch eens proberen, ik vind die typische jaren '90 ontwerpen wel gaaf.
Wie weet kun je hem ooit nog eens uitproberen, het is een klein, fijn, erg betrouwbaar en nostalgisch (90’s) horloge. Maar goed het moet je smaak maar zijn. Groot en dik is hij in ieder geval zeker niet (!)
Quartz hoort er gewoon bij, helaas heeft quartz een slechte naam gekregen doordat het tegen extreem lage bedragen gemaakt kan worden. Echter de techniek is geweldig en is onderdeel van de horlogegeschiedenis. Als je quartz niks vind dan ben je geen echte horlogeliefhebber maar een snob
?? Quartz is 32,768 Hz en een 36000 bph is 5Hz
Niet vergelijkbaar, quartz is op alle fronten accurater dan mechanisch…
Ja ben ik ook vandaag achtergekomen, maakt de Bulova nog specialer!
De geschiedenis maakt deze Bulova voor mij zo speciaal!
Stel nou eens dat het anders was gegaan, de Omega Speedmaster, was nummer 2 geworden en Bulova de echte Moonwatch!
Dan had deze Bulova de prijs van een Omega Speedmaster gehad en was Bulova veel gewilder geweest bij een groot publiek
Dan was de Omega Speedmaster er misschien wel nooit gekomen en indien wel heul veul goedkoper en was het merk veel kleiner gebleven
Want de ‘kurk’ Omega drijft nog steeds op deze Moonwatch
Als het net even anders was gegaan…
Dat een quartzkristal met 32Khz vibreert is prima, maar daar is het “echappement” wat het motortje aandrijft de vertragende factor en zie je dus een wijzer-frequentie van 3600. In mechanisch wordt de vibratie van het echappement exact dezelfde als het voortbewegen van de wijzer.
Daar zijn we het roerend eens. Of het charmanter is is een tweede.
Er is iets met je brein niet goed.
Best mogelijk leuk te zien dat het wel wat teweeg brengt, leuk om alle argumenten pro en contra te lezen. Bepaalde voor de hand liggend, andere dan weer van een technisch perspectief. Heerlijk leesplezier!
Volgens mij heeft een quartzuurwerk geen escapement
Het kwartskristal trilt met een frequentie van 32768 per seconde
Deze frequentie wordt vervolgens terug gebracht naar 1 Hertz
Dit gebeurt niet met een escapement maar met een elektronische schakeling die de frequentie van het signaal halveert
Vandaar ook dat “rare getal” 32768, dit is namelijk precies 2^15
Door de elektronische halvering(!) 15 maal toe te passen kom je precies op 1 Hertz uit
Dit signaal van 1 Hertz wordt vervolgens gebruikt om een stappenmotortje aan te sturen
De tandwielttrein in een quartzhorloge dient er alleen voor om de stapjes van de stappenmotor te laten corresponderen met de indices op de wijzerplaat
Bedankt voor deze uitleg, leerzaam
Nou als je de geschiedenis weet dan is de rol van Omega alleen geweest dat een aantal Speedmasters op de Maan om de pols gezeten hebben van meerdere astronauten. De rol van Bulova was dat de Accutron uurwerken een van de cruciale onderdelen waren welke de maan missies mogelijk maakte. O.a. voor telemetrie en het mogelijk maken van de befaamde videoverbinding van “a giant leap for Mankind…”. Voor dit laatste staat nog steeds een stuk techniek op de Maan die een Accutron bevat. En dat al meer dan 50 jaar. De marketing van Omega is heel actief. En begrijp me goed, die horloges en het verhaal zijn fantastisch, maar Bulova is er niet minder om.
En nu ik dit weer zit te typen bedenk ik me… ben gek ook dat ik hem te koop heb staan…
Ik wil er 1🤣. Gewoon voor de heb.
High-end Quartz werkten op hogere frequenties voor temperatuurcompensatie.
Citizen Caliber 0100 Quartz werkt op ca. 8,4 MHz. Bereikt hiermee een maximale afwijking van 1 seconde (!) per jaar.
Voor dat geld krijg je dan ook een mooie zichtbodem met een bewerkt uurwerk. Al is dat voor sommigen nog steeds wennen.