Niet per se. Ten eerste is de beste koffie die ik ooit gehad heb vers gebrand. De groene boon, gebrand, en vervolgens zo’n 7 uur na het branden direct gedronken. Eventueel gemalen met Kardamom er in, om de Libanese ervaring te krijgen.
Een kennis hier in het dorp brandt koffie, en er zit een Libanese verse brander in Kreuzberg in Berlijn.
De koffie van de eerste gebruik ik met een wat grovere maling (denk zoutkorrels) in m’n filter apparaat, en bij die tweede is het zeer fijn gemalen koffie met kardamom op Arabische wijze bereid. Denk fijne espresso, gekookt in een pan.
Er ontwikkelen zich dan uitgesproken bloemige noten in de koffie, waarbij je een uitgebreid boquet in de mond krijgt met een frisse en vrij prominente nasmaak. Wat dat betreft doet het een beetje denken aan de betere Kopi Luwak die ik ooit heb gehad.
Ik durf te beweren dat al die espressoridders hier met dat bitter-zure bocht nog nooit een fatsoenlijke kop koffie hebben geproefd.
Sterker is niet beter. Koffie moet precies goed zijn. En ze moet leven, in het ultieme geval.
Percolatorkoffie is al heel erg oud. Je bedoelt eigenlijk dat een espressomachine een ingewikkeld apparaat is om percolatorkoffie te benaderen? Espressoapparaten zijn niet ontwikkeld omwille van goede koffie, maar om gemakkelijk en masse een single-shot koffie te kunnen fabriceren. Het is de fokking McDonalds-methode onder de koffiebereidingen.
De contacttijd van het water met de koffie is bij espresso een belachelijke 30 seconden tot twee minuutjes. Dat slaat echt als een lul op een drumstel.
Bij alle koffievarianten die ik noem, van Filter en Percolator tot het koken in de Finjan heb je altijd een contactmoment van zo’n vijf a zes minuten tussen water en koffie. Dat is waar je aroma’s en essentiële oliën vandaan komen.
Dat de hoge druk van een espressomachine de smaak in veel gevallen ook nog eens verzuurd helpt niet. Dat en de korte contacttijd zorgt er voor dat je een weinig subtiele smaak ervaart. Het koffie equivalent van een baksteen in de bakkes.
Van alle methoden om koffie te maken is de expressomachine toch echt de manier om de boon zo goed mogelijk om zeep te helpen teneinde bij een smaak uit te komen die geen kloten meer met koffie van doen heeft.
Ik weet niet of dat een grap is, maar ik ben serieus als ik zeg dat ik liever een fatsoenlijke oploskoffie drink dan expresso’s, mochacino’s, frappochino’s met esdoornsiroop of wat voor vage shizzle dan ook, en al die andere monstrositeiten die men steeds drinkt om de smaak van die espresso maar enigszins te verbloemen.
:
Voor wie het zich nog afvraagt: ik haat espresso echt.
On topic:
Nee. Niet stilzetten 's nachts.

. Als Jura het nu veranderd heeft, dan zijn tot de jaren van verstand gekomen.