Automaat stil zetten 's nachts?

Zonder automaat de lekkerste!

1 like

Niet per se. Ten eerste is de beste koffie die ik ooit gehad heb vers gebrand. De groene boon, gebrand, en vervolgens zo’n 7 uur na het branden direct gedronken. Eventueel gemalen met Kardamom er in, om de Libanese ervaring te krijgen.

Een kennis hier in het dorp brandt koffie, en er zit een Libanese verse brander in Kreuzberg in Berlijn.

De koffie van de eerste gebruik ik met een wat grovere maling (denk zoutkorrels) in m’n filter apparaat, en bij die tweede is het zeer fijn gemalen koffie met kardamom op Arabische wijze bereid. Denk fijne espresso, gekookt in een pan.

Er ontwikkelen zich dan uitgesproken bloemige noten in de koffie, waarbij je een uitgebreid boquet in de mond krijgt met een frisse en vrij prominente nasmaak. Wat dat betreft doet het een beetje denken aan de betere Kopi Luwak die ik ooit heb gehad.

Ik durf te beweren dat al die espressoridders hier met dat bitter-zure bocht nog nooit een fatsoenlijke kop koffie hebben geproefd.

Sterker is niet beter. Koffie moet precies goed zijn. En ze moet leven, in het ultieme geval.

Percolatorkoffie is al heel erg oud. Je bedoelt eigenlijk dat een espressomachine een ingewikkeld apparaat is om percolatorkoffie te benaderen? Espressoapparaten zijn niet ontwikkeld omwille van goede koffie, maar om gemakkelijk en masse een single-shot koffie te kunnen fabriceren. Het is de fokking McDonalds-methode onder de koffiebereidingen.

De contacttijd van het water met de koffie is bij espresso een belachelijke 30 seconden tot twee minuutjes. Dat slaat echt als een lul op een drumstel.

Bij alle koffievarianten die ik noem, van Filter en Percolator tot het koken in de Finjan heb je altijd een contactmoment van zo’n vijf a zes minuten tussen water en koffie. Dat is waar je aroma’s en essentiële oliën vandaan komen.

Dat de hoge druk van een espressomachine de smaak in veel gevallen ook nog eens verzuurd helpt niet. Dat en de korte contacttijd zorgt er voor dat je een weinig subtiele smaak ervaart. Het koffie equivalent van een baksteen in de bakkes.

Van alle methoden om koffie te maken is de expressomachine toch echt de manier om de boon zo goed mogelijk om zeep te helpen teneinde bij een smaak uit te komen die geen kloten meer met koffie van doen heeft.

Ik weet niet of dat een grap is, maar ik ben serieus als ik zeg dat ik liever een fatsoenlijke oploskoffie drink dan expresso’s, mochacino’s, frappochino’s met esdoornsiroop of wat voor vage shizzle dan ook, en al die andere monstrositeiten die men steeds drinkt om de smaak van die espresso maar enigszins te verbloemen. :+1: :

Voor wie het zich nog afvraagt: ik haat espresso echt.

On topic:

Nee. Niet stilzetten 's nachts.

:slight_smile:

3 likes

Geen grap (m’n moeder was Duitse), ik drink thuis altijd Nescafé Gold. Als ik het deksel van de pot open draai geniet ik al van het aroma wat me tegemoet komt.

(Automatische horloges inderdaad natuurlijk nooit ‘s nachts stilzetten)

2 likes

Is het slecht voor een automaat als het een week stilstaat?

Of toch op de watchwinder?

1 like

Nee.

Eens in de maand - het kwartaal wel even laten lopen om de olie weer door het machientje te verdelen, maar los van het aankoeken van olie heeft een afgewonden en stilstaande automaat niets te lijden.

Geen watchwinder kopen. Voor diegene die nu denken, hee, wat klinkt die man als @AmsterdamVintageWatches, ik heb die video pas vandaag voorbij zien komen. :slight_smile:

Wel maakte Jasper daar het argument dat je een Perpetual Calendar beter wel kunt laten lopen omdat instellen een bitch is. Klinkt plausibel, maar ik ben er nog niet over uit of ik het met hem eens ben. :slight_smile:

2 likes

Ik trek 's avonds maar aan een ding… en dat is niet aan m’n kroontje

4 likes

Mijn automaten staan om beurten een tijdje stil, dan kunnen ze even uit rusten😀. Een horlogemaker uit m’n kennissenkring heeft bijvoorbeeld een Omega (Holy Grail) uit 1987 die meer (stil) in de kast ligt dan gedragen wordt, als deze loopt dan doet het hij het prima.

2 likes

Aan je leren bandje van je horloge?:innocent:

2 likes

dank beiden voor jullie antwoord

2 likes

Als je een nieuw horloge koopt is die ook al een aantal weken tot jaren oud (gerekend vanaf fabrikage). Ik denk niet dat horloges in opslag ( kluis) regelmatig lopen…

Ik draag zelf horloges minimaal 1 a 2 dagen per kwartaal tot een half jaar en laat m dan uitlopen in de doos.

2 likes

Daar heb ik mensen voor.

Nee, nee, nee. Niet te drinken dat spul. Nog niet zo lang geleden 7 weken in Israel doorgebracht en daar kreeg ik dat met enige regelmaat. Gewoon niet te drinken.

Die bende wordt daar trouwens gewoon in kokend water gegooid. Even roeren en vooral niet het laatste slokje op willen drinken want dan heb je al die koffiedrab in je mond zitten.

Even een soortgelijke vraag…

Is het verstandig mechanische horloges voor langere tijd met de pin uit stil te zetten (als bij een quartz) ?? :thinking:

Gevoelsmatig zeg ik dus nee… Vond hier niet direct iets over… iemand een idee ?

Reden van mn vraag: ik zag ze enkele duurdere gebruikte automaten zo liggen, hier in het dorp bij een soort juwelier…

Ah, dan heb je de “Mud coffee” variant gehad. Da’s Turkse koffie die gezet wordt met Arabische koffie met kardamom. Da’s inderdaad niet te zuipen.

De juiste manier is water met een half schepje suiker per kop op laten koken, dan de koffie er bij. Aan de kook tot schuim, van het vuur af en schuim wegroeren, dan opnieuw, en zo voort tot het schuim weg blijft zonder de koffie aan te branden.

Een verschil van dag en nacht, en alleen verkrijgbaar bij de betere Arabier of de Israelische Sabra van Syrisch/Libanese/Palestijnse of Tunesische afkomst.

Waar was je?

Nee. Ik zie dat altijd met grote verbazing bij juweliers. Je opent de kast voor vuil en vocht, en mogelijk verbuig je de kroon bij het oppakken of omdat er iets tegenaan komt.

Dom dom dom.

Koffie en Thee. Het heeft niet veel van doen met horloges, of dat vaasje van €30.000 waar ik het over had. Dat was een metafoor om een waarde aan te duiden voor dure zaken.

Kan leuk zijn welke drank je graag drinkt bij het kletsen over horloges.
Zo drink ik zogoed als altijd koffie. Daarnaast lust ik fris, chocomel, bier, wijn, en sterke drank.

Nu drink ik niets, eet ik niets.

Ik kijk morgenochtend heel anders tegen dat bakkie pleur aan😅

1 like

Je kunt de zetgroep er niet uithalen om schoon te maken. Je moet het met een tabletje schoonmaken. Aangezien mijn beide exemplaren regelmatig de geest gaven, heb ik bij de importeur, de eerder aldus door mij “schoongemaakte” binnenkanten mogen bekijken :nauseated_face:. Als Jura het nu veranderd heeft, dan zijn tot de jaren van verstand gekomen.

1 like

Hee! Daar ben je! Wat is de referentie van die Longines Heritage met die breguet wijzers en die romeinse cijfers van jou?

Dat is juist.

1 like

Nee, ik bedoelde werk model is het? Heb je het referentie nummer voor me? Ik vind 'm fascinerend.