Bandje maken. Een fotoverslag met héél veel plaatjes.

Met een tas met 12 horloges thuiskomen van de Rikketik en een tijdje later ook nog een boodschappentas vol opknappers overnemen van @ferry1959
Dan raak je wel snel door je voorraad bandjes heen dus.

Nu heb ik het altijd leuk gevonden om bandjes ook zelf te maken, dus dit was een mooie aanleiding om er eens goed voor te gaan zitten en niet alleen een bandje te maken voor een van die verweesde horloges, maar ook eens stap voor stap het proces in foto’s vast te leggen. Het zijn best veel handelingen en het werden dus ook heel veel foto’s.

Om het HF systeem niet te zwaar te belasten heb ik ze allemaal sterk gecomprimeerd / gereduceerd, met zo veel mogelijk behoud van de resolutie. Ik hoop dat het systeem deze hoeveelheid foto’s in één post gaat accepteren; zoniet dan merk ik dat wel. als ik straks op de knop ‘Topic maken’ druk. Als ik een foutmelding krijg splits ik de post op in meer delen. (edit: hij doet het! Het systeem accepteert mijn verslagje met bijna 70 foto’s. Wow!)

Ik zal er dit keer geen hele lange verhalen bijschrijven; de foto’s moeten het verhaal vertellen, per foto alleen steeds een zinnetje als bijschrift.

Hier gaat ie:


Het begint met een lap zwart geitenleer. Eigenlijk bedoeld voor het boekbinden, maar mooi zacht. mooi fijn gestructureerd en niet te dik.


Dan heb ik hier een horloge zonder bandje. Inderdaad, ook weer een van de weer tot leven gewekte Quartzjes uit de boodschappentas van Ferry. Een Pulsar Y147-8060 AT. Ik denk eind jaren '80. Qua design een klassiekertje, niet echt bijzonder, maar zeker geen slecht horloge. Gewoon een beatertje, draagbaar voor alledag. Belangrijk voor dit projectje: de afstand tussen de lugs is 20mm.


Strookje leer afmeten van 30mm breed.


Snijden.


Het strookje van 3cm breed. Ziet er wat kreukelig uit, maar dat verdwijnt wel bij de verwerking.


Met een balpoint pen met een zgn. zilverstift kan je dingen op leer mooi aftekenen. Later veeg je de lijntjes er gewoon weer af. Hier is 28 cm afgetekend. Nodig voor de ‘onderste’ helft van het bandje, het deel met de gaatjes voor de gesp. Het gaatjesdeel moet ca. 12 cm lang worden. Dubbelgevouwen met wat marge dus 28 cm.


Snijden langs een stalen lat.


Met de zilverpen aan de binnenzijde van het leer (de lelijke kant of ‘vleeskant’ ) het midden aftekenen.


Een smal stukje leer afmeten voor de vulling. Kan een restje zijn, als het maar een beetje soepel is en niet te dik(ca. 1 mm). Kleur doet er niet toe.


De uiteinden van het vulstukje even mooi schuin afsnijden met het Japanse afkortmes.


Meten en aftekenen waar het vulstukje moet komen.


Lijm aanbrengen op het vulstukje en de binnenzijde van het bandje. Ik gebruik daarvoor blanke/transparante contactlijm van Bisonkit, die geeft wat mij betreft het beste resultaat. Gewone Bisonkit of andere bruine leerlijm geeft gauw vieze vlekken en verkleurt het materiaal, zeker op de langere termijn!


Met een koffieroerhoutje de lijm goed over het leer verdelen.


Het vulstrookje wordt op zijn plek bevesigd.


Verder inlijmen van de rest van het leer.


Met een tooltje, gemaakt van een grote paperclip en een stukje krimpkous als handvatje wordt de ruimte vrijgehouden waar straks het tunneltje voor de sprinbar zit.


Het ingelijmde lapje kan nu om het tooltje heen dubbelgevouwen en verlijmd worden.


Met een vouwbeen de contouren van het vulstukje goed aandrukken.


Met de zilverpen de breedte van het bandje aftekenen, om het op maat te kunnen snijden.


Ook het andere einde wordt afgetekend.


Een ander strookje leer er naast leggen om te voorkomen dat de stalen lat weg glijdt bij het snijden.


Eén zijde afgesneden…


… en daarna de andere zijkant.


Aan de onderkan een mooi puntje snijden met een zeer scherp scalpel mesje.


Onregelmatigheden wegschuren op een schuurblokje.


Al doende heb ik al een heleboel gereedschap nodig gehad!


Gelukkig komt Mw. Lexaf even langs in de werkplaats met een lekker kopje thee.


De onderste helft van het bandje gaat al ergens op lijken. Even passen!


De ‘bovenste helft’ van het bandje, waar de gesp aankomt is wat ingewikkelder omdat daar twee uiteinden met een tunnel voor een springbar aan moeten komen. Dus maar even een maatschetsje maken.


Het vulstrookje wordt aan deze kant veel korter.


Omdat deze helft pas dichtgelijmd kan worden als ook de keeper (het ‘lusje’) er aan vast zit, moet er eerst een lusje worden gemaakt. Daar wordt een klein lapje voor op maat gesneden.


Lapje inlijmen…


… en aan de twee zijden omvouwen. Eerste zijde…


… en de andere zijde.


Over de lengte dubbel gevouwen strookje. Dit gaat de keeper oftewel het lusje worden.


Het gevouwen leren strookje gaat tussen twee stukjes laminaat om goed plat geperst te worden.


Een kwartiertje in de bankschroef.


Waar het onderste deel van het bandje op maat gesneden kon worden ná het lijmen, moet dit deel op maat gesneden vóór het dichtgelijmd wordt omdat anders het lusje niet meegelijmd kan worden.
Eerst meten en aftekenen op de binnenzijde.


Het te verlijmen deel van plat geperste lusje moet nog wat gedund worden m.b.v. een slijptolletje op de dremel.


Daarna kan het op zijn plek worden gelijmd aan de binnenzijde van het gespdeel.


Samen met het gaatjes deel het lusje om het gesp deel heen vouwen en de lengte aftekenen. Daar heb je eigenlijk drie handen voor nodig, maar oefening baart kuntst. Het uitstekende stukje rechts van de zilverpen streep moet er af gesnden worden.


De keeper zit vastgelijmd en het gespdeel van het bandje is dichtvouwen en vastgelijmd. Ik heb gekozen voor een nogal brede keeper, deels omdat ik er dan geen tweede voor hoefde te maken en deels omdat ik zo’n stevige brede keeper wel stoer vind om een bandje.


De enigszins ruwe zijkanten van het afgesneden leer worden stevig en glad gemaakt met een speciaal daarvoor gemaakt middeltje: Gum Tragacanth. Een soort arabische gom achtig spul, wat het ruwe leer versterkt en glad maakt.


Ik breng het gewoon met mijn vingers aan, en wrijf het spul dan in de zijkant van het bandje, tot het leer mooi glad wordt


Ik herhaal dat nog een keer met gom en een rond houtje met gleufje (burnishing tool) waardoor de zijkant van het leer nog mooier glad wordt


Beide delen van het bandje zijn nu gelijmd en gemonteerd. Eerst maar weer eens even passen.


En dan komt het meest kritische gedeelte van deze klus. Gaatjes! Héél veel gaatjes voor het stikwerk.
Gelukkig zijn er sjabloontjes voor.


Er zijn diverse methoden om de gaatjes te maken die nodig zijn voor het doorstikken van het leer. Prikken met een priem, of meerdere gaatjes tegelijk prikken met een soort stalen vorkje met scherp geslepen punten. Ik gebruik liever een 1mm boortje in de dremel in combinatie met een sjabloon. De sjabloon zet ik samen met het leer met een tafelklem vast op mijn werkblad, zodat er niets wegglijdt waardoor de gaatjes op een verkeerde plek zouden komen.


De twee band deeltjes met de voorgeboorde gaatjes.


Het naaien kan beginnen. Ik gebruik daarbij een zgn zadelsteek, waarbij je heen en weer werkt met twee naalden, elk aan één einde van de zelfde draad. Bij elke lus die je maakt haal je de naald die retour gaat ( van links naar rechts) door die lus. Als je dan de draad aantrekt ontstaat er in het gaatje een knoop. Dit levert een stiknaad op die vrijwel onverwoestbaar is.


Het onmisbare naaibankje waar het werkje ingeklemd wordt. Zo’n ding kan je kopen, maar is eenvoudig ook zelf te maken.


Zo gaat het stikwerk er uitzien.


Nu moeten de gaatjes voor de gesp nog worden afgetekend…


… en met een gatenponsje er in worden gehamerd. Je hebt daarvoor ook van die ponstangetjes, maar bij meerdere gaatjes is het heel moeilijk om ze dan allemaal netjes op een rijtje te positioneren.


Liever even lekker timmeren dus!


Alle vijf op een rijtje.


Met Gum Tragacanth de binnenkant van de gaatje stabiliseren.


Het gespdeel is inmiddels ook gestikt en moet nu nog voorzien worden van een gespje.


Daarvoor wordt met een ovaal gatenponsje een gaatje gemaakt waar de doorn van de gesp doorheen kan.


De springbar van de gesp gaat door het tunneltje met de doorn in het midden. Nu moet nog het beugeltje er op.


Zo! Het gespje zit vast.


Aan de andere kant gaat uiteraard het bandje met twee springbars aan het horloge vast.


Tenslotte het leer nog even schoonmaken en met zwarte leercrème napoetsen.


Klaar en aan de pols!


De achterzijde met de gesp en het brede keepertje waardoor er geen tweede loszittende keeper nodig is.


Het was even werk, maar ik vind dat ie aardig gelukt is.


Alles bij elkaar heb je wel een vracht gereedschap nodig.


Een laatste foto van het eindresultaat.

Lieve HF lezertjes, ik hoop dat jullie met plezier mijn projectje hebben gevolgd.
Als je precies doet wat hierboven getoond is en beschreven staat kunnen jullie het ook!

Tot de volgende keer,
Groeten,
Lex

171 likes

Een knap stukje handwerk , heel tof om te zien met deze foto’s allemaal .
Wat een werk gaat daar nog inzitten zeg , respect :ok_hand:

2 likes

Ziet er Netjes uit.:+1::ok_hand::clap:

2 likes

Wat een werk! Knap gedaan!

1 like

WOW! Ontzettend gaaf dat je dit zelf maakt. Dank je wel voor je (foto)verslag. Ik ben erg onder de indruk, knap werk … :ok_hand:

Even een vraagje. Gaat dit wel goed?
De lineaal laat 26 zien.

6 likes

Klopt! Gaat ook goed want 28 is een typefout. Moet 26 zijn.
Bij een volgende foto zie je ook de helft op 13 cm… :scream: :+1:

3 likes

Daar durfde ik ook al niet over te beginnen … :wink:
Zonder gekheid, knap werk man! Ik doe het je niet na.

2 likes

Heel knap :ok_hand:

1 like

Prachtig project! Zou ik mogen vragen hoe lang je in totaal ongeveer met zo’n bandje bezig bent? Uiteraard baart oefening kunst, en het voorhanden hebben van het juiste gereedschap draagt zeker zoveel bij- maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

1 like

Knap staaltje vlijt dit zeg.
Mooi hoor.

2 likes

Leuk projectje Lex! Goed gedetailleerd ook om alle stapjes te kunnen volgen. Met veel plezier gelezen hoor!

1 like

Ha ! Leuk om te zien man, top :ok_hand:t4: :ok_hand:t4:
Hier hou ik van.

1 like

Bedankt voor de foto’s en tekst.
Hebplezier van de band!

1 like

Mooi om te zien zeg, wat een ambacht. En wat een voldoening moet dat geven als het af is. :ok_hand:t2:

1 like

Wat een leuk verslag! Bedankt voor het delen van deze ervaring en wat een mooi resultaat! :+1:

1 like

Man wat een werk voor een bandje, respect!

Erg gaaf om te zien en het resultaat mag er ook zeker zijn.

Doet me gezien de hoeveelheid werk en benodigd gereedschap toch afvragen hoe een leren bandje voor een paar tientjes op je deurmat ligt.

1 like

Mijn hemel Lex, wat een klus! maar geweldig resultaat hoor en gaaf om te zien hoe je dit maakt.

:star_struck:

1 like

Gaaf! Zie je gelijk waarom een kwalitatief hoogwaaardige band van 3 tientjes niet gaat

Mooi werk; leuk om te doen!

2 likes

:point_right:t5: hier stond een foto :point_left:t5:

Neeh, dit is geen leuke foto voor dit leuke topic.
Ik doe een wat oudere, toen ik zelf nog in de bandjesfabriek werkte.

4 likes

Ik moet eerlijk zeggen dat ik na de eerste paar foto’s niet had gedacht dat er zo’n mooi eindresultaat zou komen👌🏼

1 like