NA ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan

Prima resultaat zeg :ok_hand:Was het proberen waard :+1:

1 like

@Jenneke
Leuk resultaat voor een eerste keer! goed gedaan.
Oefening baart kunst. Er gaat gewoon heel veel tijd en leerwerk (pun intended) in zitten.

3 likes

Knap hoor!

1 like

Lekker bezig geweest met die band; ik begin voorlopig maar even niet aan bandjes maken :sweat_smile:

Wat betreft die uurwerken, ik sluit niet uit dat een FHF 324 en een 1146 gewoon hetzelfde uurwerk is, maar dan hernummerd. Beide zijn 10,5 ligne en de tiretteveer ziet er nogal hetzelfde uit.

FHF_1146_10_5-1

5 likes

Als nerd zeg ik: dat heeft Pippi nooit gezegd, maar is een mooie urban myth. :upside_down_face:

4 likes

Dit is een mooi voorbeeld van het Neslon Mandela Effect.

On topic: lekker bezig geweest Jenneke

1 like

Net als de monocle (of beter gezegd: het gebrek aan) van dat mannetje van Monopoly. Bijzonder fenomeen.

Enfin, on topic: mooi experiment!

2 likes

Ja, fascinerend

1 like

Goed geslaagd, dat bandje. Mooie combi zo.

Voor een eerste poging prima toch. Het is vooral veel doen.
Mijn fabricage

4 likes

Iemand die Pippi Langkous citeert

Feit is alleen dat Pippi het nooit heeft gezegd
Desalniettemin een mooi topic

1 like

Is toch leuk om zo bezig te zijn, en je leert er ook nog eens van.
Ben benieuwd wat het volgende project gaat worden.

Mooi! Dat zijn veel nettere stikseltjes. :heart_eyes: maak jij gaatjes met zo’n vorkje?

En zou een leernaald in de naaimachine een optie zijn voor fijnere stikseltjes?

1 like

Ooit denk ik een wat “wilder” bandje. Designs uit 1930/31:

Maar eerst maar weer verder mezelf leren horlogemaken en draaibank poetsen. :sweat_smile:

1 like

Nou ik denk dat je hier zelf het juiste antwoord op weet. Daar zijn maar weinig of geen forumleden die weten wat een leernaald is, of hoe een naaimachine te gebruiken. Maar het bandje is prachtig hoor.

1 like

:thinking: Dan had ik de vraag niet gesteld. Mijn opa was kleermaker maar dat is dan ook alles. Schoenmakers zijn vaak mannen. Stoffeerders ook. Dus wie weet is er kennis op het forum. En anders wordt het Google.

What has been seen, cannot be unseen. Kleine stikseltjes, de two-tone Gruen band. En het tooltje met wieltje met stekeltjes van opa (blijkt een radeerwiel te heten). Toch nu maar gemaakt :blush:

afbeelding

De stift va fhf1146 past. Nu is de tweede uitdaging een geschikte kroon vinden. Gewoon een normale zonder waterproof, tube of wat dan ook.

In mijn gekregen voorraadkastje van een horlogemaker gesnuffeld… ja hoor, allerlei glimmende varianten. Mooi! Past alleen niet. blijkbaar was in de jaren 70 formaat “90” (tap 10) normaal. Weer wat geleerd dus nu op zoek naar een tap 8 (of 9, niet geheel zeker).

3 likes

Leuk gedaan en hou vol !
Alhoewel ik best wel hits krijg op ebay met : 16mm vintage strap

1 like

Lekkah Bezagh, @Jenneke!

Hier nog wat meer info ter inspiratie, leringhe ende vermaack:

Ik heb samen met Mw. Lexaf daar eens wat over onderzocht. (Mw. Lexaf weet e.e.a. van stikwerk en naaimachines omdat ze daar ooit voor gestudeerd heeft). Na het nodige spitwerk en probeerwerk op een semi professionele Huskvarna naaimachine kwamen we tot de conclusie dat ‘gewone’ naaimachines meestal niet sterk genoeg zijn voor leer werk en dat de naalden die sterk genoeg zijn voor leer werk meestal niet passen in een gewone naaimachine. Een speciale leer naaimachine kan dat allemaal wel, maar de aanschaf van zo’n ding schiet zijn doel voorbij voor het maken van een paar horlogebandjes.

Dus ik naai mijn bandjes met de hand, met voorgeprikte gaatjes, met de al eerder, ook door Jenneke genoemde zadelsteek. Daarvoor gebruik ik voor het fijne stikwerk in zacht leer soms zo’n radeerwieltje met ‘stekeltjes’ om te markeren waar de gaatjes komen. Die boor ik dan door met een heel dun boortje, dat gaat vaak beter dan alle voorgeperste gaatjes van het raderwiel doorprikken met een priem of els. Dat wordt vaak wat onregelmatig. Het voorprikken met van die ‘vorkjes’ kan ook, Dat geeft vaak een mooie regelmatige rij gaatjes. Maar die vorkjes geven ook van die schuine langwerpige gaatjes en dat werkt eigenlijk alleen goed bij hard tuigleer. Het wat zachtere rundleer en zeker het nog zachtere geitenleer wat ik vaak gebruik beschadigt teveel (vind ik) met die vorkjes. Het gaatjes boren (0,8mm boortje en Dremel met flexibele slang) doe ik overigens ook vaak m.b.v. die plexiglas sjabloontjes die je via eBay of Ali kunt kopen.


Raderwieltjes


Vorkjes

Sjabloontjes

Hieronder nog twee linkjes naar topics die ik eerder heb geplaatst over het maken van bandjes.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

2 likes

Zeker, maar die zijn meestal niet jaren 30 stijl.

Tijdcorrecte banden zijn:

  • niet taps
  • zonder vulling
  • kleur zwart, grijs of bruin (licht/cognac)
  • dwarse stiksel aan de lug kant
  • pigskin, lizard of normaal leer

En dan graag ook betaalbaar (max 40 euro incl. verzndkosten?). :face_with_hand_over_mouth:

Zowiezo maak ik ook de banden (ribbon straps) voor mijn dameshorloges. Die zijn na 90 jaar echt wel vergaan. Dus de stap is niet zo groot om ook wat leren banden te maken…

2 likes